• Anonym (12345)

Lån trots många UC?

Hur kommer det sig att ni endast sökt lån hos dessa banker?
    Det måste ligga något mer bakom än antalet förfrågningar eftersom bluestep väljer att inte bevilja er lån.

Det där med antalet förfrågningar är lite korkat, tror många banker använder det som svepskäl när det inte vill  låna ut pengar.

• Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-04-20 21:39:39 följande:
    Varför är det korkat? Bankerna vet ju att har man många förfrågningar är risken stor att man inte kommer kunna betala lånet dvs det är en större risk för banken.
    Hur blir det svårare att betala tillbaka menar du?
  • Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-04-27 22:00:28 följande:
    Jag ska försöka förklara: Bankerna vet av erfarnhet att dom som har många förfrågningar oftare får problem att betala än dom som har få förfrågningar, det är alltså en större risk att låna ut till den som har många förfrågningar än till den som har få.
    Exempel: Den som har dålig ekonomi köper det mesta på avbetalning och får då många förfrågningar - den som har bra ekonomi och har pengar och betalar kontant får inga förfrågningar.
    Om du har säg 5 förfrågningar men inga skulder, hur blir det då svårare att låna betala tillbaka menar du?
    Det är det som är grejen, en förfrågan är en förfrågan inte ett beviljat lån.
    Jag kan ha sökt hos 3 st banker samt tecknat ett telefoni abonneamng , som genererat 4 förfråganingar, men inte har några lån.

Det är gammalmodigt det där och oftast en urshäkt från banken för att man inte vill låna ut pengar. 
  • Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-04-30 22:17:16 följande:
    Tro mig, bankerna vill inget hellre än att låna ut pengar.. Men dom vill också ha tillbaks pengarna.
    Men som vanligt kan det vara svårt att tänka utanför sig själv märker jag här, det kan vara svårt att förstå/tro på statistik. Du får helt enkelt acceptera att personer med fler förfågningar är sämre på att betala lån än dom med få förfrågningar.
    "svårt att tänka utanför själv märker jag här" hur menar du då?
    Vart skrev jag att jag har svårt att tro förstå eller tro på statistik eller att acceptera att de ibland nekar folk lån pga många förfrågningar?

Läs om, Läs rätt.
  • Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-05-01 21:13:55 följande:
    Bankerna vet med hjälp av statistik att antalet förfrågningar påverkar förmågan att betala skulder.

Du har inte problem att betala skulder trots flera förfrågningar och därför gör du kopplingen att det inte spelar någon roll.

Du tror alltså mer på din egna upplevelse än på statistik.
    Du som är någon form expert.
    Hur kommer det sig att folk med mycket pengar får lån trots många förfrågningar?
Svar på tråden Lån trots många UC?