• Sparvöga21

Sociala aktiviteter

Hej!

Vi har en dotter som fyller 5 år om några månader.

Hon börjar mer och mer leka med kompisar hemma hos oss och även hemma hos dem efter förskolan.

Jag är en väldigt aktiv person som gillar att göra saker nästan varje dag. Åka på utflykter, fika med vänner, spela golf, gå till bibliotek och lekplatser med vår dotter.

Min sambo tycker att jag gör alldeles för mycket saker med henne. Han tycker att hon bara är 4 1/2 år och att det inte är bra för henne att göra så många saker som jag tar med henne på eller ordnar sociala aktiviteter ihop med. Att hon behöver bara ta det lugnt hemma. Han tycker att jag går till överdrift och att inte det är normalt att göra så.

Exempel på en vecka:
    Måndag - vi tar med hem en kompis hem som stannar till 18.30

Tisdag - vi åker hem till hennes kusin efter dagis, äter middag ihop. Hemma 20.00

Onsdag - ingen aktivitet - bara hemma

Torsdag - Hon följer med en kompis hem efter förskolan. Äter middag där, sedan går jag och hennes mamma promenad medans tjejerna sparkcyklar.

Fredag-Lördag - ingen aktivitet - bara hemma

Söndag: Hon är på barnkalas kl.12-14.00

Min fråga är då vad som är "normalt" eller om jag gör något fel som inte är bra för vår dotter. Är ovan vecka alldeles för mycket för henne? Undrar också hur ofta en 4-5-åring kan leka med sina kompisar efter förskolan?

Jag tänker så klart på hur hon mår, märker jag att hon är för trött så anpassar jag ju aktiviteter eller bara är hemma. Men oftast är hon pigg och vill verkligen göra allt detta, Hon är väldigt glad varje gång. 

• Svar på tråden Sociala aktiviteter
  • Långbenopluto

Du behöver lyssna på din sambo, han har lika mycket rätt till vad som är "rätt" för dottern.

Ni får kompromissa.

• Anonym (M)

Tycker inte det låter mycket så länge inte dottern visar tecken på att det är för mycket. Att bara vara hemma en hel helg skulle jag inte uppskatta. Vi har alltid hittat på en hel del saker. Det viktiga är ju att det är anpassat efter barnet.

Men som sagt är ni ju två (tre) om det hela. Vad du tycker han är "lagom" då? Är han hemma dessa tider (som du brukar ta med barnet på grejer)?

• Ragnhilda

Mitt barn hade brutit ihop av trötthet av det där, och jag med. Klockan åtta ligger hon och sover en vardag, tex. Men ni är inte vi, så gör det som ni mår bra av.

Det låter som att du och dottern far omkring och pappan sitter ensam hemma och längtar efter er. Kan det vara där skon klämmer?

• Dixie

Låter inte som särskilt mycket, men det beror ju också på hur mycket dottern orkar!

• Fru Ve

Barn är ju olika och om din dotter mår bra så ser jag egentligen inte problemet med det du beskriver. Jag tycker kvällarna låter lite sena bara. Att komma hem 20.00 med mina barn skulle inte funka, då sover de redan. Vi "gör kväll" d.v.s. skickar hem kompisar, badar, tar på pyjamas m.m. någon gång vid 18-tiden och barnen lägger sig vid 19.30. Men mina barn går också upp väldigt tidigt, ofta vaknar de senast kl 6 på morgonen. Om barnet kan sova längre på morgonen är ju inte en senare läggtid ett bekymmer.

Sedan låter det ju som om många av era aktiviteter är spontana, t.ex. åka och hälsa på kompisar eller bjuda hem. Då kan man ju styra lite dag för dag vad man själv och barnet orkar och vill. Däremot att ha massor av planerade aktiviteter för småbarn tror jag är sämre. Då måste man iväg oavsett om barnet är trött och inte vill/orkar. 

Men tycker pappan det är för mycket så kanske ni ändå ska diskutera och hitta en balans. Kan inte du ibland göra saker själv då och pappan är med dottern om du är väldigt social och han tycker det blir för mycket för henne?

• Sparvöga21

Tack för svar :)

Det är så bra att få råd och tankar kring det här. Hur ni andra har det etc.

Varje vecka är inte likadan, ibland blir det lek bara enstaka gång per vecka. Jag kan hitta på saker själv och de kan vara hemma, men oftast vill min dotter följa med om jag åker någonstans. Min sambo och jag orkar olika och jag stämmer såklart av med honom innan om han har någon annan plan.  

Vi försöker alltid börja natta vid 19 men hon somnar oftast inte förrän vid 20.30, Vi går upp vid 07.

Det känns som hon orkar detta, hon är väldigt positiv och så. Men vill ju inte att hon skall påverkas negativt av detta i längden, därför är det så bra att kunna fråga här :)

• blomman 2

Det är väll roligt att kunna göra saker spontant mitt i veckorna men vi skulle inte fixa att ha så sena kvällar borta eller ha kompisar så sent mitt i veckan. Vårt barn sov kl:19.00 när hon var i samma ålder som er dotter. Hon steg upp kl:06.30. Visst,hade hon fått bestämma hade hon säkert klarat av att vara uppe längre men det hade nog påverkat henne negativt i längden. Hon är även otroligt aktiv under dagtid och behöver tid att varva ner och smälta alla intryck under dagen. Vi är mer aktiva under helgerna! Men alla familjer är olika och ni vet bäst vad ni klarar av. Sedan håller jag med ovanstående att er man inte verkar vara lika pigg på aktiviteterna som du,där behöver ni som sagt kompromissa. Han vill nog umgås mer ned familjen hemma under vardagarna. Vi har ju olika krävande arbeten och arbetstider....det spelar givetvis stor roll hur mycket man orkar att göra efter arbetet.

Svar på tråden Sociala aktiviteter