• Anef

Privat ultraljud i Örebro?

Någon som varit på stortorgets gynekologmottagning och gjort ultraljud?

Det står på deras hemsida att det kostar 950kr och jag skulle vilja veta om någon som gjort det är nöjd och vad för info man kan få?

När kan man tidigast få veta kön?

:)

• Svar på tråden Privat ultraljud i Örebro?
  • Anef
    Otit skrev 2016-10-03 11:56:47 följande:

Hej! Vi var där och gjorde ultraljud i somras. Men vi gjorde ett tidigt ultraljud för att veta att allt såg bra ut så vi inte stod ut att vänta på kub. Jag var övertygade om att fostret inte levde. Och för oss var det värt nästan 1000 spänn för att veta att fostret mådde bra. Tycker annars att det är onödigt att betala för en undersökning som du annars får via landstinget exempelvis kub och rul. På rul får du ju veta kön om du vill :)

Tack för svar! Ja det är ju en förmån att få både kub och rul, absolut! Är bara så himla nervös/förväntansfull så det skulle vara kul om man fick en ultraljudsundersökning med förklaring en gång innan rul. Skulle vilja veta kön också så tidigt som möjligt (av ren och skär nyfikenhet) och tänkte att man kanske kunde få möjlighet till det tidigare privat? :)
  • Anef
    Otit skrev 2016-10-03 19:46:27 följande:

Haha ja nyfikenheten är extrem! Hur långt har du kvar till rul då? För två veckor sedan fick vi veta att vi ska få en liten tjej. Höll också på att spricka av nyfikenhet innan. Vet som sagt var inte hur det fungerar med att få veta sådant om du går privat. Kan man ringa och fråga kanske? :)

Vad konstigt jag svarade dig igår men det kom visst inte med såg jag nu. Grattis till en liten tjej!! Vad roligt!! Jag är bara i vecka 13 så det är en bradig bit till rul. Jag mailade gynekologen och han sa att de gjorde ultraljud och att man brukar kunna könsbestämma från vecka 13. Precis vad jag misstänkte:) men i landstinget får man inte veta med risk för att folk ska göra abort beroende på kön antar jag? Ska fundera om vi ska göra ett extra eller ej. Som sagt nyfikenheten är extrem haha. Lycka till nu med allt och lilla tjejen.
Svar på tråden Privat ultraljud i Örebro?