Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

iPad eller dator?

Varför tror du inte att skolpersonalen som är experter på läs- och skrivinlärning har koll på om det funkar för barn att skriva på ipad?

Man kan definitivt lära sig att redigera dokument och allt du efterfrågar i din TS på en ipad. Inte med just Word, men det finns liknande program. Att arbeten inte sparas på ett klokt sätt på dina barns skola. är ju inte ipadens fel, utan att man saknar bra plattformar. Är ju samma med en dator i så fall... Och både dator och ipad kan felanvändas och bli en leksak. Att man leker med ipad hemma betyder inte att "roliga appar" är det enda som förekommer i skolan. Självklart inte. 

För nybörjarprogrammering finns det många vettiga appar, jag som arbetar med delvis det tycker själv att ipads är betydlgt bättre för programmering i de lägre åldrarna jämfört med datorer.

Det handlar om pedagogiken och strukturen, inte om själva verktyget. Och på många skolor arbetar man med ipads upp till år 6 eller till och med 9, med goda resultat.  

• hammarhajen
    Noran skrev 2016-10-23 22:37:11 följande:
    Vilka program för att redigera dokument och för programmering son du använder finns för Ipad?

Är det lämpligt att använda googledocs eller bör man ha ett annat verktyg för att spara elevernas arbeten?

Sonens lärare vet dessvärre inte mycket om datorer eller hur man använder dom i undervisningen. Men jag får väl ändå tro att dom på skolan som valt att köpa in Ipads i stället för datorer har någon tanke bakom det. 
    Office 365 eller Google docs, fungerar till och med bättre än Word tycker jag då man kan dela dokumenten med andra dvs. vara flera som redigerar samtidigt på samma dokument fast från olika enheter.

Ipads har många fördelar, särskilt när det kommer till foto och film. Men som du säger måste man  ju kunna hantera dem, precis som med en dator, om resultatet ska bli bra. 
  • hammarhajen
    Noran skrev 2016-10-23 22:37:11 följande:
    Vilka program för att redigera dokument och för programmering son du använder finns för Ipad?

Är det lämpligt att använda googledocs eller bör man ha ett annat verktyg för att spara elevernas arbeten?

Sonens lärare vet dessvärre inte mycket om datorer eller hur man använder dom i undervisningen. Men jag får väl ändå tro att dom på skolan som valt att köpa in Ipads i stället för datorer har någon tanke bakom det. 
    Office 365 eller Google docs, fungerar till och med bättre än Word tycker jag då man kan dela dokumenten med andra dvs. vara flera som redigerar samtidigt på samma dokument fast från olika enheter.

Ipads har många fördelar, särskilt när det kommer till foto och film. Men som du säger måste man  ju kunna hantera dem, precis som med en dator, om resultatet ska bli bra. 
Svar på tråden iPad eller dator?