• Moni86

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Hej!

Hoppar in i tråden jag med. Jag och min sambo har försökt få smått i ett år vilket resulterat i tre missfall ???? Vi har gjort utredning men är friska och där är inga fel alls på oss. Jag har endometrios och antar att det är det som spökar då det är väldigt vanligt med missfall om man har de.

Vi, eller jag, har satt igång med de långa protokollet och jag började med synarela den 5/11. Ska ta nässprayet i tre veckor (inte så farligt länge då jag i fem omgångar varit nedreglerad pga min endo och då varit de i ett 0,5-1,5 år.)

Vi går i Göteborg på Fertilitetscentrum. Jag hoppas så att de ska gå vägen för oss denna gång även om läkaren där själv sagt att de inte uträttar mirakel med tanke på vår historia men så hoppas man ändå ??

Förlåt för långt inlägg å kram till alla er som kämpar!

• Moni86
    bricken skrev 2016-11-08 17:05:32 följande:

Åh låter som ett tufft år! Men välkommen till tråden! 

Är det IVF-behandling ni satt igång med då alltså? Är det tre veckor med nässpray och därefter sprutor, eller blir det spray och sprutor på samma gång?

Själv ska jag på första mötet med kliniken på torsdag eftermiddag, väldigt nervöst, men faktiskt mest skönt just nu att ta nästa steg. 

Helt ok för mig iaf med längre inlägg, har själv en tendens att skriva alldeles för mycket när jag väl börjat:).. försöker hålla nere, men tänker att det såklart är upp till var och en hur mycket man orkar läsa. 

Hej, det stämmer det är IVF behandling vi satt igång med. Det blir först tre veckor med dubbeldos nässpray för att sedan halvera dosen nässpray och börja med sprutor. Förhoppningsvis blir det äggplock i början på december och återföring strax därefter.

Förstår dina känslor helt och hållet, kände precis likadant. Nu känns de så bra att vi äntligen är igång men samtidigt så känner jag rädsla för att de även denna gång kommer gå åt skogen. Vad hjälper om inte detta fungerar?!
  • Moni86
    anina skrev 2016-11-09 10:12:01 följande:

Och för min del får ni skriva hur långt ni vill. =)
    De som inte vill läsa långt behöver ju inte läsa allt.

Hej Anina!

Jag får missfall i veckorna 7-10. Utredningen visar inga fel utan min läkare menar att vi haft enorm otur. Får hoppas de hjälper med IVF, har försökt få progesteronkräm samt trombyl utskrivet men min läkare har inte tyckt att de varit befogat då alla mina värden är toppen. :(
    Nu får jag progesteron utskrivet då det är ett måste för att bygga upp slemhinnan innan återföring av ägg.

När vi väl bestämde oss för att försöka gav läkaren oss max 3mån då jag har svår endometrios. Eftersom jag blev gravid direkt men sen fick missfall tyckte han vi kunde fortsätta försöka å de har vi gjort nu i ett år. I somras bad jag honom skicka in remiss för IVF då mina besvär blir allt jobbigare och nu är vi igång. Fick kallelsen redan i augusti månad så för min del har de gått undan vilket jag är tacksam över.

Vart befinner du dig i IVF proceduren?
  • Moni86
    bricken skrev 2016-11-10 19:20:15 följande:

Visst var det någon annan här inne som också har planerat äggplock till början av december? Är många namn i tråden så lite svårt att ha koll på vem som ligger i vilken fas:)?

Hej Bricken, då har vi nyligen gått igenom samma
  • Moni86
    Moni86 skrev 2016-11-10 21:48:53 följande:

Hej Bricken, då har vi nyligen gått igenom samma

Ibland gör mobilen lite som den själv vill! :)

Hej igen Bricken, då har vi båda nyligen gått igenom första mötet inför IVF. Känns både skrämmande och spännande. Vad gäller ditt tankesätt om rädslan så tänker vi exakt likadant. Jag är fullkomligt livrädd att detta inte kommer fungera :(

Vi har, om allt går som de ska, äggplock i början på december. Kör det långa protokollet så måste nedregleras först. Känns härligt å ha ngn här inne som befinner sig i samma skedde. Själv är jag fullkomligt livrädd för all den smärta detta kommer innebära. Bara att ta synarela gör att mina äggstockar krampar ä gör svinont! Kan knappt sitta ner utan att de känns som art byxorna skär in på äggstockarna. Har väldigt ont vis ägglossning, upplever de mkt värre än vanlig menstruation. Vissa månader blir jag sängliggandes å att nu stimulera dem känns som att de kommer göra vääääääldigt ont :( vi får helt enkelt hoppas på det bästa! Kram
  • Moni86
    anina skrev 2016-11-28 11:25:44 följande:

Hej brudar.
    Hur har ni det i julstöket?

