Loppan84 skrev 2016-10-16 19:51:24 följande:
Låter jättekonstigt. De säger ju hela tiden att du INTE ska ha minskade fosterrörelser (men att de däremot kan kännas annorlunda, tex mer knuffande och mindre sparkande men det är ju en annan sak). Detta att också i alla broschyrer och all information man får samt tas upp på varje MVC kontroll och på födekurs.
Jag har vid ETT tillfälle under min graviditet hört en inom vården säga att det är normalt med minskade fosterrörelser i slutet och det var en sjuksköterska när jag ringde fl för att jag va orolig - efter 10 min ringde en bm upp och bad om ursäkt och sa att det inte stämmer och att de absolut inte står för det på fl-avd och om jah verkligen känner mindre rörelser ska jag komma på kontroll. Så att många olika läkare (? Menar du bm eller gyn här?) skulle sagt till dig att det är vanligt låter som att du antingen minns väldigt fel, har misssförsttt eller att srt snarare är vänninor, mamma och andra runt dig som sagt det (som varit gravida men kanske inte helt nyligen) som sagt det då detta var någon man trodde förr i tiden och som många ändra mammor fortfarande tror.
Kanske uttrycker jag mig dåligt... Jag menar inte färre rörelser, utan att det inte känns lika mycket. Och jag menar inte att rörelserna ska upphöra, absolut inte!!
Men jag minns inte fel, jag fick höra dagligen att det är helt normalt att det inte känns lika mycket. Jag skulle ligga ner stilla och vila. Och dricka kallt vatten. Och sen buffa på magen. Då borde man känna gensvar om man inte känt något innan på en stund.
Däremot så ville de gärna kontrollera mig dagligen trots allt. De tyckte det var en väldigt enkel och billig försäkran om att allt var ok. Och framför allt sa de att man alltid skulle höra av sig om man var orolig!