Inlägg från: Anonym (Skillnad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skillnad)

Grannens unge skriker,springer

Birgitta02 skrev 2016-10-06 17:20:40 följande:

Ja, Man har rätt att leka kl 6 på morgonen. Men man har inte rätt att låta sina ungar väcka halva fastigheten bara för att ungen vill sparka boll mot väggarna! Det är både oförskämt och hänsynslöst. Du har samma skyldigheter gentemot dina grannar som grannarna har mot dig. Man behöver inte föra oväsen så tidigt på morgonen. Vad hade du sagt om folk började köra slagborren kl 22.00? I 1 minut typ. Precis när du fått minstingen till att somna? Du klagar hos grannen om borrningen och grannen säger: "Ja, men det var bara ett enda hål, och 15 sekunder". Det spelar ju ingen roll för dig eftersom ditt barn vaknade och du får hålla på att söva ett barn i ytterligare två timmar. Likaså är det för en nattarbetare som somnat vid 2.00-tiden och dina barn hoppar rep ovanför nattarbetarens sovrum. Hänsyn från allas håll gäller.

Din liknelse haltar rejält... En vuxen som vill använda slagborr kan välja att göra det någon annan gång. Denne vuxne borde även ha lärt sig nån form av hänsyn, impulskontroll osv så att den faktiskt klarar av att vänta med att sätta igång slagborren.

Ett barn däremot är en helt annan sak.

Jag tycker däremot att man som förälder gör sitt bästa att lära sina barn att visa hänsyn. Men det är ju en lång process och för vissa barn är det väldigt svårt. Det kan ju ta flera år...

Jag tycker att man kan hindra sitt barn att sparka en boll mot väggen t.ex. Upprepade gånger. Men att barnet vaknar skrikandes t.ex, eller hoppar ner från sängen högljutt, springer till toa (det behöver inte var något överdrivet för art låta som en elefant i lgh under om det är ett dåligt isolerat hus) och liknande... Ja, jag förstår att det är jobbigt för den som vill sova, men det är inte så mycket att göra åt det tyvärr... Det går över efter några år.
  • Anonym (Skillnad)
    z0rro skrev 2016-10-06 11:52:20 följande:

Han är 4-6 år så förstår gör han. Har andra bekanta som har barn och dom lever aldrig rövare på morgonen oavsett om de bor i lägenhet eller hus.

Jo visst jag vill helst inte bo i lägenhet men har tyvärr inte råd att köpa hus än.

Att du känner något annat barn som inte beter sig sådär är ungefär lika relevant som att jag kan säga att 'jag känner flera barnfamiljer som bor i lägenhet och de har minsann inga grannar under sig som jobbar sent och vill sova längre på morgonen...'
  • Anonym (Skillnad)
    Birgitta02 skrev 2016-10-06 18:59:12 följande:

Jag ser hur många föräldrar som helst som inte vågar säga nej till sina barn. Begriper inte varför. Hänsyn är det första man lär ungarna.

Jag håller med dig. Men det tar ändå olika lång tid för barn att lära sig. Min minsta på 2.5 är riktigt duktig nu. Hon stör inte, är inte så högljudd och lyssnar på tillsägelser direkt. Min äldsta som snart är 6 är däremot jättedålig på att visa hänsyn. Det går inte in! Han är väldigt högljudd. Allt han gör låter. Mycket! Vi jobbat dagligen med detta men än så länge så går det inte så bra.

Barn är olika.
  • Anonym (Skillnad)
    z0rro skrev 2016-10-07 10:48:08 följande:

Så du tycker vi som inte har barn förstår? Men då kan ju jag komma och stampa på golvet ovanför ditt sovrum och stå och skrika i 4 timmar om du tycker det är kul? Jag är ju vuxen och vet inte bättre, eller så låter jag ett barn göra de för de äe trots allt bara barn! :)

Ditt inlägg är lite förvirrande, förstår inte riktigt vad du vill få fram...

Att en vuxen står och stampar och skriker i 4 timmar är givetvis mycket värre än att ett spädbarn har kolik. Den ene kan välja att sluta, den andre kan inte... Sådana liknelser är bara korkade...
Svar på tråden Grannens unge skriker,springer