Inlägg från: maratontjejen |Visa alla inlägg
  • maratontjejen

Landgång

Jag ska göra landgångar i helgen och började spåna på bröd och pålägg i helgen då jag var i affären (Ica Maxi). Jag upptäckte då att det inte längre finns landgångsbröd, alltså formfranska fast större och avlånga. Vet ni vilka jag menar? Dom brukade alltid finnas förr. Frågade butiksbiträdet som såg ut som ett frågetecken. Så min fråga, vilket bröd brukar ni använda till landgång? Tar ni 2 skivor vanlig formfranska, bakar eget eller finns ngt annat gott bröd som kan passa?

• Svar på tråden Landgång
  • maratontjejen
    Birgitta02 skrev 2016-10-03 10:48:08 följande:

Du kan köpa hel formfranska och skära på längden.

Jag äter nästan aldrig bröd förutom knäckerbröd så jag har aldrig sett att det finns hel formfranska. Men det är en jättebra idé. Tack! Jag önskar jag hade en skärmaskin!
  • maratontjejen
    Carambolan skrev 2016-10-03 11:00:57 följande:

Sist jag köpte det fanns det bland det frysta brödet! Du vet där de har vitlöksbaguetter, frysta bullar och glutenfritt bröd.

Annars kanske du kan köpa brödet av en butik som har deliavdelning och bakar egna smörgåstårtor? De borde ha gott om landgångsbröd på lagret.

Ja, så får det bli. Jag tänkte först köpa färdiga landgångar som finns i vissa större butiker. Men de är för geggiga i min smak, både mimosasallad och rödbetssallad och ganska mkt smör. Annars kan man ju beställa men jag bor på landet och har ingen lust att åka lördag morgon för att hämta. Tänkte köpa alla ingredienser fredag kväll, landgång är ju trots allt ganska enkla att göra.
  • maratontjejen
    Farfallos skrev 2016-10-03 10:52:08 följande:

Skär ut rektangulära bitar ur Hönökaka och gör brödpudding på restbitarna. 

Tack för tips!
  • maratontjejen
    Birgitta02 skrev 2016-10-03 10:55:41 följande:
    Du kanske kan köpa det i en större butik som har köttdisk. De har skärmaskiner och kanske kan hjälpa dig? Det FINNS hel formfranska, men bara i mycket välsorterade butiker.
    Ja, jag bor på landet och min lokala butik har inte hela formfranska.
  • maratontjejen
    Minimalen skrev 2016-10-03 13:29:15 följande:

Många affärer har landgågsbröd antingen i frysdisken eller i frysen på lagret. De kan inte ha det framme i brödhyllan för det är inte många som köper det. Be dem köpa in det om du vill ha. Jag brukar köpa det när jag ska göra smörgåstårta.

Ja, tack! Jag ringde min lokala butik och mycket riktgt så har dom landgångsbrödet i frysen bakom charken, nu vet jag det!
  • maratontjejen
    K med lilla E skrev 2016-10-04 07:20:55 följande:

Jag tycker också de färdigköpta är för geggiga, jag köper danskt rågbröd istället när jag gör landgångar nu för tiden, mycket godare och inte alls så kladdigt som de frysta landgångsbröden. 

Menar du att även de frysta landgångsbröden är geggiga? Jag tänkte mer att själva rörorna på landgångarna är geggiga.
  • maratontjejen
    K med lilla E skrev 2016-10-04 08:08:44 följande:
    Alltså jag var otydlig :) . Helt färdigköpta landgångar gillar inte jag heller pga att det är för mycket gegga på (oftast), men jag har också köpt frysta landgångsbröd som legat länge i affärens frys så de blir liksom också mosiga när man tinar upp dem!
    Ok, jag får lägga dom på ett tjockare hushållspapper och hoppas på det bästa.
Svar på tråden Landgång