Inlägg från: Linda2barnsmamma |Visa alla inlägg
  • Linda2barnsmamma

ADHD barn nyligen fått diagnos

Men herregud va det kan va lika. Jag och även min mans föräldrar tror han oxå har det. Han är som vår dotter.. han kan oxå plocka fram massa saker och påbörja saker sen lägger han av.. han har heller inget tålamod. Han kan inte som ja , ex ; barnen bråkar o ja säger åt dom tusen gånger och han sitter tyst. Sen får han ett utbrott och säger åt dom. Han kan inte ta saker för stunden utan han sitter och blir irriterad till de brister...

Att prata känslor och problem är ingen tanke , han börjar lyssna sen förstår han inte o då åker mobilen upp (blocket) exempelvis. Då tappar han fokus för att det inte är tillräckligt intressant..

Och missuppfatta mig rätt , han älskar sina barn och skulle göra allt för dom. Men problem och konflikter undviker han helst. Bråkar barnen är de lättare att gå ut i garaget o pilla med nått..

• Linda2barnsmamma

Men så skönt :) ja här är det oxå viktigt med lördagsmys. . Gud va skäll ja får om ja glömt köpa godis ;)

Ja här är det 19.30 varje dag som gäller. Även helgerna

. Ja kan tyvärr inte ändra läggtiden för den yngsta (inte ens helgerna) då blir det knas i veckan.. men självklart har det ibland blivit senare då vi varit iväg på kalas eller något liknande. Inget är hugget i sten. Hehe.

Men ja.. de har varit en ganska lugn dag idag hittils .. skönt. Ja hoppas detta håller i sig idag. Puh känner migränen lite i bakhuvudet . :)

• Linda2barnsmamma

Ja de hoppas jag med.. men... hon börja i samma veva ja skrev förut med lite små hyss. . Men de kan ja stå ut med.. hehe. Ja de e så skönt att få skriva av sig då deras pappa inte förstår eller inte vill förstå (då ja tror han oxå har denna diagnos ) att detta är ett problem.

Han bryr sig nog innerst inne men ibland vill man känna de där att hjälp skulle va skönt att få.. känna att man är två om detta Och inte ensam.. han säger alltid att de löser sig.. men hur ska det lösa sig om man inte hjälps åt att göra nått åt det ? Men ja.. han kommer väl till insikt nån gång :)

Vi är ju trots allt ganska unga.. jag är 26 och han 27. Barnen är ju 5 o 7.. så han har kanske inte insett att han bör bli äldre psykiskt oxå.. haha skämt åsido.

• Linda2barnsmamma

Haha nä ja märkte det. . Just nu ligger dom i soffan o glor tv. . Så lite lungt ialf

Haha nej då. Ålder är bara en siffra.. det är min mamma väldigt noga med.. haha ;)

• Linda2barnsmamma

Hahaha nämner ja att han e lik henne så skrattar han bara o säger ; ja vi är lika , lika snygga och duktiga..

Så haha ja.. ja vet inte om han fattar eller bara spelar dum. Tror han vet att han har nått.. men är rädd för farbror doktor

Tösen här hemma idag har varit såå lugn hela förmiddagen men nu kom hennes syster på den brillianta idéen att måla med vattenfärg... var tror ni färgen är målad på ???? INTE pappret i alf...

Haha

• Linda2barnsmamma

Haha åhja. . Hon trotsar mer om ja tjatar på henne. Har sagt nej nu 234 gånger tror ja... men hon lyssnar ju så bra.. har tid till hennes psykolog nästa vecka tror ja.. skönt o få lite tips o råd då igen. Hon tar allt till en ny nivå varje månad.

Ja Har nyligen opererat båda händerna så det har varit extra körigt med henne då hon tar alla chanser hon får.. klättrar upp på ALLT för hon vet att ja ej kan lyfta ner henne.. uhh

• Linda2barnsmamma

Herregud vilken morgon. Har någon tips på hur ja får upp flickan enklast på morgonen ??? Stora tjejen går upp när klockan ringer och plockar själv fram kläder medans den lilla drar täcket över huvudet och tjurar..

Vissa mornar går det utmärkt bra och vissa , typ i morse går åt skogen.. det är ju inte alls kul att skiljas åt på morgonen son ovänner. Trots att ja vet agg hon glömt detta så fort hon kommer till förskolan så har jag det i bakhuvudet varje morgon.. så tråkigt och ledsamt

• Linda2barnsmamma

Buuuh. . Haha . Ja de e väl det.. det är tur att hon har sina charmiga sidor ibland oxå

Barn med just adhd är ju så otroliga när det gäller kommentarer... dom tänker inte för fem öre innan dom säger något och ändå blir det dom säger så roligt.

Hon: mamma , hur kom jag in i din mage ?

Jag: haha det får du ta med din pappa.

Hon: men va? Hur ska han veta hur jag kom in i din mage?

Jag: men fråga honom.

Hon: OK ! PAPPAAAA, tröck du in mig i mammas mage ?

Pappa: vad pratar du om ?

Hon : äh ni fattar ingenting . ja undra hur jag kom in i mammas mage men de vet ja redan så ni behöver inte svara. Ni vet inget ändå.

Jag och pappan: hur ?

Hon : mamma svalde ner mig genom munnen .....

• Linda2barnsmamma

Ja INGENTING dög för henne i morse.. inget skulle hon göra , absolut inte lyssna och bara sitta o tjura.. hon är så trött på morgonen , Vet inte hur vi ska göra. Hon lägger sig ändå ca 20.00 varje kväll. Hon sover ändå 9,5 timmar under natten..

