Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Grannens unge skriker,springer

Det ska vara tyst mellan 22.00 - 07.00. Övriga tider får man tyvärr acceptera att det kan vara liv i luckan. Och nog kan jag tycka att man som förälder håller ungarna någorlunda tysta vid 6.00-tiden. Det är inte försvarbart att barn ska få röja hur mycket som helst i en fastighet där det bor många människor. Jag har själv haft barn. Och grannar både över och under. De fick lära sig att på morgonen leker man lugna lekar. Det är inte direkt raketforskning. Och man trycker inte i barnen frukostar med massor av socker så de blir speedade.

Tyvärr lär du inte heller kunna klaga hos din hyresvärd/brf-styrelse heller. Det är svårt att komma åt det där. Råder dig att flytta. Och välja lägenhet högst upp i fastigheten :)

• Birgitta02
    z0rro skrev 2016-10-06 12:42:46 följande:
    Ja de flesta tycker man ska "finna sig i att barn är barn" men lite regler borde man väl ha. Framförallt respekt när man som granne kommer upp och är trevlig! Jag har aldrig vart otrevlig när jag knackat på, jag har bara bett dom vart tystare speciellt på morgonen.
    Men vi får helt enkelt flytta högst upp istället :)
    Som granne ligger man lite i underläge tyvärr. Det är ju du som blir störd. Jag gillar inte när barn alltid ska få ta så mycket plats det bara är möjligt. "Skit i omgivningen, mina barn ska minsann får leka och rasa av sig om så klockan är fyra på morgonen". Att ta hänsyn till andra är den grundläggande fostran. Har man folk under sin egen lägenhet så är det inte lämpligt att skaffa en fotboll som inomhusnöje. Eller hopprep. Men vissa föräldrar begriper inte att andra faktiskt inte älskar det oväsen deras barn gör.
  • Birgitta02
    viseversa skrev 2016-10-06 14:07:36 följande:
    Barn låter. Bor man i lägenhet får man stå ut med att andra lever i sina hem.
    Att leva är en sak. Men att låta ungarna leka inomhus så som de kan leka utomhus är inte acceptabelt. Föräldrar tror att alla människor ska acceptera att "barn är barn". Det gör vi. Men vi kan inte acceptera att aldrig någonsin få lugn och ro bara för att småbarnsföräldrar inte ha minsta pli på sina barn.
  • Birgitta02
    viseversa skrev 2016-10-06 16:22:36 följande:
    Nästan ingen är ute och leker med sina barn klockan 06.00 på morgonen och jo man har rätt att leka även på morgonen.
    Ja, Man har rätt att leka kl 6 på morgonen. Men man har inte rätt att låta sina ungar väcka halva fastigheten bara för att ungen vill sparka boll mot väggarna! Det är både oförskämt och hänsynslöst. Du har samma skyldigheter gentemot dina grannar som grannarna har mot dig. Man behöver inte föra oväsen så tidigt på morgonen. Vad hade du sagt om folk började köra slagborren kl 22.00? I 1 minut typ. Precis när du fått minstingen till att somna? Du klagar hos grannen om borrningen och grannen säger: "Ja, men det var bara ett enda hål, och 15 sekunder". Det spelar ju ingen roll för dig eftersom ditt barn vaknade och du får hålla på att söva ett barn i ytterligare två timmar. Likaså är det för en nattarbetare som somnat vid 2.00-tiden och dina barn hoppar rep ovanför nattarbetarens sovrum. Hänsyn från allas håll gäller.
  • Birgitta02

Jag ser hur många föräldrar som helst som inte vågar säga nej till sina barn. Begriper inte varför. Hänsyn är det första man lär ungarna.

Svar på tråden Grannens unge skriker,springer