• tinatim

begränsa användandet av snuttefilt?

vår son som är snart 3 är som fixerad vid sina snuttegrejer dom ska släpas med överallt... ibland går det att avleda honom och då tar vi väck dom och lägger dom i hans säng. även nappen. men det börjar bli påfrestande för det skriks och bråkas när han inte får dom.. hur gör man???

• Svar på tråden begränsa användandet av snuttefilt?
  • Tyrfing

Nappen bör ni sluta med för tändernas skull. Men vad är det för problem med snuttefilten?

• elin1989
    tinatim skrev 2016-10-13 09:57:17 följande:

vår son som är snart 3 är som fixerad vid sina snuttegrejer dom ska släpas med överallt... ibland går det att avleda honom och då tar vi väck dom och lägger dom i hans säng. även nappen. men det börjar bli påfrestande för det skriks och bråkas när han inte får dom.. hur gör man???

Nappen skulle jag bara ta bort. Gjorde det med min son när han var två år. Funkade bra. Försökte inte vänja av honom, tog bara bort den. Snuttegrejerna skulle jag lägga undan på morgonen och ge tillbaka när han ska gå och lägga sig. Efter några dagar vänjer han sig säkert. Min son är lika gammal som din och har fortfarande sin nalle när han ska sova. Han var väldigt fäst vid den förut och drog runt på den överallt. Efter att vi började lägga undan den så vande han sig snabbt. Nu tar han alltid med sig nallen när han går upp men han släpar aldrig omkring på den längre, nallen får ligga på soffan!
  • Tess1990

Begränsa napp användningen till nattning men inte begränsa snutte, han är fortfarande liten och visar tydligt att han behöver den fortfarande, tror inte på att tvinga bort trygghet som ju snutten är

• tinatim

vi tycker det är okej att han ska få ha snuttefilt när han sover, är ledsen, sjuk men som det är nu så ska han ha den hela tiden, i bilen när han går till dagis typ överallt och vi har försökt att lägga undan den men han vaktar den.. och kan inte släppa den tjatar om snutten och nappen hela tiden när han är hemma.. börjar bli jobbigt..dom försöker även träna det på dagis att han bara får han den när han ska sova...

• elin1989
    Tess1990 skrev 2016-10-13 13:14:34 följande:

Begränsa napp användningen till nattning men inte begränsa snutte, han är fortfarande liten och visar tydligt att han behöver den fortfarande, tror inte på att tvinga bort trygghet som ju snutten är

Men barnet måste väl inte ha snutten hela dagen? Min son älskar sin nalle men om jag lät honom släpa runt den överallt så skulle den ha fallit i bitar vid det här laget, den är redan jättesliten!
  • Maddi

Jag förstår inte problemet med snuttefilten, vilka problem skapar de?

• Tess1990
    elin1989 skrev 2016-10-13 16:55:36 följande:

Men barnet måste väl inte ha snutten hela dagen? Min son älskar sin nalle men om jag lät honom släpa runt den överallt så skulle den ha fallit i bitar vid det här laget, den är redan jättesliten!

Jag tycker att barnet behöver snutten när hen själv tycker att hen behöver snutten, om de är hela tiden eller bara på natten är än så länge upp till hen

Väldigt ofta så finns det starka känslomässiga skäl till varför snutten finns, för att fylla ett trygg/närhetsbehov som inte blir mött, ersätta/fungera som övergångsobjekt vid en separation från tex. Förälder eller ett behov som bara är större än genomsnittets
  • elin1989
    Tess1990 skrev 2016-10-13 17:58:06 följande:

Jag tycker att barnet behöver snutten när hen själv tycker att hen behöver snutten, om de är hela tiden eller bara på natten är än så länge upp till hen

Väldigt ofta så finns det starka känslomässiga skäl till varför snutten finns, för att fylla ett trygg/närhetsbehov som inte blir mött, ersätta/fungera som övergångsobjekt vid en separation från tex. Förälder eller ett behov som bara är större än genomsnittets

Jag förstår vad du menar men jag föredrar att begränsa det. Om han var ledsen och gick omkring och letade efter nallen skulle jag kanske tänka annorlunda. Kanske har det att göra med att min syster hade sitt gosedjur med sig överallt tills hon var typ 9 och blev retad för det, är väl lite det jag har i bakhuvudet. Känner en man 30+ som fortfarande har en bit av sin snuttefilt kvar som han brukar ta fram och stryka mot kinden men det är nog ett extremfall haha.
  • nnnnnnnn

Nappen bör försvinna pga tänderna, men snutten är väl inga problem?

Någon här tipsade om att man kan säga: "när man blir för stor så smakar nappen illa. Då vet man att man är så stor att man _______ (infoga vad ni vill, kanske: gå på bio, välja en leksak i leksaksaffären, åka iväg och titta på djur osv).
    Sen väntar man ett tag och ser om barnet självmant väljer att lämna nappen, annars säger man det några gånger till med några dagar mellan. Efter några veckor så doppar man alla napparna i ättika eller vinäger och sköljer av dem efteråt - smaken sätter sig ändå!
    Och när barnet reagerar så säger man "Vad glad jag blir! Det betyder ju att du blivit så stor att vi kan göra det där nu!"
    Sen får man leverera snabbt, belöningen alltså. Inte dra ut på det, utan fixa det fort. Så doppa inte napparna om ni inte har tid att göra det som utlovats!

Svar på tråden begränsa användandet av snuttefilt?