• z0rro

Grannens unge skriker,springer

Jag har bott i min lägenhet i ca 4 månader. Under semester har det varit lugnt. Det här började för 2 månader sen.

Grannens unge som bor oavnför skriker, leker högt med ambulans ljud och springer som en fodhäst så jag tror att taket ska rasa. Jaja nu tänker ni säkert ja men det är normalt! Absolut.. MEN!! Är det normalt att göra så mellan 30 minuter till 6 timmar!!? Ungen verkar tycka det är roligast kl 06 på morgonen alla dagar i veckan. Jag har jobbat sent och kommer hem vid 24 på natten och somnar vid 01, självklart vill jag väl få sova ut också!

Jag har pratat med grannen och hon säger att dom går upp kl 06 och att dom faktisk också bor där! Dagen innan stod jag och bankade i taket och ifrågasätter om hon ens hörde det. Då säger hon ja men vi bor här också.

Jag har pratat med hyresvärden och dom gör inget utan tycker att jag ska ringa Securitas, vilket verkar dumt då detta endast är på morgonen. Grannen verkar inte förstå och jag får sällan sova 6-7 timmar utan dom sista 2 timmarna vaknar jag var 20 minut. Vaknar jag 06 och behöver kissa och sen vill somna om för jag kan sova 1 timme mer då vet dom att jag vart upp och börjar väsnas! Sen att han står och skriker i trappen och härjar när dom går ner verkar inte heller föräldrarna bry sig om.

Hur ska jag få detta att bli bättre? Kommer ens Securitas komma hit om jag ringer? Vad ska jag göra? Jag håller på att bli galen!!! Har sån lust att gå upp kl 05 och börja banka i taket och säga som hon sa "vi går upp då, så det får du finna dig i"

Jag vill inte bråka, jag vill bara att man ska respektera andra! Jag skiter i om folk duschar, lagar mat osv mitt i natten eller på morgonen.

Sen tycker vissa att jag inte ska vara så känslig, att jag får allt skaffa öronproppar! Men jag ska säga dig att min sambo han är inte lättväckt, någon kan stå och plinga på dörren flera gånger utan att han vaknar så nu kanske ni får en förståelse hur mycket det låter.

• Svar på tråden Grannens unge skriker,springer
  • Birgitta02
    viseversa skrev 2016-10-06 16:22:36 följande:
    Nästan ingen är ute och leker med sina barn klockan 06.00 på morgonen och jo man har rätt att leka även på morgonen.
    Ja, Man har rätt att leka kl 6 på morgonen. Men man har inte rätt att låta sina ungar väcka halva fastigheten bara för att ungen vill sparka boll mot väggarna! Det är både oförskämt och hänsynslöst. Du har samma skyldigheter gentemot dina grannar som grannarna har mot dig. Man behöver inte föra oväsen så tidigt på morgonen. Vad hade du sagt om folk började köra slagborren kl 22.00? I 1 minut typ. Precis när du fått minstingen till att somna? Du klagar hos grannen om borrningen och grannen säger: "Ja, men det var bara ett enda hål, och 15 sekunder". Det spelar ju ingen roll för dig eftersom ditt barn vaknade och du får hålla på att söva ett barn i ytterligare två timmar. Likaså är det för en nattarbetare som somnat vid 2.00-tiden och dina barn hoppar rep ovanför nattarbetarens sovrum. Hänsyn från allas håll gäller.
  • Sophan
    Anonym (talala) skrev 2016-10-06 16:32:40 följande:
    Fast det är fortfarande samma regler fram till 7.00. Skulle det vara en alkis som gjorde det skulle du nog inte tycka samma...gissar jag. (tog en alkis som exempel)
    Alla har kanske inte samma regler. Jag har inga tider inskrivna i mitt hyreskontrakt vad jag vet.
    Men rent generellt så får man inte störa sina grannar. Kan vara svårt dock om det är lyhört eller om man har väldigt energiska barn. De har ju tyvärr ingen on/off-knapp.
  • Anonym (Skillnad)
    Birgitta02 skrev 2016-10-06 17:20:40 följande:

Ja, Man har rätt att leka kl 6 på morgonen. Men man har inte rätt att låta sina ungar väcka halva fastigheten bara för att ungen vill sparka boll mot väggarna! Det är både oförskämt och hänsynslöst. Du har samma skyldigheter gentemot dina grannar som grannarna har mot dig. Man behöver inte föra oväsen så tidigt på morgonen. Vad hade du sagt om folk började köra slagborren kl 22.00? I 1 minut typ. Precis när du fått minstingen till att somna? Du klagar hos grannen om borrningen och grannen säger: "Ja, men det var bara ett enda hål, och 15 sekunder". Det spelar ju ingen roll för dig eftersom ditt barn vaknade och du får hålla på att söva ett barn i ytterligare två timmar. Likaså är det för en nattarbetare som somnat vid 2.00-tiden och dina barn hoppar rep ovanför nattarbetarens sovrum. Hänsyn från allas håll gäller.

