Hjärnskada efter mekoniumaspiration
Hej! Jag födde en liten dotter för 2 veckor sedan under dramatiskt akutsnitt. Hon var livlös när hon kom ut och fick vårdas i 9 dygn i respirator pga svår mekoniumaspiration. När hon väl började repa sig har det gått ganska fort framåt, från CPAP till nu bara lite andningshjälp med grimma. Läkarna tror att hon kommer att bli bra i sina lungor med tiden. Vi går från intensivvård till neonatal idag. Allt hade känts väldigt hoppfullt om det inte vore för att avvikelser visats på EEG-undersökningar. Det är väldigt förvirrande allting. De har gjort totalt 4 EEG på henne under hennes korta liv. Nr 1 och 4 visade "mindre avvikelser", Nr 2 och 3 var normala. Dessutom var avvikelserna i undersökning 1 och 4 på olika ställen i hjärnan (den första avvikelsen syntes inte längre i den sista undersökningen). Läkarna säger att vi måste ställa in oss på att någon typ av skada skett på hjärnan men att det inte går att säga vad det kommer att innebära. Jag är så fruktansvärt rädd och har svårt att ta in allt men någonstans förstår jag att vi troligen kommer att ha ett barn med hjärnskada. Vill gärna komma i kontakt med andra föräldrar som gått igenom liknande saker och få råd och stöd hur man tar sig igenom denna tid, särskilt det med att leva med ovissheten för hur ens barn kommer att utvecklas. Kram från ledsen och chockad mamma