• snedtak

Skuldsatt 500 000 inget jobb får inget CSN

Myrlingen skrev 2016-10-18 15:57:53 följande:
    Jag låg sjuk 3 veckor, jag fick anstånd om och jag skickade in sjukintyg men det var förra terminen och det är inte giltigt denna terminen. Jag har börjat beta av tentorna och jag har klarat 1 av 4 tentor av dem som jag har efter så jag kämpar. CSN är väldigt hårda och de tyckte jag skulle klarat resterande när de var omtenta period men då sommarjobbade jag så jag hade inte tid att plugga för omtentor. Nu pluggar jag nästan 9-10 h per dag för att hinna ikapp plus att jag försöker sälja allt jag äger. 

Alla tips på att spara pengar eller få in mer pengar mottagas varmt så skicka mail till mig!
    Om du tog studiemedel på heltid förra året så behöver du troligen klara 75% av heltid - 4,5 hp för de tre veckor du var sjukskriven. Det är inte så att CSN tycker att du ska "klara resterande tentor på omtentaperiod" utan de räknar ut vad du borde klara utifrån hur länge du varit sjukskriven/hur nedsatt din studieförmåga har varit. 

Hur många poäng har du tagit för förra året? Och hur många poäng säger CSN att du saknar? Detta bör du ha fått veta i deras besked när du nekades CSN.
  • snedtak
    Myrlingen skrev 2016-10-18 18:09:43 följande:
    Jag saknar 6 hp poäng!
    Då borde det räcka med 1 avklarad tenta  (förutsatt att det är en 7,5 hp-kurs) innan du blir beviljad CSN igen, goda nyheter! Har du tenta snart? Om ditt läsår är indelar i 4 perioder borde det vara tentavecka snart.

Har du bil? Då du skrev att du har skulder pga bilreparationer. Måste du ha den? Försök sälja bilen om den inte är absolut nödvändig.
    Kan du låna från familj eller släkt för att kunna betala de obetalda räkningarna?
    Kan du ringa någon av dina fordringsägare och be om att skjuta upp räkningen? Eftersom du förhoppningsvis får CSN snart igen. Brukar tydligen vara lättare om man gör det innan räkningen förfaller dock.
  • snedtak
    Myrlingen skrev 2016-10-18 19:36:32 följande:
    Mitt problem är att jag har så mycket fasta kostnader jag inte kan påverka!!:(
    Kan du spalta upp dina fasta kostnader? Så kanske vi kan ge lite input.
Svar på tråden Skuldsatt 500 000 inget jobb får inget CSN