• Sommar15

14 mån vägrar somna om

Hej!

Finns miljarder trådar om barn som vaknar tidigt eller barn som vaknar ofta mitt i natten men hittade ingen just om detta.

Har en snart 14 månaders som sedan någon månad varit supersvår att söva om när hon vaknar på natten. Hon har aldrig sovit hela nätter utan vaknat 1-2 ggr och kunnat somna om med napp och lite klapp. Hon sover i eget säng i eget rum och äter ingenting på natten sedan hon var sex månader så det är varken hunger eller att hon vill sova i vår säng (vi har provat men hon sover om möjligt sämre i vår säng). Vaknar hon mitt i natten så gallskriker hon om man försöker lägga henne ner i sängen. Hon går o lägger sig vid 19 och somnar mellan 19-20, det går oftast bra. Ibland har hon svårt att komma till ro men om hon får sitta i knät en stund och bli sömnig så brukar hon somna själv inne i sängen sedan. Imorse vaknade hon 4.30 och var supertrött, bara grät och skrek och gnuggade sig i ögonen men vred sig i panik så fort vi la henne ner. Till slut somnade hon nu vid 7 på morgonen helt dödstrött då hon fick sitta i mitt knä och titta på min mobil samtidigt som jag kollade mailen. Lagom till att jag behövde gå upp för att hinna till jobbet. Hon sover ca 1,5-2 h på dagtid, från ca 12 och framåt.

Visst, hon sover helt ok och jag vet att många har det värre men just denna rädsla (?) att somna om, har någon något tips? Tycker många barn bland våra vänner har lärt sig sova hela natten nu och det vore ju skönt att kunna vara uppe lite längre än till 21 som vuxen nån gång.

• Svar på tråden 14 mån vägrar somna om
  • Sommar15
    Athena86 skrev 2016-10-17 20:33:28 följande:

Är hon mörkrädd, prova en nattlampa och se om det blir någon skillnad? Kanske har hon mardrömmar eller är det nattskräck hon besväras av?

Tack! Men hon är vaken och vill bara inte somna. Får hon sitta upp eller leka så är hon rätt nöjd men supertrött. Kanske kan vara mardrömmar och att hon förstår att det kommer om hon sover. Vi får testa nattlampa men man vill ju samtidigt inte att hon ska tro det är dag. Mörkt, tyst och tråkigt har vi alltid kört på natten :)
  • Sommar15
    TillFlorida skrev 2016-10-17 20:48:24 följande:

Prova att låta henne skrika i fem minuter. Gå in och trösta, sen får hon skrika i 10 minuter innan du tröstar sedan 15, 20, 30. Då kan hon lära sig att somna om själv utan att känna sig övergiven.

Du har nog missuppfattat 5-minutersmetoden :) men den är ändå inte applicerbar på henne då hon bara skriker om vi lägger ner henne. vi har övat att somna själv sen hon var liten så det kan hon redan, det här ngt annat.
  • Sommar15

Puffar upp den här och hoppas på fler svar, går snart under av sömnbrist....

• Sommar15
    a no nym skrev 2016-11-03 15:30:38 följande:

Har hon ont nånstans ? Exempelvis ont i öronen kan göra att de inte vill ligga ner. Jag tror på att,härda,ut. Det blir bättre så småningom. Min dotter ville inte heller sova när hon var liten men ingenting funkade för att bättra det hela. Tyst o tråkigt på natten hjälpte inte alls. Vaknade hon var hon vaken i två timmar oavsett.

Byt säng eller möblera om. kanske den lilla ändringen göra det bättre ?

Tack snälla för svar. Tror inte hon har ont nånstans för det har varit såhär länge. Snarare mardrömmar kanske. Ska prova en liten ommöblering! :)
  • Sommar15
    mammalovis skrev 2016-11-03 15:36:44 följande:

Det framgår att du jobbar, men vad gör barnet på dagarna? Är det hemma med den andre föräldern eller har hon börjat på förskolan? Om ni nyligen bytt 

Min lille är snart 13 månader. Han somnar gott mellan 20 och 21, sedan vaknar han nästan alltid vid 23, 01 och 04.40, ibland fler gånger. Sedan ringer min klocka kvart i eller över 6 och ibland vaknar han då för att somna om en stund hos pappa när han vaknar och är arg. Jag har börjat jobba sedan tre veckor tillbaks och han på förskolan 3 dagar/vecka, så det tror jag vår situation beror på. Han ammar just nu uppåt 4-5 gånger per natt. Helst hade jag velat få sova, men orkar inte ta striden då jag precis behövt påbörja medicinering med Levaxin, så har troligen en del trötthet p g a det med.

Vår lille sover i egen säng bredvid min. Första steget är att bara säga "sov nu, det är natt" och se till att han har snuttefilten tillgänglig. Funkar inte det utan han fortsätter att skrika, så har jag ammat. Framåt senare delen av natten har han oftast fått somna om i min säng, då han är rätt pigg vid 4.40 och skriker om jag lägger ner honom. Allt för att få fortsätta sova.

Ser man till hans motoriska utveckling så gå-tränar han för fullt. På förskolan följer han väggar och möbler, medan han hemma börjar våga släppa taget vid behov. Han kan gå uppåt tio steg om han lockas. Så jag tror han har fullt upp med att bearbeta sina intryck och behöver tanka närhet och trygghet när han får chansen.

Jag vet även en kompis vars barn hade en vakenperiod mitt i natten på 1-2 timmar, dock minns jag inte åldern, men det pågick över en månad. Om ni kan så försök dela på nätterna!

Min man är hemma och har varit det i snart ett halvår så det är inte några plötsliga förändringar i hennes liv så att säga. Hon har visserligen lärt sig gå men detta var både före och efter det. Vi sa imorse att vi måste börja dela på nätterna faktiskt om detta fortsätter. Min dotter har aldrig sovit bättre hos oss, vi provade det inatt pga trötthet (o för att se om det ändrats) men då sov vi om möjligt ännu sämre alla tre :) finns liksom inget knep som funkar o det gör mig galen! :)

Tack för ditt svar!
  • Sommar15
    mammalovis skrev 2016-11-03 17:35:21 följande:

Men då har ni ju åtminstone uteslutet samsovning verkar det som. Ett alternativ är ju att det ene kan sova på en madrass eller säng i barnets rum eller placera barnets säng vid er säng. Sover en hos barnet går det kanske lugna det i tid och den andre får en mindre dålig natt och ni får turas om att sova hos barnet, så blir ni lite mindre trötta. Bästa natten vår son sov senast var när jag inlagd på sjukhus för operation. Natten efter var det som vanligt igen, suck.

Typiskt att det var just den natten som han sov bra! :) Ja nu har vi definitivt uteslutit samsovning som ju funkar så bra för många. Vi bor litet så att flytta sängar väntar vi nog med in i det sista... men det är ju alltid något att prova kanske. Vi får börja köra varannan natt om det inte blir bättre snart!
Svar på tråden 14 mån vägrar somna om