Vårdnad vid dödsfall.
Hej!
Söker råd och tips. Det är så att min mamma tyvärr har gått bort i cancer och lämnat en dotter på 8år efter sig. Hon har haft ensam vårdad av min lillasyster och hennes pappa (vi har inte samma biologisk pappa) har inte funnits där för henne eller visat intresse på något vis sedan dom skiljdes. Han har inte varit någon bra pappa med andra ord.
Men nu efter mammas bortgång så kommer han och tar henne ifrån oss och kräver ensam vårdnad över henne. Inget testamente finns vad vi vet just nu. Men hon ville absolut INTE att han ska få vårdnaden över lillasystern, detta har hon även sagt till kuratorerna på sjukhuset, dotterns lärare, alltså alla vet om detta. Och idag kämpar vi för att få henne.
Lillasystern har alltid bott tillsammans med mina andra 2 yngre systrar och mamma. När mamma har varit på sjukhuset flera omgångar så har mina systrar varit mamma för henne, tagit henne till skolan, gått på halloween/jul fester klätt ut henne, allt för att hon ska vara så lycklig som möjligt.
Den här mannen är sjukskriven på grund av psykiska skäl och bor tillsammans med sin syster på 30+ år som lider av djupångest och schizofreni, sin son som går i högstadiet Som han redan har stora problem med bla narkotika och andra brott/dåligt umgänge. Dessa 3 bor i en liten 1a nära stan. Alla dom 3 har egna problem och kan knappt ta hand om sig själva. Hur kan han ens vara lämplig att ta hand om en 8årig flicka när dom inte ens kan ta hand om sig själva?
Mammas sista önskan var att mina 3 yngre systrar absolut inte ska skiljas på varann. Så dom två äldre har flyttat till Stockholm till våran storebror som bor i egen villa med rum till alla. Men vi lyckades inte få med 8åringen eftersom pappan var där och TOG barnet ca 24 timmar INNAN mammas bortgång. Är detta acceptabelt?