14 mån vägrar somna om
Hej!
Finns miljarder trådar om barn som vaknar tidigt eller barn som vaknar ofta mitt i natten men hittade ingen just om detta.
Har en snart 14 månaders som sedan någon månad varit supersvår att söva om när hon vaknar på natten. Hon har aldrig sovit hela nätter utan vaknat 1-2 ggr och kunnat somna om med napp och lite klapp. Hon sover i eget säng i eget rum och äter ingenting på natten sedan hon var sex månader så det är varken hunger eller att hon vill sova i vår säng (vi har provat men hon sover om möjligt sämre i vår säng). Vaknar hon mitt i natten så gallskriker hon om man försöker lägga henne ner i sängen. Hon går o lägger sig vid 19 och somnar mellan 19-20, det går oftast bra. Ibland har hon svårt att komma till ro men om hon får sitta i knät en stund och bli sömnig så brukar hon somna själv inne i sängen sedan. Imorse vaknade hon 4.30 och var supertrött, bara grät och skrek och gnuggade sig i ögonen men vred sig i panik så fort vi la henne ner. Till slut somnade hon nu vid 7 på morgonen helt dödstrött då hon fick sitta i mitt knä och titta på min mobil samtidigt som jag kollade mailen. Lagom till att jag behövde gå upp för att hinna till jobbet. Hon sover ca 1,5-2 h på dagtid, från ca 12 och framåt.
Visst, hon sover helt ok och jag vet att många har det värre men just denna rädsla (?) att somna om, har någon något tips? Tycker många barn bland våra vänner har lärt sig sova hela natten nu och det vore ju skönt att kunna vara uppe lite längre än till 21 som vuxen nån gång.