Inlägg från: Beccasas |Visa alla inlägg
  • Beccasas

Operation och flaskvägrande 4 mån!

Hej alla!
    Nu behöver jag råd och hjälp. Jag har ett verkligt dilemma som antagligen blir verklighet här inom kort. Vi har en 4-månadersbebis som jag helammar fritt. Jag har också gallsten som jag besväras av såpass ofta att en operation antagligen blir nödvändig här inom en tid. Har anfall ungefär 1-4 ggr i veckan nu. Igår hamnade jag att åka till hvc och ta snabb-crp pga ett jätteihållande anfall som inte ens voltaren hjälpte mot + mörk urin. Känner att en operation snart är oundviklig. Smärtattackerna tar så på krafterna. :(

Det verkliga problemet: Mitt lilla hjärtegryn tar inte alls flaska. Vi (läs: mest pappan och även mina föräldrar) har försökt och försökt, men hon totalvägrar och blir alldeles hysterisk och jätteledsen.  Det här skär i hjärtat på mig, eftersom hon annars är världens nöjdaste bebis som gråter max en gång i veckan och älskar livet. Jag måste erkänna att jag är mer nervös över henne än över att själv bli opererad.

Är det någon här som varit med om samma dilemma? Har förstått att det är vanligt att drabbas av gallsten under graviditeten och att i något senare skede opereras, så det måste ju finnas nån som är/varit i samma situation?

Jag blir jätteglad över svar! <3

• Svar på tråden Operation och flaskvägrande 4 mån!
  • Beccasas
    ABC73 skrev 2016-09-23 12:15:34 följande:

Hur lång tid tar operationen? Är det en titthålsoperation borde det ju gå relativt snabbt.

Vet att jag själv ammade i stort sett direkt efter mitt kejsarsnitt, även efter en re-operation där jag sövdes, så väljs rätt mediciner borde det gå att amma relativt snart efter.

Har ni försökt med sked- eller koppmatning om hon inte tar flaskan?  Har ni testat med ersättning eller med bröstmjölk i flaska?

Ja, det är troligtvis en titthålsoperation. De brukar ta ca 1-2 h beroende lite på. (Är själv ssk) plus alla förberedelser och sånt före och efter. om man kan amma eller ej efteråt beror lite på hur ont man har, dvs vilken typ av smärtstillande som krävs. Vi har testat sked, men fröken "knuffar ut" mjölken med tungan. Kopp har vi inte testat ännu. Har testat både egen mjölk och ersättning.
  • Beccasas
    Anonym (Flaska) skrev 2016-09-23 13:00:17 följande:

Har du testat olika flaskor? Mina har inte godkänt medela men mam och i viss mån esska. Antar att det är bröstmjölk du testat med?

Jag har provat medela, ainu (finskt märke), mam... Ska forska runt lite ännu! Och jo, både bröstmjölk och ersättning.
  • Beccasas
    Therese78 skrev 2016-09-23 12:28:20 följande:

Jag opererades under narkos förra veckan, var inskriven ett dygn och vi tränade en vecka innan med flaska. Hon är fyra och en halv månad. Hon tog flaskan med ersättning men drack Max 50ml. Jag frös in en del bröstmjölk och började med hela portioner gröt och fruktpure i förtid. Gröt slukade hon och magen verkade tåla det, med katrinplommon som hjälp!

Sambon och lilltjejen följde med till sjukhuset och jag ammade innan de vände hemåt. Hon åt visst gröt på eftermiddan, sen åt hon lite ersättning då och då till dagen efter då jag ammade direkt när de kom och hämtade mig. Hon sov sin bästa natt nånsin när jag var borta...Sambon tinade bröstmjölk men höll sig till ersättningen som funkade bra.

Träna på med flaskan eller prova gröt eller annan mat redan nu?

Var noga med att säga att du ammar då anpassas narkosmedel och smärtstillande efter det. Säg till flera gånger, det glömdes hela tiden av mina läkare.

Gröt var ju smart. Bra om magen tålde det. Vilken sorts gröt gav ni? Ja, vi måste börja träna. Det är ju bara en tidsfråga innan det blir op, trots att jag inte är i kö ännu.
  • Beccasas

Nu har det då gått en tid sen senaste inlägget. Vi har prövat ge både pumpad bröstmjölk och ersättning i olika flaskor samt med pipmugg. Det går inte. Jag har haft flera gallanfall per vecka och är stundvis riktigt dålig. Känner mig frustrerad.

Fick remiss till kirurgiska polikliniken så väntar på tid dit, sen är det operation som gäller. Vet inte när det blir.

Allt känns så frustrerande. Sist jag fick ett gallstensanfall fick jag det pga. att jag dammsugde.

Svar på tråden Operation och flaskvägrande 4 mån!