• JohannaK94

det här med iPads till snorungar

Ursäkta mig på rubriken. Men som den lyder... vad är det här med att köpa egna iPads till småungar?

Vi lever två barn. Vi har ett varsitt jag och min sambo. Barnen är 4/5år.
    Båda barnen har iPads hos mamma/pappa.
    Sambons son har nu önskat sig en iPad i julklapp och sambon bad sonen be farmor köpa.

Av egen åsikt så tycker jag inte barnen ska ha En egen. Speciellt inte efter att nästan precis tagit sönder den vi hade. Sluta skämma bort ungarna med saker dom inte klarar ta hand om.

Om de nu blir att sonen får en.. mitt barn då? Ska hon bli ledsen för att hon inte får nån? Är jag löjlig?
    Rätt ska va rätt. Meningen att jag och sambon ska komma
    Överens om sånt och på de planet tycker jag att de ska vara lika med tanke på att dom är
    Jämngamla. Får en så ska båda ha annars får det va. Eran åsikt tack..

• Svar på tråden det här med iPads till snorungar
  • Dixie

Jag har inga snorungar, så det är svårt att veta vad som gäller... men mina barn har varsin I-pad och de klarar mycket bra att ta hand om de.

• Dixie

Brukar ni ha millimeterrättvisa mellan barnen? För det låter mest som du inte tycker att pojken ska få ngt för att ditt barn inte kan få samma sak?!

• JohannaK94
    Dixie skrev 2016-10-17 19:33:36 följande:

Brukar ni ha millimeterrättvisa mellan barnen? För det låter mest som du inte tycker att pojken ska få ngt för att ditt barn inte kan få samma sak?!

Verkligen inte men en egen iPad är en stor sak. Speciellt till en 4 åring.
  • linkann

Jag hade inte gett dem egna i-pads utan de hade fått använda familjens.
    Så små barn behöver ingen egen, snorungar eller ej.

• iMitera

Jag skulle säga att de båda skulle få eller också vara utan båda två. Blir ju orättvist om bara den ena har en.

• Mitarashi

Jag har heller inga snorungar. Mitt största barn har haft Ipad sedan hon var tre och alltid tagit hand om den på bästa sätt. När den yngre fyller tre kommer han få en i födelsedagspresent.

Mina barn har dock inte fått en ny Ipad. Vi har köpt begagnade.

Om barnen är jämngamla så bör de ha var sin.

• Dixie
    JohannaK94 skrev 2016-10-17 19:38:13 följande:

Verkligen inte men en egen iPad är en stor sak. Speciellt till en 4 åring.

Du får nog dela upp frågan och fundera över vad det är som gör dig så upprörd.

Är det att pojken är slarvig med sina saker och inte tar hand om sina saker?

Är det att du inte anser att en 4-åring bör ha en i-pad?

Är det för du tycker det är orättvist mot ditt barn?
  • Alexi

Jag har svårt att se att en Ipad är så stor sak. Våra barn är snart 6 och 8 och haft varsin i flera år. Men de frågar alltid om de får använda dessa, jag använder dem också till att tex läsa tidningen på, vi har rejäla skyddsfodral på som gör att de håller trots några tapp i golvet och tja, vad är problemet? Äldsta ser i princip aldrig på tvn utan ser bara på Ipaden men tvprogram som går på barnkanalen, Netflix osv. Yngsta ser ibland på tvn, ibland på ipaden.

Det är liksom samma sak som en TV men med mer innehåll och mindre format.

• puman76

Åhh vad jag håller med! Det gäller även iPhones och andra dyra mobiler. Tyvärr har inte sambon och hans två barn samma inställning. Bortskämda är vad de är... äldste bonusen fick en iPhone när han fyllde sex år i somras. När jag ber honom vara rädd om den för att den var dyr säger han "äh det e bara att köpa en ny". Har ingen koll på vad saker kostar eller pengars värde.
    Dagens småbarn är grymt bortskämda. Måtte jag kunna hålla emot när vårt gemensamma barn börjar tjata :)

• JohannaK94
    puman76 skrev 2016-10-17 22:39:50 följande:

Åhh vad jag håller med! Det gäller även iPhones och andra dyra mobiler. Tyvärr har inte sambon och hans två barn samma inställning. Bortskämda är vad de är... äldste bonusen fick en iPhone när han fyllde sex år i somras. När jag ber honom vara rädd om den för att den var dyr säger han "äh det e bara att köpa en ny". Har ingen koll på vad saker kostar eller pengars värde.
    Dagens småbarn är grymt bortskämda. Måtte jag kunna hålla emot när vårt gemensamma barn börjar tjata :)

Tack änltligen ????????
  • Axe

En Ipad är ingen stor grej. En ponny hade varit en stor grej typ...

I dagens samhälle använder även förskolan ipads så det är bra barnen lär sig både använda och ta hand om.

• Nomanisanisland
    JohannaK94 skrev 2016-10-17 19:24:51 följande:

Ursäkta mig på rubriken. Men som den lyder... vad är det här med att köpa egna iPads till småungar?

Vi lever två barn. Vi har ett varsitt jag och min sambo. Barnen är 4/5år.
    Båda barnen har iPads hos mamma/pappa.
    Sambons son har nu önskat sig en iPad i julklapp och sambon bad sonen be farmor köpa.

Av egen åsikt så tycker jag inte barnen ska ha En egen. Speciellt inte efter att nästan precis tagit sönder den vi hade. Sluta skämma bort ungarna med saker dom inte klarar ta hand om.

Om de nu blir att sonen får en.. mitt barn då? Ska hon bli ledsen för att hon inte får nån? Är jag löjlig?
    Rätt ska va rätt. Meningen att jag och sambon ska komma
    Överens om sånt och på de planet tycker jag att de ska vara lika med tanke på att dom är
    Jämngamla. Får en så ska båda ha annars får det va. Eran åsikt tack..

Kan väl bra, beroende på vad de använder dem till, frågan är väl om alla snorvuxna behöver en egen?
  • ajkw

Ni får försöka kompromissa och antingen gå in med en peng var så båda barnen får dela på en eller gå ihop med hälften var till ditt barn om sonen nu skulle få en av farmor. Funkar inte det så får det väl bli så att ingen av barnen får någon. Eller lära barnen att spara till varsina.

Har själv en son som på sin 7-årsdag köpte sin egna ipad. Han hjälpte till med sysslor och fick några kronor för x antal utförda saker samt la undan större delen av sin lilla veckopeng och lyckades på lite mer än ett år spara ihop 3/4, resten gick vi in med. För en Ipad är inget man bara får huxflux i mitt tycke samtidigt som jag vill att han ska förstå poängen med ett sparande. Han var så stolt!

Svar på tråden det här med iPads till snorungar