• Alexi

Hur många är lagom att bjuda på kalas?

Ge oss lite input. Sexårskalas närmar sig, vilket innebär att det bara är rätt så nya kompisar som ska bjudas eftersom sonen började fklass i år. Han leker främst med killar och när han får skriva ned vilka som ska bjudas så är det bara killar som skrivs. Han känner ju verkligen inte alla särskilt väl ännu, det är ett par av dem som vi aldrig hört honom prata om alls medan det förstås är vissa namn som det pratas om ofta. 

Det finns 15 killar i klassen. På senaste förslaget han skrev var det 10 namn.

Jag har alltid sagt att man inte får bjuda mer än hälften av ett kön och jag tycker också att kalas hemma inte får bli för många. Men förstås tråkigt att plocka bort.

Hur resonerar ni? Vad är rimlig mängd barn vid ett inomhuskalas för sexåringar i ett vanligt hus? Hur många kan man bjuda av killarna utan att det blir uteslutande?

• Svar på tråden Hur många är lagom att bjuda på kalas?
  • Duckan

Vi fick nyligen en liten tillsägelse av en i vår personal om att en i klassen bara hade bjudit några få av tjejerna i klassen på kalas. Det var så dåligt och skapade utanförskap osv. 
    Vi har hittills bjudit hela klassen alt bara tjejerna. Det verkar vara den "oskrivna regeln" och vi ämnar följa den.

• Carambolan

Alla eller max hälften tycker jag också är en bra tumregel.

• Alexi
    Duckan skrev 2016-10-19 14:45:44 följande:
    Vi fick nyligen en liten tillsägelse av en i vår personal om att en i klassen bara hade bjudit några få av tjejerna i klassen på kalas. Det var så dåligt och skapade utanförskap osv. 
    Vi har hittills bjudit hela klassen alt bara tjejerna. Det verkar vara den "oskrivna regeln" och vi ämnar följa den.
    Fast om man bjuder några få av tjejerna måste väl det vara ok? Det är ju om man bjuder nästan alla som det blir problem.

Är det 15-20 av ett kön är det ju inte så lätt att bjuda alla. Min dotter har tex 19 killar i sin klass, finns ju ingen som kan ha kalas hemma inomhus och bjuda så många.
  • sextiotalist
    Duckan skrev 2016-10-19 14:45:44 följande:

Som jag skrivit innan, barnkalas är inte rätt arena att hantera detta. Om det blir utanförskap för att någon bjuder bara ett fåtal från klassen, då är det något annat som ligger bakom detta
  • lövet2

Vi har haft en regel om ett barn per år. 5 barn på 5-årskalaset, 6 barn på 6-årskalaset osv. Eftersom vi hållit hårt på den, så har ingen av ungarna ifrågasatt den.

• Duckan

Alexi och sextiotalist, detta är inte mitt påhitt utan vad jag fick talat om för mig så sent som för två veckor sen.
    Hon malde även på om att "tänk på dem barnen som aldrig blir bjudna på kalas, hur det känns för dem".
     Jag känner mig inte skyldig då vi ej gjort så, men jag känner mig absolut manad att ej heller göra så vid kalas.

• Alexi
    Duckan skrev 2016-10-19 15:51:39 följande:
    Alexi och sextiotalist, detta är inte mitt påhitt utan vad jag fick talat om för mig så sent som för två veckor sen.
    Hon malde även på om att "tänk på dem barnen som aldrig blir bjudna på kalas, hur det känns för dem".
     Jag känner mig inte skyldig då vi ej gjort så, men jag känner mig absolut manad att ej heller göra så vid kalas.
    Jo jag förstår att det inte var din idé, jag vill bara ifrågasätta den idén som tanke.
  • Duckan

När jag var barn var det ingen i skolan som ifrågasatte kalasen på fritiden, men nu för tiden verkar det vara vanligt med sånt?
    Jag har bara ett barn så jag är väl lite rookie trots att hon är 9 år nu.

I vår klass har nästan alla killar bjudit hela klassen medan tjejerna ofta tar bara tjejerna. Vi själva har gjort både och.

• sextiotalist
    Duckan skrev 2016-10-19 15:51:39 följande:

Förstår jag. Det är en lärare som lägger sig i för mycket
  • Duckan

Jag börjar känna samma sak sextiotalist. Finns andra ex på där hon kommit med lite udda uttalanden till mig, men det är ju ot här.
    Hon är fritidspedagog, men jag jobbar i klassen och på fritids.

Hur som, alla i klassen (utom just denna flicka då som var på tapeten) har bjudit in på det sätt som jag skrev. Alla av ett kön eller hela klassen. Det verkar vara så det funkar hos oss.

• fjanten

Den som skrev att antal barn i förhållande till vad barnet fyller känns ändå ganska rimligt i den åldern? 6-7 styckna. 6-åringar är ju trots allt lite bångstyriga, så hellre några för få än för många

• krompa

I förskolan bjöd vi alla i samma åldersgrupp. F-klass och åk 1 bjöd vi alla i klassen.
    När äldsta gick 2:an började han bjuda ett färre antal och då mixat från sin klass och parallellklassen.

• Fru Ve

Beror nog på hur man bor. Men är det 15 killar i klassen så bjud max 8 st om ni inte vill bjuda alla. Jag skulle ha bjudit 5-6 stycken bara för att få det lugnare och roligare.

• Fru Ve

Inte måste man väl bjuda alla! Det ska inte någon personal lägga sig i tycker jag. Man kanske varken har råd eller ork till det. Men som flera skriver får man bjuda med förstånd i så fall, alltså inte bara bjuda alla killar utom eller eller två etc. Vi har aldrig bjudit alla på kalas. 9-åringen fyllde nyss år och ville bara bjuda 3 killar han leker med mest. De fick pizza här hemma och sedan fick de gå på lekland vilket var mycket uppskattat. Han vill aldrig bjuda fler än 3-4 stycken. Det resulterar dock i att han sällan bjuds på kalas heller men det är han medveten om.

Svar på tråden Hur många är lagom att bjuda på kalas?