• Yonne

Nervös inför utredning, berättade inte om missfall

Hej! Jag vet inte mycket om missfall men vad jag har hört är att det är helt normalt att det tar ett år för att bli gravid och att ca 25 procent av alla graviditer slutar i missfall. Jag har läst i någon annan tråd att man inte räknas som infertil om man blivit gravid inom ett år, men någon anna borde veta mer om det stämmer. En väldigt stor fördel för dig och din sambo är att ni vet att ni kan bli gravida, det är mycket bra för er. Jag tror det är viktigt att inte underhålla information när man gör utredning. De kommer ställa följdfrågor när ni kommer till utredningen, och jag tycker ni ska vara ärliga. Får ni inte landstingsfinansierad utredning just nu utan måste vänta ett år sedan missfallet kan ni betala själva. Det finns många mottagningar som gör privat utrednig i Stockholm. Lycka till!

• Yonne

Jag vet precis hur jobbigt det är att hoppas varje månad och bli så besviken varje gång mensen kommer. Vi har försökt snart 2 år. Jag tror det räcker att ni berättar om missfallet vid besöket. Har ni fått tid ännu? Det är olika på olika mottagningar men när vi gjorde utredning fick vi en massa frågor på första besöket, bland annat om vi fått missfall. Läkaren berättade även om hur en utrednig går till, vad som kan vara fel och drog en massa statistik som gjorde mig lite lugnare. 80 procent blir gravida inom ett år, 90 procent inom 2 år, 25 procent av graviditeter slutar i missfall. Hur gammal är du? Att bli gravid och få barn kan ta tid och jag hoppas att ni snart blir gravida så du slipper utredning och behandling.

• Yonne

Bra att ni fick tid så snart. Hoppas ni får bra stöd från läkaren även om beskedet skulle bli att ni ska försöka själva lite till. Vår utredning blev klar innan sommaren. Har fått remiss till ivf och vi kommer nog igång efter jul och nyår. Känns ok för oss. Stort lycka till igen. Tror det finns några här i samma sits som du, dvs fått missfall, så känns det bättre rekommenderar jag att fortsätta skriva här.

• Yonne

Är man jätteorolig och inte försökt ett år kan man betala privat. Eller 6 mån om man är äldre än 35 år. Det är inte så dyrt.

Svar på tråden Nervös inför utredning, berättade inte om missfall