Hej!

Nu är de advent/julmysigt hemma! Fixat å donat hela helgen så nu är de bara städningen kvar. Känner oxå av värmevallningar å är aningen irriterad. Har fruktansvärda problem med huvudvärk/migrän var, varannan dag.
    I lördags började jag med mina sprutor och har två kontroller inbokade å äggplock räknas i nästa vecka. Nervös och upprymd på samma gång.

Kram
  • Moni86

Anina - klimakteriet gör att jag blir lite knasig! :) Försöker vara "normal" för att inte skrämma sambon allt för mkt men efter att ha varit i klimakteriet ett antal ggr hoppas jag att han är härdad. Sprutorna ska man ta 1/dag i 10 dagar beroende på hur man svarar på dem. Sista sprutan (vet ej om den skulle tas i flera dagar) är för att sätta igång ägglossningen å då måste man infinna sig på kliniken en viss tid för att inte äggen ska hinna släppa innan de hinner ta ut dem. Att man gör kontroller innan tror jag är just för att se hur man svarar på behandlingen så man inte riskerar att blir överstimulerad. Kontrollerna avgör hur länge till man ska fortsätta med sprutorna samt vilken mängd man ska ta.

Har läst mycket om tjejer som vid upprepade missfall eller svårare att bli gravida ha fått trombyl utskrivet. Läste sedan att de finns tabletter (vanliga vitamintabletter) som man kan ta som motsvarar trombyl fast i en mkt mildare form. Beställde hem dessa tabletter men nu blir jag så velig igen :( vågar jag börja ta dessa? Tänk om de skadar mer än va de gör nytta :( usch! Någon av er här som fått trombyl utskrivet trots bra värden?

• Moni86
    anina skrev 2016-12-07 11:25:53 följande:

Hej tjejer.
    Hur har ni det?
    Nåt nytt för er som skulle sätta igång i december?
    Kram

Ligger på Calanderska och väntar på äggplock! Nervös å orolig men känns skönt å ha kommit så här lång.

Hur går de för dig?

Kram
  • Moni86
    ammela skrev 2016-12-13 19:44:10 följande:

I morgon är det dax för vårt första möte på Sahlgrenska, känns läskigt men spännande!

Önskar er lycka till. Skriv imorgon å berätta hur de gått.
  • Moni86

Hej tjejer. Jag hade äggplock den 8/12 och sedan söndagen därefter återföring. Den 24/12 som va testdag fick jag ett fint besked. Då jag haft 3 mf tidigare är jag sjukt orolig men försöker att ta de lugnt å inte överanalysera alla symptom/känslor vilket inte är de lättaste. Tänkte testa snart igen för att se så att veckorna ökar. Är livrädd men samtidigt så hoppas jag!

• Moni86
    akica skrev 2016-12-29 18:48:31 följande:

Oh vad roligt! Stort grattis till dig:)!!

Tack <3
  • Moni86
    ammela skrev 2016-12-30 15:00:20 följande:

Hej alla och god fortsättning!

Sitter och har kollat igenom mina recept på apoteket.se och läst lite om användande och biverkningar, kan bli kul detta haha.

Är det någon som har gjort sina beställningar på apoteket.se? Inget apotek i närheten har det jag behöver i lager, vet att dr kan beställa hem men är lite sugen på att prova nätet och få hem istället men är lite osäker, känns lite läskigt att fixa läkemedel så.

Tack för ditt grattis :)

Jag beställde hem allt inför mitt ivf via Apoteket. De va väldigt smidigt. Jag fick visserligen hämta ut de på Apoteket men då i en påse så de syntes inte vad jag hade beställt. Sprutorna är kylvaror antar det är därför de måste skickas till ett Apoteket så att de förvaras korrekt.
  • Moni86
    anina skrev 2016-12-30 20:26:40 följande:
    Åh vad roligt, stooort grattis. :)
    Tusen tack <3
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?