• Anonym (Vill nuuuuu!)

Epa Glandin, Munkpeppar, en jungel där ute!!

Jag är 37 och försöker just nu få mitt första barn. Tyvärr har inte livet varit lämpligt för barn tidigare då jag inte haft rätt partner eller rätt ekonomi, men nu äntligen är allt på plats!!!

Och nu börjar tiden rinna ut.... 

Så vill öka chansen så gott som går!!! Och vill ha tips från alla som kan något!

Har läst om Epa Glandin och Munkpeppar. Funkar det eller är det bara vilseledande new age fantasier?? (jepp jag är kanske lite väl krass här....) 

Finns det annat?? Kan man ta dem tillsammans för att öka chansen ännu mer?? Och om de fäster? Jag har faktiskt varit gravid en eller två gånger tidigare (inte helt hundra om den andra gången) men fått extremt tidiga missfall/ma... (vi snackar i vecka 4-5.... ) finns det något jag kan ta som minskar risken för det?? 

Är det något jag istället bör undvika? Saker jag inte bör göra? Fick ångest i jobbets massagestol nyss för tänkte att det kanske inte är bra.... Eller när jag tog en låg alkohol cider igår på ett event... Då fick jag också ångest för att OM det är något så kanske det far illa, men samtidigt om det INTE är något så kanske jag minskar chansen för att det skall bli något....

Hade ÄL i torsdag (ca... har tre appar och de säger lite olika fast de får samma data... senaste mensens första dag 10 sept, samma cykel som registreras varje vecka osv osv...men de säger en torsdag (Womanlog pro), en lördag (menskalender) och en söndag (Clue)... den som jag haft längst är Womanlog... men har haft alla tre i åtminstonde ett år för att försöka komma underfull med mensen och vilken som kändes mest rätt) och sex måndagen innan, lördagen och tisdagen... Så ok kanske finns det en chans? 

Har sedan i tisdags mått KONSTANT illa... idag är det lite bättre men igår kom det mensvärk på det hela... eller ja så där som kan kännas strax innan mensen... men mensen skall inte komma ännu på en vecka ca (på nytt olika från de olika apparna trotts samma data infört Menskalendern säger 8/10, WomanLog säger 6/10 och Clue säger 9/10....... Womanlog verkar vara den som stämmer oftast men det är faktiskt lite olika....) Så vågar inte tro att det är något nu...Framförallt så känns det som om illamåndet inte skulle kunna komma så tidigt!!!!!

Det är därför jag undrar vad jag kan göra för att öka chansen till nästa månad  

Alla ni där ute som har lyckats med att få barn kan ni berätta era bästa tips??  

• Svar på tråden Epa Glandin, Munkpeppar, en jungel där ute!!
  • Anonym (Vill nuuuuu!)

Ingen som kan hjälpa mig  

• Anonym (Jag)

Jag har svårt att bli gravid pga dåliga ägg. Lyckades dock bli gravid med agnus castis (munkpeppar) i droppar. Försenade min äl med 9 dagar och då lyckades vi. Men det är jag o min problematik

• Anonym (Anonym)

Att undvika alkohol helt är ju kanske bra samt äta folsyra, och varierad kost :)
    Jag använde munkpeppar utan att egentligen veta hur det skulle blivit utan, men det tog sig på första försöket. Jag är några år yngre än dig, har inte varit gravid tidigare.

Som jag förstått det så kan man inte göra något för att "undvika" missfall utan det är kroppen sätt att ta bort embryot om det inte är livsdugligt.

Önskar dig lycka till :)

• Anonym (dottra)

Inget av det hjälpte oss, men vi fick en dotter via IVF.

• Anonym (10 år)

Det enda råd jag vill ge är detta: ha sex vid äl, ät ingen hälsokost ö.h.t, ät folsyra och blir du inte gravid inom ett halvår så sök hjälp. P.g.a din ålder har ni rätt till det. Är man fertil blir man gravid. Är man infertil behöver man annan hjälp än hälsokost,. Ingen av dom är gjorda som fertilitetsmedel och får inte säljas som det heller. Jag provade allt under de 8 år vi försökte själva. Funkade inte alls eftersom mina ägg var usla. Det som funkade var 7 försök med ED och nu är jag gravid i v.32! Solig

• Anonym (Jag)
    Anonym (10 år) skrev 2016-09-30 19:50:03 följande:

Det enda råd jag vill ge är detta: ha sex vid äl, ät ingen hälsokost ö.h.t, ät folsyra och blir du inte gravid inom ett halvår så sök hjälp. P.g.a din ålder har ni rätt till det. Är man fertil blir man gravid. Är man infertil behöver man annan hjälp än hälsokost,. Ingen av dom är gjorda som fertilitetsmedel och får inte säljas som det heller. Jag provade allt under de 8 år vi försökte själva. Funkade inte alls eftersom mina ägg var usla. Det som funkade var 7 försök med ED och nu är jag gravid i v.32! Solig

Vad är ed? Ska till läkaren och diskutera andra alternativ än pergotime. Mina ägg är också kassa men får egen äl.
  • Anonym (dottra)
    Anonym (Jag) skrev 2016-09-30 19:54:43 följande:
    Vad är ed? Ska till läkaren och diskutera andra alternativ än pergotime. Mina ägg är också kassa men får egen äl.
    Äggdonation
  • cameleon

Googla på Fructus femina :)
    Fast det kanske bara tas vid ivf.. Jag gjorde nämligen ivf, när jag använde det första gången blev jag gravid men fick utomkvedshavande och andra gången blev jag gravid igen och har nu en dotter. Men det kan ju lika gärna vara slumpen..

