• ceciliajohansson

Skötbord, hur ska vi lösa detta?

Som rubriken lyder... Hur har ni löst det med skötbord?

Vi bor i ett hus, två våningar. På övervåningen har vi vårt sovrum, den blivande bebisens sovrum, vardagsrum och en toalett med badkar. Toan är ganska liten och att få plats med ett vanligt skötbord blir väldigt trångt... Men jag vill ju ha ett, med hyllor och bra förvaring så man har allt lättillgängligt! Har hört att man kan ha skötbord på badkaret, någon som har det och tycker det funkar bra?

Jag vill ju helst ha skötbordet på övervåningen, så man slipper springa ner om nätterna och byta. En del har skötbord i barnrummet men då säger många att det är närheten till vattnet som gör det smidigare. Och en del säger att man inte behöver något skötbord. Vi har ju en vanlig skötbädd bara som man kan ha vart som helst, men närheten till vatten blir ju svårt om man inte ska byta på toagolvet vilket känns sådär...

Blir så klyven... Har ni några bra tips och råd på hur ni har löst situationen? Glad

• Svar på tråden Skötbord, hur ska vi lösa detta?
  • Vanja

Vi har ordnat en hörna i vårt sovrum där skötbordet står, fick inte heller plats i badrummet. Badkaret lutar så där kunde man inte sätta nåt och tvättmaskinen står på ställning så den blev alldeles för hög. Men jag tänker att det blir smidigare om nätterna, byter hellre i sovrummet då än o knalla över till badrummet som dessutom är jättekallt om vintern :)

• Carambolan
    ceciliajohansson skrev 2016-09-26 18:47:35 följande:

Det låter ju bra! Kommer det skötbordet du haft upp i lagom höjd? Är rädd för att det ska bli för lågt så man får stå böjd... 

Nej det var absolut inte lågt! Jag tycker nog att det till och med var en bit högre än de flesta golvstående skötbord brukar vara. Men där vet jag att det finns olika modeller, jag har sett andra badkarsvarianter som bara är nån decimeter högre än själva badkaret och det verkar jobbigt.
  • ceciliajohansson
    Carambolan skrev 2016-09-26 21:17:48 följande:
    Nej det var absolut inte lågt! Jag tycker nog att det till och med var en bit högre än de flesta golvstående skötbord brukar vara. Men där vet jag att det finns olika modeller, jag har sett andra badkarsvarianter som bara är nån decimeter högre än själva badkaret och det verkar jobbigt.
    Åh va bra! Både sambon och jag är ganska långa nämligen... Blir nog att införskaffa ett sådant då! Skrattande

Tack för alla fina tips och idéer till er andra också!
  • Rosenblad

Ihopfällbart skötbord kanske? Vi har kollat lite på det. Eftersom vi inte har badkar och inte heller tillräckligt stort badrum. Då kan man bara fälla ihop det när det inte använda och sen använda de i badrummet när man vill och i sovrummet om man byter på natten. Så har man sjöräddningen uppe på de.

• ostpaj

Nu gör jag såhär; har inte köpt ett skötbord. Märkte efter första barnet att det knappt användes. När det luktar bajs, tar jag 4-5 torra tvättlappar ur badrumsskåpet, blöter under varmt vatten, sen byter jag i sängen eller soffan. Klart! Hur smidigt som helst :)

• Fjäril kär

Om ni kan tänka er att göra avkall på att ha massa saker på skötbordet och ändå få plats med ett skötbord så kanske ett vägghängt kan vara något?

• ceciliajohansson
    Rosenblad skrev 2016-09-27 07:21:52 följande:

Ihopfällbart skötbord kanske? Vi har kollat lite på det. Eftersom vi inte har badkar och inte heller tillräckligt stort badrum. Då kan man bara fälla ihop det när det inte använda och sen använda de i badrummet när man vill och i sovrummet om man byter på natten. Så har man sjöräddningen uppe på de.

Haha sjöräddningen ja Skrattande 

Känns dock lite omständigt att behöva fälla upp och ihop skötbordet... det ska helst gå snabbt och smidigt för oss känner jag! Men ändå bra tips!
  • ceciliajohansson
    Fjäril kär skrev 2016-09-27 07:23:43 följande:

Om ni kan tänka er att göra avkall på att ha massa saker på skötbordet och ändå få plats med ett skötbord så kanske ett vägghängt kan vara något?

Känna onödigt att göra hål i väggen för det dock Obestämd
  • sairda

Jag har skötbordet i sovrummet men en extra skötbädd i badrummet och där byter jag bajsblöjor på golvet, har funkat riktigt bra :)

• Fia 28

Jag hade nog satsat på skötbord på badkaret. Finns ju även hyllor med sugkopp dit du kan lägga extra blöjor och salvor. Så länge du har slätt kakel på väggarna då förståss. 

• Fru Ve

Skötbord är överskattat tycker jag. Har inte haft det till något av mina barn (väntar tredje nu) utan har bara haft en lös skötbädd som vi lagt där det passar för stunden (säng, soffa, golv). Och en påse eller väska med det nödvändigaste som behövs. Fyller på efterhand. På natten har jag bytt på en frottéhandduk i min säng för att slippa gå upp. Vi har inte plats i badrum med skötbord. Det enda negativa är att man saknar tillgång till vatten direkt. Men om man blöter torra tvättlappar och lägger i en påse, ev. med lite olja på så funkar det. Med ett lite större barn som är rejält bajsigt har jag tagit det i duschen.

• Cadencee

Vi har ett skötbord i sonens rum (11 veckor gammal). Nör han bajsat tar vi våtservetter eller blöter torra tvättlappar på toaletten innan vi torkar. Sen har vi ett ihopfällbart från carena i vardagsrummet (som alltid står uppfällt just nu) och blöter torra tvättlappar inne på toaletten innan blöjbytet. Ser inget jobbigt med det :)

• Harvester

Hade ett högt skötbord på badkaret, hur bra som helst! Var lite jobbigt att flytta på när man skulle duscha pga trångt badrum men det får man leva med..

Släpp aldrig barnet på bordet med handen, dock, det är långt ner till klinkersgolvet..

• Harvester

PS På natten bytte vi i sängen för att han inte skulle vakna till mer än nödvändigt..

• Holidaay

Vi har ett det billigaste skötbordet från Ikea, samt deras skötbordsförvaring med lådor osv.

Vi har det i en stor hall , utan tillgång till vatten. Vi använder Pampers våtservetter till de dagliga blöjbytena och varje morgon och kväll tar vi dit en balja med vatten och babyolja för en grundlig tvättning i alla veck

Var tvivelaktig till detta systemet till en början men det har faktiskt funkat bra med våtservetterna! Inga röda rumpor osv

• hannis

Vi har sovrummen på ovanvåningen samt ett badrum där och resten av rummen dvs alla umgängesytor samt badrum på nedervåningen.

Vi har skötbord i badrummet på nedervåningen eftersom det är där man oftast befinner sig när blöjor skall bytas. Min erfarenhet är att man bara byter blöjor på nätterna precis i början och då kan man byta på en handduk i sängen eller liknande. Mina barn har i alla fall bara bajsat precis i början på nätterna. Sedan är det på sin höjd någon kissblöja som behövts bytas nattetid. 

Svar på tråden Skötbord, hur ska vi lösa detta?