• Thure Björkman

Hunden bits!

Jag har ett stort problem! Min hund bits. Inte så hårt att det börjar blöda men det gör jävligt ont. Plus att det fult med alla röda märken på händer, armar och fötter. Folk kan ju tro att man har något självskadebeteende för sig...

Jag har varit i kontakt med en konsult som sade sig kunna kommunicera med djur för att få honom att "tala" hunden till rätta. Detta tog 20 min och kostade 500 spänn svart. Jag fick även instruktioner hur jag skulle "påminna hunden" så att beteendet med bitande skulle upphöra. Det gick ut på att klappa hunden bestämt och upprepa mantrat "inte bitas" i ca 45 min varje kväll.

Det gick bra i ca 10 minuter och vad händer sedan? Jo, hunden bet mig i handen så in i helvete så att jag fick åka och sy.

Vad ska jag nu ta mig till? Känns ju som att problemet blev värre än innan man fick hjälp!

• Svar på tråden Hunden bits!
  • micromat

Varför bits han?

Får hunden den mentala och fysiska träningen han behöver?

Är det som min hund som gärna busar med ens fingrar och armar. Alltså görs det under lek eller när som?

Beskriv ett typisk tillfälle.

• Thure Björkman

Jag har ingen aning om varför han bits!
    Men det händer titt som tätt.

Jag anser at han får den motion han behöver. Enligt stegräknaren snittar vi på ca 12000 steg per dag fördelat på 4 promenader dagligen.

Sedan brukar vi leka "gömma korven" oxå. Jag brukar be honom sitta "plats", sedan gömmer jag korvbitar runt om i bostaden varpå hunden för söka efter dessa.

Häromdagen satt jag och glodde på TV. Då kom han upp i soffan och lade sig bredvid. Efter ca en halv minut bet han mig i handen. När jag ryckte bort handen markerade han ett hugg mot halsen på mig. Sedan gick han och lade sig igen precis som inget hade hänt.

Känns precis som att han vill visa att han nog skulle kunna ha ihjäl mig om han vill...det är bara frågan om när.

• Thure Björkman

Hunden blir 8 år i vinter, jag har haft honom sedan han var 6 månader.

Han har alltid haft detta beteende i perioder men de senaste 5 åren har det eskalerat och nu den senaste tiden konstant.

• Aniiee

Med tanke på alla dina andra flumtrådar här så tror jag inte ett dugg på detta.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Thure Björkman

Att kalla mina vardagsbekymmer, som jag söker stöd och råd för här, det får man väl ändå kalla lite nedrigt.

Svar på tråden Hunden bits!