Inlägg från: Amanda84 |Visa alla inlägg
  • Amanda84

Bilderböcker om katter

Jag behöver tips på bilderböcker där en katt är huvudperson. Min 2,5-åring är helt insnöad på katter just nu, han leker med en gosedjurskatt, låtsas att han själv är en katt och vill bara höra sagor och berättelser om katter.

Jag hittade två gamla Pettsson och Findus-böcker här hemma och dem älskar han, men det vore roligt att kunna läsa någon annan bok om katter också, men jag känner inte till så många fler. Bibliotekarierna på biblioteket här i stan är dessvärre ingenting att räkna med när det gäller barnbokslitteratur, så det känns inte ens lönt att jag går dit och frågar.

• Svar på tråden Bilderböcker om katter
  • Amanda84
    Anonym (..) skrev 2016-10-16 01:18:46 följande:

På rak arm kommer jag ihåg den där boken då man följer ett rött garnnystansnöre. Tillslut kommer man fram till den som lekt med snöret, alltså en katt :) tror den heter "historien om någon" en oerhört söt och fyndig bok

Sen finns det bilderboken "kattresan" med. Den gillade jag som liten :)

Något annat är ju mästerkatten i stövlar, men den kanske är lite komplex för en tvååring.

Kommer inte på några fler böcker just nu, men återkommer med tips om jag kommer på något

"Någon", den bok där man följer ett rött garnnystan, har vi här hemma, samt "kattresan." Båda funkar men har för lite text. Jag är mer ute efter böcker som har mer text så att man slipper att läsa samma bok 18 gånger eller läsa 10 böcker på raken varje kväll. Mästerkatten i stövlar har min man provat att läsa vid ett flertal tillfällen men den är för svår för vår son att förstå.
Svar på tråden Bilderböcker om katter