Inlägg från: Johanna adolfsson |Visa alla inlägg
  • Johanna adolfsson

Hjärnskada efter mekoniumaspiration

Hej.

Jag födde en son den 14/11 och barnmorskan som förlöste mig begick flertalet tjänstefel och kontaktade aldrig läkare när ctg-kurvan började avvika pga värkstimulerande dropp. Detta ledde till att Elliot kom ut livlös och fick ligga i respirator i 1 vecka.

Vi fick en genomgång av förlossningen med överläkaren som berättade att detta hade kunnat undvikas. Hade barnmorskan kontaktat läkare 40min tidigare, hade Elliot kommit ut frisk. Men barnmorskan gick väl in i någon typ av tunnelseende.

MR visade på hjärnskada och EEG var till en början avvikande men efter 1 vecka var det normaliserat (vilket enligt läkaren inte tyder på någonting särskilt). Efter en vecka flyttades Elliot till neonatal i Kristianstad från Lund och efter totalt 3 veckor på sjukhus och massvis av framsteg, fick Elliot komma hem. Han har forfarande sond i näsan då sväljandet är svårt för Elliot att komma igång med, men annars är han som en "vanlig" bebis. Från att ha legat "väldigt tungt" enligt läkaren och ej kunnat röra sig något vidare till att nu ligga på magen, lyfta huvudet, gnälla, äta lite med flaska och greppa utan problem. Läkarna var förvånade.

Jag och elliots pappa kommer leva i ovisshet i flera år, för vi vet inte hur hjärnskadan kommer yttra sig men just nu är Elliot som vilken annan bebis som helst förutom maten.

Det som är det värsta för oss är att vi tycker så synd om vår son och att det faktiskt kunde undvikas. Detta ska inte få hända 2016.

Jag vet att allt känns hopplöst när man får ett sånthär besked, men FÖRSÖK att leva för dagen. Försök att inte tänka på framtiden.

Svar på tråden Hjärnskada efter mekoniumaspiration