• Erla

Det blev ingen utredning

Hej! 

I somras sökte jag gyn för en utredning då det dels har gått över 2 år nu sedan vi började försöka och dels för att jag fått två missfall (ett mycket tidigt och ett MA). De sa redan då att man vanligtvis utreds först efter 3 missfall eller först efter 1 års tid av försök. Jag berättade då om mina besvär med ägglossning och att jag var orolig för att jag bara har 8 dagar mellan ägglossning och mens. Efter det blev jag lovad att få komma och göra en utredning och jag blev otroligt lättad. För tre veckor sedan fick vi komma in på första kollen, där de kollade på livmoder och äggstockar, tog blodprover på mig och sambon och vi pratade om varför vi va där. Gyn uttryckte lite oro över två stora cystor på mina äggstockar och berättade att de skulle undersökas noggrannare och framförallt hållas koll på. skulle även få göra ett progesteronprov på dag 21 i cykeln. Jag tror inte jag kommer hunnit få ägglossning till dess sa jag, men det lyssnade de inte på. (är nu på dag 18 och har inte haft ägglossning än). 

Nu till problemet. Jag fick hem ett brev där inga provsvar nämndes utan fick bara att de har valt att lägga ner undersökningen för att jag uppenbarligen inte har svårt att bli gravid då jag lyckats två gånger. De ansåg då också att ett progesteronprov var onödigt trots att jag bara har 8 dagar mellan ägglossning och mens och trots att ägglossningen i 9 cykler av 10 sker efter dag 30. Det var heller inte längre relevant att hålla koll på de stora cystorna som fanns på äggstockarna. Jag blir såklart otroligt irriterad över detta. Speciellt eftersom de endast verkar utgår ifrån att jag har ägglossning. Ringde upp och bad om provsvaren, som visade på helt normala värden, vilket känns skönt.

Är det vanligt att det blir såhär? Är det fler här som fått ett sådant här beslut med liknande besvär som mig? De är ju läkare och vet vad de gör, vill jag ju så gärna tro, men i detta fallet känns det som att jag egentligen borde tjata tills jag får hjälp. Vill inte riskera missfall igen på grund av att de inte vill kontrollera mina progesteronnivåer (en känd orsak till missfall).

• Svar på tråden Det blev ingen utredning
  • Medberoende

Fan vad märkligt att det las ner bara sådär :S Har du fått prata med läkaren nått mer? Vårt bor du?

Stackars dig! :(

• Erla
    Medberoende skrev 2016-09-25 13:47:55 följande:

Fan vad märkligt att det las ner bara sådär :S Har du fått prata med läkaren nått mer? Vårt bor du?

Stackars dig! :(

Jag tycker också att det är märkligt. Förstår ju att det normalt tar upp till ett år att bli gravid. Det tog 1,5 innan vi blev gravida första gången, som resulterade i ett sent MA. Fick från samma läkare lov att kontakta dem om inget skett inom 6 månader. Blev gravid direkt efter igen, men fick ett tidigt missfall. Nu är det 7 månader sedan det skedde och ingen mer grav än. De vet ju om allt då jag undersökts i samband med MA:t. De upptäckte cystor redan då och ville hålla koll på dem även då. 

Jag ringde dem veckan efter (få telefontider) och bad om att få göra ett progesteronprov åtminstone och påtalade min korta lutealfas. Skulle invänta remiss så förhoppningsvis kanske jag får göra det. De såg inga som helst anledningar till att fortsätta utredas eftersom jag lyckats bli gravid två gånger och för att jag ägglossar.

Bor på en ganska liten ort i västra götaland och kliniken är privatägd.
Svar på tråden Det blev ingen utredning