Men antar att det är aktivitet i hjärnan även under nätterna.. stackars liten o va så trött på morgonen.

Men förskolan har gått bra sista tiden och hon är glad när man hämtar.. så det är skönt.

Hur går det för er andra ??

• Linda2barnsmamma
    fredsduvan skrev 2016-10-26 08:32:54 följande:

Prova bär in henne i soffan och vakna till till bollibompa varje morgon låt hon äta framför bollibompa lklä henne i soffan gör allt där lovar att det hjälper

Men dom åker 6.10 till förskolan . Så hon äter ju inte hemma. Och bär henne upp till soffan gör vi varje morgon. :) hon är mycket gladare dom dagar hon är ledig när hon själv kan bestämma när hon ska gå upp . Även om hon går upp kl 6 när hon är ledig så är det hon som valt det.
  • Linda2barnsmamma

Dom.anser att hon är för liten en.. hon fyllde fem för 2 veckor sen .. men kanske får ta upp det med BVC. Frågan är ju fri ialf tack för tipset.

Tycker så synd om henne oxå att alltid vara så trött på morgonen. Även om hon somnar bra så är hon ganska livlig eller vad man ska säga när hon sover. Pratar mycket i sömnen , ligger som Pippi långstrump på morgonen. Så kanske det som gör att hon är så trött. Ja vet inte. .

• Linda2barnsmamma

Vi har tyärr testat det med , men den äldsta flickan är mörkrädd, så hon lyckas alltid vakna o så kommer hon in .. och då sover dom inte bra för det.. :) alltid är de nått.. men vi kommer nog på nått vartefter..

Tänkte om man köper omega 3 o ger henne ? Då får hon mer metformin i kroppen och kanske kan varva ner lite mer o känna av tröttheten på kvällen..

• Linda2barnsmamma
    hon mot strömmen skrev 2016-11-02 20:24:45 följande:

Här har den yngsta tagit paus från vardagen och är hos mormor. Jag får lite energiåterhämtning från den sista tidens strulperiod.

Okej :) men det kan vara skönt oxå. Våra flickor har varit hos deras plastmorfar i 2 nätter. Behövde också lite energiladdning..

Vi har förmodligen planerat att vår flicka ska vara var 3e helg hos sin mormor så vi får lite avlastning och även hennes syster. Hon älskar att vara hos mormor så det gynnar oss allihop. Bättre att ha glada syskon och föräldrar en sura o ledsna.. :)
  • Linda2barnsmamma

Ja precis. Sen om hon kan vara hos någon hon tycker om så är ju det bra :) .

Har varit påfrestande denna vecka då dom båda är lediga höstlovet. Har ju inte direkt varit nått bra väder heller så dom har ej velat vara ute en längre stund..

Men bara o sysselsätta dom inomhus så gått det går.. haha

• Linda2barnsmamma
    backatFL skrev 2016-11-04 10:51:52 följande:

Min son (12) fick sluta på fritids, han orkade inte med allt stoj o stök där. Nu går han hem efter skoldagen, tar en fika - och läser läxor! Lycklig pappa! :)

Men så bra att man kunde fixa det :) det kan ju bli lite mycket på frita , min ficka börjar ju nästa år och förskolan kan bli för mycket just nu oxå. Men jag jobbar olika varje vecka så i snitt går hon bara 2-3 dagar i veckan max :)
  • Linda2barnsmamma
    Bea73 skrev 2016-11-06 16:31:26 följande:

Hoppar in här bland er! Vi har en son 9 år med en basutredning klar som visade på ojämn kurva och vi ska vidare till BUP i november. Känner mig jättekluven till en diagnos men vi måste få bukt med hans temperament och utbrott. Om han blir triggad blir han arg och flyger på folk...Inte bra för kamtratrelationerna!!!

Hej. Ja här är det ganska skönt att kunna prata och reflektera över saker och problem med andra utomstående som ej kan dömma en. Min flicka har oxå utbrott, en så länge flyger hon bara på sin storasyster eller oss föräldrar.. men det är ju inte okej det heller.

Svårt att veta hur man ska hantera dessa utbrott. Vår psykolog vi har till flickan sa att ibland måste man få hålla fast sitt barn om det är det bästa för hen eller folk runtomkring . Så har vi med våran flicka när hon blir arg på storasyster . Vi får hålla fast henne för att hon blir så arg .. så synd men så välbehövligt vissa gånger. :)
  • Linda2barnsmamma
    cloudberry79 skrev 2016-11-10 12:25:55 följande:

Vi har inte gått på BUP pga andra diagnoser, så det är HAB som har hand om vårt barn. Vi fick ett försiktigt förslag att medicinera, men fokus har varit på rutiner, samverkan och mycket jobb med skolan och vänner. Vi valde att gå vidare med medicinering då sonen själv tycker att han mår bättre med "lilla medicinen" på morgonen. Han klarar skolan mycket bättre och har mer ork att hänga med på lektionerna.

Det är ju jätte bra att barnet själv väljer att ta medicin. Att dom får vara med o ta del av allting underlättar allt. Min flicka är för liten en för medicinering. Blir lättare att påbörja nästa år när hon börjar förskoleklass.

Just nu går vi hos en psykolog på bhv o får jätte bra råd o tips om allting.

Men ja e oxå nyfiken , vad är det för medicin din son får / tar ? Ju mer man vet desto lättare är de att komma fram till något när det är dags för en annan :)

Ja här är det mer en viktigt med rutiner. Ialf när det är läggdags. Mina flickor lägger sig 19.30 varje dag , även helger. Någon gång kan de bli senare om man är iväg men oftast följer vi rutinerna :)
Svar på tråden ADHD barn nyligen fått diagnos