• Anonym (mama)

Byta kommun = mindre juridisk rätt?

Hej, jag har egentligen bara en fråga gällande kommunbyte:

Har gemensam vårdnad om en 9-åring som går i en skola i en viss kommun. Hen är skriven hos pappan, vi har vv och har alltid haft.

Nu ska jag ev. flytta till kommunen bredvid vilket är ok såklart då hen inte är skriven hos mig. MEN vad kan de få för konsekvenser framöver?

Tänker främst på skolbyte, då pappan velat byta skola men jag motsatt mig det och hen kan gå på sin skola till årskurs 9, ser ingen anledning att byta då hen trivs. Men om jag fortsätter säga nej och bor i en annan kommun, spelar det roll då? D.v.s. han får inte direkt mer makt om jag byter kommun?

• Svar på tråden Byta kommun = mindre juridisk rätt?
  • Anonym (mama)

Barnet vill inte byta skola och jag vill inte heller. Vi bor i Sthlms län och kommunikationsmässigt kommer hen få smidigare till skolan än idag. (Vi bor redan nu, söder om stan så det blir inte stor skillnad egentligen). Jag undrade främst om det blir ngn skillnad om jag byter kommun. Men då antar jag att det är lugnt! Tack! :)

• Anonym (mama)
    Anonym (HerrMan) skrev 2016-10-10 18:36:24 följande:

Mer makt? Du talar om ditt ex makt när det egentligen handlar om ditt BARN. Sluta kriga. Tänk på knodden!

Ja, rent krasst är det så tyvärr för om han får mer makt skulle han INTE göra vad som är bäst för barnet.
Svar på tråden Byta kommun = mindre juridisk rätt?