Grannens unge skriker,springer
Ja, Man har rätt att leka kl 6 på morgonen. Men man har inte rätt att låta sina ungar väcka halva fastigheten bara för att ungen vill sparka boll mot väggarna! Det är både oförskämt och hänsynslöst. Du har samma skyldigheter gentemot dina grannar som grannarna har mot dig. Man behöver inte föra oväsen så tidigt på morgonen. Vad hade du sagt om folk började köra slagborren kl 22.00? I 1 minut typ. Precis när du fått minstingen till att somna? Du klagar hos grannen om borrningen och grannen säger: "Ja, men det var bara ett enda hål, och 15 sekunder". Det spelar ju ingen roll för dig eftersom ditt barn vaknade och du får hålla på att söva ett barn i ytterligare två timmar. Likaså är det för en nattarbetare som somnat vid 2.00-tiden och dina barn hoppar rep ovanför nattarbetarens sovrum. Hänsyn från allas håll gäller.
Ett barn däremot är en helt annan sak.
Jag tycker däremot att man som förälder gör sitt bästa att lära sina barn att visa hänsyn. Men det är ju en lång process och för vissa barn är det väldigt svårt. Det kan ju ta flera år...
Jag tycker att man kan hindra sitt barn att sparka en boll mot väggen t.ex. Upprepade gånger. Men att barnet vaknar skrikandes t.ex, eller hoppar ner från sängen högljutt, springer till toa (det behöver inte var något överdrivet för art låta som en elefant i lgh under om det är ett dåligt isolerat hus) och liknande... Ja, jag förstår att det är jobbigt för den som vill sova, men det är inte så mycket att göra åt det tyvärr... Det går över efter några år.