Jag säger också, räds inte fettet!
LCHF är inte en kosthållning som går ut på att äta mycket protein (vilket många verkar tro) utan grejen är att höja nivån på den mängd energi som kommer ifrån fett.
Om du har en måltid med kycklingfile, ris, haricots verts och en klick bearnaise exempelvis, och så säger vi att fördelningen är ganska jämn mellan kolhydrater och protein och så har du lite fett i form av bearnaisesåsen.
Sen tar du bort riset helt. Då har din "cirkel" (om du tänker dig att kolhydrat, fett och protein har varsin tårtbit) fått andra proportioner. Kolhydraterna har sjunkit och väldigt lite av energiprocenten/kalorierna kommer från kolhydrater. Det är litegrann från haricots vertsen och kanske lite från kycklingen också. Men nästan allt kommer från protein och lite från fett.
Sen lägger du till en halv avocado till din måltid, lägger på lite spenat eller annan mättande grönsak som inte innehåller så mycket kolhydrater och kanske även att du har stekt din kyckling i smör.
Då helt plötsligt kommer tårtbiten från fett att öka pga att du har avocado till.
Så du ska inte tänka att du ska äta stora volymer utav fett. Utan att förhållandet i din måltid i varifrån energin kommer, ska komma till stor del av fett!
Kolhydrater ger 4 kalorier per gram, likaså protein. Medan fett ger 9 kalorier per gram. Så om du äter 100g kolhydrat och 100g fett, hur ser energiprocenten ut?
Du får i dig 4x100 = 400 kalorier från kolhydrat. Och du får i dig 9x100 = 900 kalorier från fettet. Totalt 1300 kalorier.
400/1300 = 30,76% av kalorierna kommer från kolhydrater
900/1300 = 69,23% av kalorierna kommer från fett
Trots att du har ätit 100g av varje så kommer mer än dubbelt så mycket av energin från fettet, dvs. från en smörsås, från avocado, från fullfet creme fraiche, från nötter etc. Sånt som innehåller fett.
Det är det som menas med energiprocent.
VAR KOMMER ENERGIN IFRÅN?
Således kan man alltså ändra energiprocenten mycket genom att plocka bort sånt som man vet är rikt på kolhydrater. Och du behöver inte tillföra exakt lika mycket fett i gram.
Jag kom igenom mina första två veckor genom att vara beslutsam och dricka cola zero
Jag vet att sötningsmedel inte är rekommenderat men det var min väg och det funkade för mig. Sen avstod jag från bröd väldigt länge eftersom det var en trigger för mig. Jag älskar bröd, kan äta hur mycket som helst!
Och jag ville INTE gå i fällan där man lär sig laga LCHF-godis som man äter typ varje dag. Det var ju småätandet och godiset jag ville bort ifrån!