Skadad Levator Ani muskel?!
Jag födde mitt första barn för snart 6 veckor sedan. Allt gick bra, fick en mindre bristning av grad 2 i perineum (sydd 3 stygn) o har läkt fint. Krystvärkar 17 min, normalstort barn.
Jag har där emot haft följande problem efteråt och har fortfarande:
- Tryck känsla kring anus (eller som att anus/tarmar sitter löst) svårt att förklara. Känns som att jag hela tiden har gas i tarmen. Trycker jag till, duttar upp rumpan så känns det alltså som att det är löst, tänk dig bungyjump känsla.
- Svårt att tömma tarmen och även svårt att släppa gas. Alltså inte inkontinent på något sett utan tvärt om!
- Ont i musklerna kring anus/mellangård/klitorismusklerna vid krystning.
- Ont i svanskotan eller muskler i närheten.
- Vid krystning, ett lila/blå aktigt sträck i form av ett "V" där spetsen sitter i anus och sträcken går upp längst med yttre blygdläpparna. Alltså som att det blir en blodansamling när jag sitter på toa.
Jag har en hel slutmuskel, sfinkter. Detta är kollat. Vad kan det vara, KAN det vara normalt 6v efter FL eller är det absolut inte normalt? Kan det vara en skada i Levator Ani muskeln? Snälla hjälp, för på gynmottagningen anses tydligen allt normalt, jag har varit där flera gånger!