Inlägg från: Noran |Visa alla inlägg
  • Noran

iPad eller dator?

I mitt barns skola, i alla fall upp till 6an, använder dom enbart iPads, inte datorer. Jag är kritisk till det. Jag tycker att när dom skriver längre texter bör dom ha ett ordentligt tangentbord. Jag tycker även att dom bör lära sig att använda ordentliga texthanteringsprogram, t.ex. word, samt hur man utformar ett dokument (med sidnummer, rubriker, stycken osv). 

På en dator finns det även många fler möjligheter, t.ex. kan man lära sig programmering.

Dom har heller inget gemensamt system eller backup. Deras arbeten lagras lokalt på en iPad, och om dom nästa dag inte hittar just den (dom har inte sina egna) så kan arbetet vara borta. 

Hur ser det ut hos er? Kan jag kritisera detta eller är det normalt att dom jobbar så här? Är det jag som är omodern? 

• Svar på tråden iPad eller dator?
  • Noran

Brådska? Vill man inte ha så bra undervisning som möjligt? Vad är vitsen med sämre undervisning som gör att dom lär sig långsammare?

• Noran
    Magdalena03 skrev 2016-10-15 15:58:43 följande:

Mina barn har datorer i skolan. De går i sjuan. IPad tycker jag är larvigt att ha i skolan, det är mer som en hobbypryl eller leksak att använda på fritiden.

Jag håller med! Visst kan det vara smidig att söka information på, men inte att sitta och arbeta vid. Undrar hur vanligt det är och om man borde klaga.
  • Noran
    hammarhajen skrev 2016-10-23 08:26:15 följande:

Varför tror du inte att skolpersonalen som är experter på läs- och skrivinlärning har koll på om det funkar för barn att skriva på ipad?

Man kan definitivt lära sig att redigera dokument och allt du efterfrågar i din TS på en ipad. Inte med just Word, men det finns liknande program. Att arbeten inte sparas på ett klokt sätt på dina barns skola. är ju inte ipadens fel, utan att man saknar bra plattformar. Är ju samma med en dator i så fall... Och både dator och ipad kan felanvändas och bli en leksak. Att man leker med ipad hemma betyder inte att "roliga appar" är det enda som förekommer i skolan. Självklart inte. 

För nybörjarprogrammering finns det många vettiga appar, jag som arbetar med delvis det tycker själv att ipads är betydlgt bättre för programmering i de lägre åldrarna jämfört med datorer.

Det handlar om pedagogiken och strukturen, inte om själva verktyget. Och på många skolor arbetar man med ipads upp till år 6 eller till och med 9, med goda resultat.  

Vilka program för att redigera dokument och för programmering son du använder finns för Ipad?

Är det lämpligt att använda googledocs eller bör man ha ett annat verktyg för att spara elevernas arbeten?

Sonens lärare vet dessvärre inte mycket om datorer eller hur man använder dom i undervisningen. Men jag får väl ändå tro att dom på skolan som valt att köpa in Ipads i stället för datorer har någon tanke bakom det. 
  • Noran

Tack så mycket, då ska jag föreslå det för läraren. 
    Har dina elever ett googlekonto var? Privat eller speciellt för skolarbeten? Eller ett gemensamt för klassen?

Har du även tips på program för foto, film och programmering?

Svar på tråden iPad eller dator?