• Anonym (10 år)
    Anonym (Jag) skrev 2016-09-30 19:54:43 följande:
    Embryodonation. Mina ägg blev inte ens befruktade vid IVF, vissa gånger gick det inte ens till ÄP.
  • Anonym (Vill nuuuuu!)

Problemet är att min partner inte kommer vilja ta steget att söka hjälp. Funkar det inte så är det inte menat är hans filosofi.... Han har aldrig längtat efter barn och att vi nu försöker är nog det längsta han kommer vilja anstränga sig....

Äter redan folsyra sedan flera år tillbaka pga brist sjukdomar. Kanske borde dubbla dosen? Får ta och fråga min läkare.

Undviker egentligen alkohol sen ett tag, men på eventet trodde jag att det var alkoholfri cider, drack en klunk och såg sen att det var en 2,2procentare.... Klarade inte av att dricka mer....

Mitt illamående är kvar om ändock mindre och inte längre ihållande utan då och då. Men helt klart kvar! "Menskänningarna" är borta, men jag har flytningar som är mycket mer än vad jag brukar ha, idag kom det även hugg i livmodern trakten, korta intensiva stickningar kanske är bästa förklaringen. Partnern verkar tro att jag är gravid.... Men jag är liksom helt säker på att jag inte är det!!! Skulle vara för fantastiskt!!!

Därför sprang jag och beställde hem både munkpeppar och epa glandin på nätet, undrar om det funkar att ta båda? I slutändan är ju epa glandin "bara" omega oljor om jag fattade det rätt och munkpeppar en krydda i slutändan, så de kan väl inte skada ens i kombination?

• Anonym (Vill nuuuuu!)

Jaha... så fick jag feber och hosta också........ Suck.... Går så bra det här...Slemhosta så behöver slemlösande.... Vilken är relativt ofarlig?? 

• Anonym (Vill nuuuuu!)

Jahapp.... Var sjukdom som påverkade mitt mående... Nu har jag legat sjuk sedan förra söndagen. Och mensen kom dagen innan den skulle komma enligt tidigaste beräkningen...

Så har fått acceptera att jag inte lyckades denna gång heller... Nu har jag dock beställt och fått hem både Epa glandin och Munkpeppar... vet dock inte om man kan ta båda samtidigt?? 

• Anonym (Munkis)

Har blivit gravid med hjälp av munkpeppar två gånger ,har hypotyreos (låg funktion i sköldkörteln).

2013 blev jag gravid på 12e försöket (första försöket på munkpeppar)....födde en frisk pojke 2014.

Nu åt jag munkpeppar mellan mens och ägglossning och blev gravid på första försöket.

Har inte kombinerat med annat än folsyra.

• Anonym (Vill nuuuuu!)
    Anonym (Munkis) skrev 2016-10-11 08:05:42 följande:

Har blivit gravid med hjälp av munkpeppar två gånger ,har hypotyreos (låg funktion i sköldkörteln).

2013 blev jag gravid på 12e försöket (första försöket på munkpeppar)....födde en frisk pojke 2014.

Nu åt jag munkpeppar mellan mens och ägglossning och blev gravid på första försöket.

Har inte kombinerat med annat än folsyra.

Har också hypotyreos.... :-/ Vilket ju inte underlättar barnskapandet...

Låter som om munkpeppar funkade bra för dig Skall börja ta dem nästa mens då (är för långt in i cykeln nu tror jag....)

• LFF
    Anonym (Vill nuuuuu!) skrev 2016-10-01 21:21:08 följande:

Problemet är att min partner inte kommer vilja ta steget att söka hjälp. Funkar det inte så är det inte menat är hans filosofi.... Han har aldrig längtat efter barn och att vi nu försöker är nog det längsta han kommer vilja anstränga sig....

Äter redan folsyra sedan flera år tillbaka pga brist sjukdomar. Kanske borde dubbla dosen? Får ta och fråga min läkare.

Undviker egentligen alkohol sen ett tag, men på eventet trodde jag att det var alkoholfri cider, drack en klunk och såg sen att det var en 2,2procentare.... Klarade inte av att dricka mer....

Mitt illamående är kvar om ändock mindre och inte längre ihållande utan då och då. Men helt klart kvar! "Menskänningarna" är borta, men jag har flytningar som är mycket mer än vad jag brukar ha, idag kom det även hugg i livmodern trakten, korta intensiva stickningar kanske är bästa förklaringen. Partnern verkar tro att jag är gravid.... Men jag är liksom helt säker på att jag inte är det!!! Skulle vara för fantastiskt!!!

