Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

14 mån vägrar somna om

Det framgår att du jobbar, men vad gör barnet på dagarna? Är det hemma med den andre föräldern eller har hon börjat på förskolan? Om ni nyligen bytt 

Min lille är snart 13 månader. Han somnar gott mellan 20 och 21, sedan vaknar han nästan alltid vid 23, 01 och 04.40, ibland fler gånger. Sedan ringer min klocka kvart i eller över 6 och ibland vaknar han då för att somna om en stund hos pappa när han vaknar och är arg. Jag har börjat jobba sedan tre veckor tillbaks och han på förskolan 3 dagar/vecka, så det tror jag vår situation beror på. Han ammar just nu uppåt 4-5 gånger per natt. Helst hade jag velat få sova, men orkar inte ta striden då jag precis behövt påbörja medicinering med Levaxin, så har troligen en del trötthet p g a det med.

Vår lille sover i egen säng bredvid min. Första steget är att bara säga "sov nu, det är natt" och se till att han har snuttefilten tillgänglig. Funkar inte det utan han fortsätter att skrika, så har jag ammat. Framåt senare delen av natten har han oftast fått somna om i min säng, då han är rätt pigg vid 4.40 och skriker om jag lägger ner honom. Allt för att få fortsätta sova.

Ser man till hans motoriska utveckling så gå-tränar han för fullt. På förskolan följer han väggar och möbler, medan han hemma börjar våga släppa taget vid behov. Han kan gå uppåt tio steg om han lockas. Så jag tror han har fullt upp med att bearbeta sina intryck och behöver tanka närhet och trygghet när han får chansen.

Jag vet även en kompis vars barn hade en vakenperiod mitt i natten på 1-2 timmar, dock minns jag inte åldern, men det pågick över en månad. Om ni kan så försök dela på nätterna!

• mammalovis

Men då har ni ju åtminstone uteslutet samsovning verkar det som. Ett alternativ är ju att det ene kan sova på en madrass eller säng i barnets rum eller placera barnets säng vid er säng. Sover en hos barnet går det kanske lugna det i tid och den andre får en mindre dålig natt och ni får turas om att sova hos barnet, så blir ni lite mindre trötta. Bästa natten vår son sov senast var när jag inlagd på sjukhus för operation. Natten efter var det som vanligt igen, suck.

Svar på tråden 14 mån vägrar somna om