• tesshell

Två ma och ett X

Jag har inte svårt att bli gravid men att behålla det känns omöjligt.. I år har jag haft 2 ma och 1 X. Nu väntar vi att försöka till början av nästa år pga av metotrexat efter utomkvedes.. vi ska få gå på utredning. Finns det någon som varit med om liknande och fått barn tillslut?

• Svar på tråden Två ma och ett X
  • tesshell

Stort grattis till bebisen i magen! Men10 år!? Jösses.. vad fick du för hjälp tillslut?

jag känner mig helt förstörd efter bara det här året.. känns faktiskt ganska skönt att vi måste vänta tills nästa år för jag klarar inte mer besvikelse just nu.. problemet är att ingen utom jag och min man vet och alla bara tjatar om när vi ska "skaffa" barn och jag får snart ett utbrott på nästa person som frågar.. var du öppen med din barnlöshet?

• tesshell
    Jag är bara jag skrev 2016-09-28 14:03:14 följande:

Tack! Vi gjorde embryodonation-7 stycken faktiskt. Blev gravid, men fick  2 missfall likafullt. Slutsats- det var absolut inte enbart mina äggs fel de första missfallen. Höjde dosen Prednisolon och då gick det! Finns inget annat att ta på. Samma donatorer som när jag inte ens blev gravid gången innan och denna var t.o.m en fryst som normalt har lägre chans så jag ser det helt som Prednisolonets förtjänst.

Vi berättade i början, men både vi och folk tröttnade. Folk vill inte höra hur många år man kämpat, hur många IVF.er man gjort och att man bara får missfall. De vet inte vad de ska säga så det gav inget för oss alls.  Bara en vän visste till slut. I ditt fall hade jag dock fräst ifrån! Man frågar ALDRIG nån annan om huruvida de ska "skaffa" barn! Tänk om paret inte vill? Inte kan? Just börjat försöka? Eller kämpat ett tag och det inte går? Det angår ingen annan-bara om man själv berättar först.

Hoppas verkligen ni lyckas! Att kunna bli gravid räknas ändå som en stor fördel och de allra, allra flesta kan då också få barn.

Men va härligt att det fungerade tillslut! Det tar otroligt på krafterna att tänka på det hela tiden och att folk frågar gör det vara värre. Jag har sagt att vi inte vill ha barn men det lyssnar dom inte på. Nästa gång funderar vi på att säga att vi inte kan få barn, då kanske dom bara skäms och slutar fråga för det är som sagt inget folk vill prata om. Jag har även funderat på att skriva ett öppet inlägg på facebook där jag ber folk sluta tjata och att dom får veta när och om det blir något och där påpeka att alla inte kanske vill eller kan "skaffa" barn..
  • tesshell
    Ankissen skrev 2016-09-28 18:31:22 följande:

Jag har inte haft något x men fyra missfall. Precis som du blir jag himla lätt gravid men min kropp verkar inte selektera utan befruktar vilket crappy ägg som helst med vilket måndagsexemplar av spermie som helst. Nu är jag gravid igen. Hoppas på det bästa. Jag har även lyckats få två barn sen tidigare mellan alla mina missfall så det verkar alltid gå till slut. Man blir ju bara så less på alla motgångar.

Håller tummarna för att det fungerar den här gången för dig! Det är inte roligt att bli så jäkla besviken varje gång. Det här senaste tog knäcken på mig känns det som och jag längtar till nästa chans. Känns skönt att ha en tid för utredning iaf så kanske man kan få något svar eller om det bara handlar om otur. Jag har ett barn sen innan som jag fick när jag va väldigt ung och även några kilo lättare. Jag ska kämpa att gå ner lite i vikt nu och hoppas att det ska hjälpa på traven..
  • tesshell
    Ankissen skrev 2016-09-28 19:26:09 följande:

Vi blev utredda efter de första två mf:en men allt såg fint ut. Den föddes de två barnen med några års mellanrum och nu mf igen. Tänkte inte ens be om vul nu för jag orkar inte bli besviken.

Mitt mål är att få 3+ på clearblue digital.. det har aldrig stigit från 2-3 så det är så jag förstått att det inte gått vägen.. den dagen man får se ett hjärta på vul drömmer man om...inte bara synen av något tomt..
Svar på tråden Två ma och ett X