Inlägg från: SweetJune |Visa alla inlägg
  • SweetJune

Ni som ammade äldsta när syskon kom

Hej!

Ammar sonen 2,5 men det är mest på kvällen när han ska somna och på morgonen när han vaknar. Är höggravid och syskon kommer snart. Hur gick det för er när syskon kom, några tips? 

• Svar på tråden Ni som ammade äldsta när syskon kom
  • SweetJune
    Birgitta02 skrev 2016-09-26 15:39:09 följande:

Jag hade vant av barnet när jag fått besked om graviditeten. Det kanske blir rejäl svartsjuka när den lilla kommer och "tar över" mammas bröst. Jag hade börjat med flaska omgående.

Tack för ditt tips men jag är inte ute efter att få "negativa inlägg" utan vänder mig till dem som ammade när syskon kom och har tips hur man kan amma båda och hur det gick när syskon kom. Jag ska föda inom en månad och min äldsta son ammar för att han vill ha trygghet/närhet. Tänker inte vänja av honom precis när syskon ska komma, kommer nog bara förvärra situationen och varför skulle man inte kunna fortsätta amma äldsta? blir väl mer svartsjuka om jag vänjer av precis innan. Flaska behöver han definitivt inte då det är inte pga det han ammar. 
  • SweetJune
    Anonym (Jenny) skrev 2016-09-26 16:11:12 följande:

Jag ammade storebror när lillebror kom, storebror var 4 år då. Ammade hela graviditeten men vande av honom amning på nätterna och flyttade honom till egen säng i mitten av graviditeten så bebisen skulle få plats att samsova och inte bli konkurrens om tuttarna på nätterna. Min fyraåring älskade att amma och att låta honom fortsätta även när lillebror kom hjälpte verkligen med syskonavundsjukan. Med den äldsta ammade jag inte alls pga medicinska skäl och även om syskonavundsjukan inte var något större problem när tvåan kom då heller så var det ännu lättare när de två yngsta syskonammade. Så jag tror du kommer bli positivt överraskad hur bra det är att tandemamma. Det stämmer som t ex amningshjälpen skriver att det hjälper med ev syskonavundsjuka. Lyssna inte på tanter som inte har någon egen erfarenhet utan bara går på sina egna fördomar.

Däremot blev det tungt efter ett tag att fortsätta amma båda eftersom mina killar alltid varit storkonsumenter av mjölk från start för de är stora grabbar,  så storebror fick sluta amma helt. Han hade gärna fortsatt men för mig räckte det och det gick rätt lätt att få honom att sluta.

Så lycka till och kom ihåg att dricka ännu mera vatten än du tror att du behöver för det går åt, tro mig!

Hej och tack för att du delade med dig. Hur länge ammade du båda samtidigt? hade den äldsta sonen säng i ert sovrum eller eget rum? sonen 2,5 har eget rum och fick en riktig säng för några veckor sen men har samsovit hos oss ändån. Provade första gången inatt att han skulle sova i sin egen säng och jag låg bredvid, lite amning innan han somnade. Vilken ångest jag kände... det är så mysigt att sova tillsammans i vårt sovrum och kändes konstigt att låta honom få sova i sitt rum. Han ville sova i vårt sovrum men accepterade att vi båda somnade i hans rum. Sedan märkte han att jag inte var där två ggr under natten så andra gången låg jag kvar tills han vaknade. Min mjölk sinade för några månader sen men sonen har ändå fortsatt torramma och det betyder väldigt mycket för honom. Det tog några dagar innan jag fick igång amningen när han föddes och gav nästan upp men har läst att det kan hjälpa att få igång andra gången om man fortfarande ammar äldsta. Skönt att det minskade syskonsvartsjukan hos er och hoppas det blir samma för oss. 
Svar på tråden Ni som ammade äldsta när syskon kom