Sociala aktiviteter
Hej!
Vi har en dotter som fyller 5 år om några månader.
Hon börjar mer och mer leka med kompisar hemma hos oss och även hemma hos dem efter förskolan.
Jag är en väldigt aktiv person som gillar att göra saker nästan varje dag. Åka på utflykter, fika med vänner, spela golf, gå till bibliotek och lekplatser med vår dotter.
Min sambo tycker att jag gör alldeles för mycket saker med henne. Han tycker att hon bara är 4 1/2 år och att det inte är bra för henne att göra så många saker som jag tar med henne på eller ordnar sociala aktiviteter ihop med. Att hon behöver bara ta det lugnt hemma. Han tycker att jag går till överdrift och att inte det är normalt att göra så.
Exempel på en vecka:
Måndag - vi tar med hem en kompis hem som stannar till 18.30
Tisdag - vi åker hem till hennes kusin efter dagis, äter middag ihop. Hemma 20.00
Onsdag - ingen aktivitet - bara hemma
Torsdag - Hon följer med en kompis hem efter förskolan. Äter middag där, sedan går jag och hennes mamma promenad medans tjejerna sparkcyklar.
Fredag-Lördag - ingen aktivitet - bara hemma
Söndag: Hon är på barnkalas kl.12-14.00
Min fråga är då vad som är "normalt" eller om jag gör något fel som inte är bra för vår dotter. Är ovan vecka alldeles för mycket för henne? Undrar också hur ofta en 4-5-åring kan leka med sina kompisar efter förskolan?
Jag tänker så klart på hur hon mår, märker jag att hon är för trött så anpassar jag ju aktiviteter eller bara är hemma. Men oftast är hon pigg och vill verkligen göra allt detta, Hon är väldigt glad varje gång.