Din liknelse haltar rejält... En vuxen som vill använda slagborr kan välja att göra det någon annan gång. Denne vuxne borde även ha lärt sig nån form av hänsyn, impulskontroll osv så att den faktiskt klarar av att vänta med att sätta igång slagborren.

Ett barn däremot är en helt annan sak.

Jag tycker däremot att man som förälder gör sitt bästa att lära sina barn att visa hänsyn. Men det är ju en lång process och för vissa barn är det väldigt svårt. Det kan ju ta flera år...

Jag tycker att man kan hindra sitt barn att sparka en boll mot väggen t.ex. Upprepade gånger. Men att barnet vaknar skrikandes t.ex, eller hoppar ner från sängen högljutt, springer till toa (det behöver inte var något överdrivet för art låta som en elefant i lgh under om det är ett dåligt isolerat hus) och liknande... Ja, jag förstår att det är jobbigt för den som vill sova, men det är inte så mycket att göra åt det tyvärr... Det går över efter några år.
  • Anonym (Skillnad)
    z0rro skrev 2016-10-06 11:52:20 följande:

Han är 4-6 år så förstår gör han. Har andra bekanta som har barn och dom lever aldrig rövare på morgonen oavsett om de bor i lägenhet eller hus.

Jo visst jag vill helst inte bo i lägenhet men har tyvärr inte råd att köpa hus än.

Att du känner något annat barn som inte beter sig sådär är ungefär lika relevant som att jag kan säga att 'jag känner flera barnfamiljer som bor i lägenhet och de har minsann inga grannar under sig som jobbar sent och vill sova längre på morgonen...'
  • Birgitta02

Jag ser hur många föräldrar som helst som inte vågar säga nej till sina barn. Begriper inte varför. Hänsyn är det första man lär ungarna.

• Anonym (Skillnad)
    Birgitta02 skrev 2016-10-06 18:59:12 följande:

Jag ser hur många föräldrar som helst som inte vågar säga nej till sina barn. Begriper inte varför. Hänsyn är det första man lär ungarna.

Jag håller med dig. Men det tar ändå olika lång tid för barn att lära sig. Min minsta på 2.5 är riktigt duktig nu. Hon stör inte, är inte så högljudd och lyssnar på tillsägelser direkt. Min äldsta som snart är 6 är däremot jättedålig på att visa hänsyn. Det går inte in! Han är väldigt högljudd. Allt han gör låter. Mycket! Vi jobbat dagligen med detta men än så länge så går det inte så bra.

Barn är olika.
  • Opastorew

Reglerna är antagligen tyst mellan 22-06 eller liknande. Tyvärr är det alltid svårt för nattarbetare - att du behöver sova 01-09 för att få dina 8h är underordnat de "normala" tiderna.

Som förälder gör man ju sitt bästa för att förklara att man inte skall störa andra. Men ibland har man barn där man förklarar år ut och år in och det aldrig fastnar.

Hade en god granne som lyssnade på båtmotorer och jazz om nätterna o väckte barnen. När han frågade om det störde hade jag inte hjärta att säga något med tanke på kolikåren han ändå måste ha märkt ibland.

• PinkSugar

Om du har möjlighet, flytta till ett hus som har en stor andel yngre hyresgästar. Då har chansen  mycket större att man slipper de egoistiska barnfamiljerna. Jag har aldrig bott så tyst och bekvämt som jag gjort i studentboende. Beroende på din ålder kan du också välja ett 55+ boende för att slippa skitungarna. 

• Gizmo

Jag förstår dig helt och hållet, ts! Vad tråkigt att dina grannar inte tar hänsyn. Det bör vara tyst mellan 22-07, men det betyder inte att man får leva "rövare" däremellan. Jag skulle ta kontakt med hyresgästföreningen.

• z0rro

Jag har tagit kontakt med hyresvärden och han säger att det inte går att göra något åt.

Det jag stör mig på är att folk som säger att barn är barn osv osv.. JA de fattar väl alla! Men att mamman är spydig och tycker att jag ska finna mig i att hennes son livar gör tydligen inget. Det har nästan blivit värre när jag sagt till!

Tyvärr så verkar mamman speciell då vi känner grannen ovanför henne och hon har klagat på att han spelat gitarr och lyssnat på musik på kvällen.

Men det är väl som vanligt i denna värld vissa människor får bete sig precis hur dom vill!

Svar på tråden Grannens unge skriker,springer