Därför sprang jag och beställde hem både munkpeppar och epa glandin på nätet, undrar om det funkar att ta båda? I slutändan är ju epa glandin "bara" omega oljor om jag fattade det rätt och munkpeppar en krydda i slutändan, så de kan väl inte skada ens i kombination?

Men  du kan ju söka hos gynekolog för att iaf kolla upp dig själv. 

Jag hade två missfall i bagaget när jag kontaktade gynekolog då jag tyckte att min mens var konstig (väldigt lite). Vi pratade, han kollade med vul och tog min oro på allvar. Han tyckte han såg en polyp och skrev en remiss för att jag skulle få den borttagen. I remissen hade han även skrivit att de skulle spola äggledarna vilket jag inte visste något om. Innan jag gick, det sista besöket, sa han "RIng så snart du plussat nästa gång". Fick tid för att ta bort polypen, gjorde det och några månader senare fick jag ett plus och ringde honom igen. Fick tid för nytt vul några veckor senare och det var då jag fick veta att han även skrivit att de skulle spola ledarna.

Vul var i v7+3. 33+1v senare kom det inte mindre än två välskapta killar. Det är tre år sen nu.

Min sambo var inte alls inblandad i detta utan jag sökte på egen hand, för min egen skull. När barnen väl kom var ja, precis som du är nu, 37 år.
  • Anonym (Vill nuuuuu!)

Tjohooo!!! 

Haha ja här händer det saker... Förra veckan hade jag besök hos min läkare för min Hypotyreos. Han vet om att vi försöker bli med barn så han skrev helt sonika ut prasteron (DHEA)... Så nu vet jag inte om jag skall ge mig på mina Epa Glandin och min munkpeppar...

Någon som har koll på det?? Glömde såklart fråga min läkare då jag blev så paff att han skrev ut något sånt bara så där... (vi har ju bara försökt i 4 månader osv)

Var först rädd för att min partner skulle tycka det räknades som att söka hjälp och gå emot hans tankar kring "aktivt söka hjälp"... Men till min överraskning så började han bara skratta och dessutom har han verkat rent allmänt mer positiv till att söka hjälp och tyckte det var bra att min läkare skrev ut något som hjälper oss  

Någon här som tagit Prasteron?? 

• Coccolina
    LFF skrev 2016-10-11 14:40:54 följande:
    Men  du kan ju söka hos gynekolog för att iaf kolla upp dig själv. 

Jag hade två missfall i bagaget när jag kontaktade gynekolog då jag tyckte att min mens var konstig (väldigt lite). Vi pratade, han kollade med vul och tog min oro på allvar. Han tyckte han såg en polyp och skrev en remiss för att jag skulle få den borttagen. I remissen hade han även skrivit att de skulle spola äggledarna vilket jag inte visste något om. Innan jag gick, det sista besöket, sa han "RIng så snart du plussat nästa gång". Fick tid för att ta bort polypen, gjorde det och några månader senare fick jag ett plus och ringde honom igen. Fick tid för nytt vul några veckor senare och det var då jag fick veta att han även skrivit att de skulle spola ledarna.

Vul var i v7+3. 33+1v senare kom det inte mindre än två välskapta killar. Det är tre år sen nu.

Min sambo var inte alls inblandad i detta utan jag sökte på egen hand, för min egen skull. När barnen väl kom var ja, precis som du är nu, 37 år.

Jag har faktiskt tänkt försöka kolla med gyn om det inte tar sig snart.. känns bara fel att göra det "bakom ryggen" på min parter.. Men som sagt hoppas på att hans reaktion på att min vanliga läkare skrev ut ett "hjälpmedel" skall leda till att han är mer positiv till att söka hjälp om det inte tar sig snart... 

Oooh två Det hade varit drömmen!! (och mardrömmen för jag har jobbat som au pair till en familj med tvillingar (från 1 år till 3 år ) så vet om att det kan vara fullt upp ) Helst skulle det vara en av varje då :-P Det hade verkligen varit underbart... Men just nu skulle lyckan vara gjord med ett litet barn  

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • LFF
    Coccolina skrev 2016-10-24 12:42:46 följande:

Jag har faktiskt tänkt försöka kolla med gyn om det inte tar sig snart.. känns bara fel att göra det "bakom ryggen" på min parter.. Men som sagt hoppas på att hans reaktion på att min vanliga läkare skrev ut ett "hjälpmedel" skall leda till att han är mer positiv till att söka hjälp om det inte tar sig snart... 

Oooh två Det hade varit drömmen!! (och mardrömmen för jag har jobbat som au pair till en familj med tvillingar (från 1 år till 3 år ) så vet om att det kan vara fullt upp ) Helst skulle det vara en av varje då :-P Det hade verkligen varit underbart... Men just nu skulle lyckan vara gjord med ett litet barn  

Jag gjorde det inte bakom ryggen på sambon. Jag bara sa att "Jag tänker ta kontakt med en gynekolog då jag är orolig över om allt är ok hos mig". 

Jotack, det är lite full kastrull minst sagt, i synnerhet nu när de är 3 (väldigt snart). Idag var den ena minst sagt gratis Flört
Svar på tråden Epa Glandin, Munkpeppar, en jungel där ute!!