Inlägg från: Det kommer bli bra |Visa alla inlägg
  • Det kommer bli bra

Praktiska råd till att potträna 11 månaders!

I början införde jag rutiner för pottandet. Morgonen var allra bäst, samt efter sovandet på dagen. Jag sjöng, lekte och läste samt erbjöd dricka/mat på pottan. Allt för att det skulle vara roligt och barnet skulle sitta kvar tills det kom nåt.

Jag vet att flera råd säger att man inte ska värdera när det kommer kiss/bajs utan bara konstatera: "Nu kom det kiss/bajs" men jag har klappat i händerna och sagt med väldigt glad röst "Nu kom det kiss/bajs". Tycker inte mina barn uppvisat några tecken på prestationsångest på grund av det, snarare har det varit kul att glädjas tillsammans för barnen har ju själva skrattat och klappat när jag gjort det och senare själv när de kissar/bajsar och tex säger till mig "Bra mamma!" när jag går på toa. :) 

Ett annat tips är att själv gå på toa när de är på toa, då lär de sig att alla går på toa. Det blir nåt naturligt.

Ganska tidigt började jag ha dem utan blöja vissa stunder hemma och då snabbt tagit dem till pottan om de kissat på sig så det lärt sig att det är dit de ska för att kissa. Då hade jag plastfrotte i säng och soffan samt fåtöljer och plockade bort alla mattor. Sen lät jag dem vara allt mer utan blöja hemma, och satte bara på blöja när de var ute eller till natten eller på besök hos någon annan.

Båda har slutat med blöja helt innan 2 års ålder.

Lycka till!

Svar på tråden Praktiska råd till att potträna 11 månaders!