• Anonym (Trött...)

Stämma på boende - och vårdnaden?

Hon verkar tokslut!

Sluta betala henne totalt! Hon kräver att få ha barnen större del av tiden, finns ingen dom på detta. Då ska du inte betala något!

Läst många trådar om detta, hur kan det bli så att barnen bort största delen hos mamman och varannan helg hos pappan? Gick du med på det? Eller bestämde hon bara det? Varför sa du inte bara nej om du nu inte ville det? Hon har INGEN rätt att bara bestämma hur mycket du ska få träffa barnen. Ni har gemensam vårdnad= Du skall ha barnen hos dig 50% av tiden, och därmed 50% av barnbidraget, vägrar hon skriva över 50% till dig så kontaktar du fk, så startar dom en utredning på henne där hon måste motbevisa att du inte har barnen 50% (när du väl har dom på 50% alltså)

Men förklara gärna hur det kommer sig att det ens blev så att hon har barnen hos sig största tiden!

Hade mitt ex ens försökt med det hade jag bara totalvägrat! 

• Anonym (Trött...)
    FrökenKanSjälv skrev 2016-10-13 12:02:30 följande:
    Du blandar ihop vårdnad och boende. Vårdnad handlar om vem/vilka som är juridiskt ansvariga för barnet. Om man har gemensam vårdnad så ska genomgripande beslut tas gemensamt av båda vårdnadshavarna.
    Boende handlar om var barnet bor och är helt oberoende av vårdnaden. Ena föräldern kan ha ensam vårdnad och barnet kan ändå bo hälften hos vardera föräldern. På samma sätt som att föräldrarna kan ha gemensam vårdnad och barnet bo 364 dagar om året hos den ena föräldern.

Det finns ingen lag som säger att barnet måste bo hälften av tiden hos vardera föräldern bara för att föräldrarna har gemensam vårdnad.
    Du förstår inte vad jag menar!

Det handlar endast om hur mamman bara hipp som happ kan besluta att barnen ska bo 80% hos henne utan att en domstol bestämt så. TS, hur blev det så?
Svar på tråden Stämma på boende - och vårdnaden?