• elyse

BF juni 2017

Jegus skrev 2017-02-21 14:35:33 följande:

Haha blev så exalterad så jag glömde skriva att jag bor i Stockholm och har BF för en liten flicka 22/6, 26 år och första barnet.  Flicknamn och andra roliga/bra/nödvändiga tips är hjärtligt välkomna?

Är det någon som tränar? Vad kör ni för träning? Var elitidrottare innan graviditeten men kan inte utöva samma saker längre. Behöver lite inspiration på vad jag kan göra nu för kul? 

Hoppas alla mår bra där ute. 

Kul! Jag hade 23/6 som datum tidigare men fick 27:e på RUL. Får se vilket som stämmer bäst... Förmodligen är det en till tjej. Då blir det en Lydia. Storasyster heter Dahlia. Och jag är inte ogin med namn! :D

Har inga träningstips mer än att simma är skonsamt. Själv har jag foglossning och inte så rörlig alls.
  • elyse
    Strudel skrev 2017-02-21 17:27:25 följande:

Funderar lite över hur mycket min mage har växt de senaste två veckorna, hade en jätteliten bula i vecka 19 som gick enkelt att gömma, o nu i vecka 23 ser jag jäääätte gravid ut, magen har vuxit sjukt mycket. Huden spänner och jag känner även hur andra organ trycks uppåt nu ordentligt, om jag äter mycket på en gång får jag svårare att andas typ, har magsyra ibland och känner mig redan som i nionde månad när jag ska gå upp från en stol! 

Är det vanligt att bli ganska stor redan i vecka 23? Det går ju inte att fortsätta växa så här snabbt och mycket fram tills vecka 40, hur ska det sluta? Saktar tillväxten ner igen lite senare kanske? Är smal från början kan jag tillägga men min BM sa vid inskrivningen även att det kommer synas mindre/ senare hos mig för jag är rätt smal o lång i kroppen. Men det verkar ju inte stämma... 

Skulle vara kul att höra hur det är för er  

Jag känner definitivt igen mig! Nu är det typ bara klänningar som gäller...

Har läst att det ska vara bäst att sova på vänster sida, då får alla organ bäst plats.
  • elyse
    Oktober23 skrev 2017-03-06 05:34:36 följande:

Hej alla gravida!

Hur går fet för er? Vi har ju inte hörts på ett tag. Vilken vecka är ni i och hur mår ni?

Jag själv är i vecka 25 och mår bra!

V 25 och har ganska jobbig foglossning. Sover sämre med krypningar i armar och ben. Vinterjackan går snart inte att stänga. Men bebisen är pigg och mår bra och så länge det är så så är jag väldigt nöjd i det stora hela. Jag hade en fantastiskt lätt första graviditet och hade inte förväntat mig detsamma den här gången.
  • elyse
    Lee*** skrev 2017-03-09 08:09:05 följande:

Hur sover ni? Jag försöker att sova på vänstra sidan, men vaknar upp att jag ligger på rygg eller på halva magen. Funderar på graviditetskudde.

Någon som har tips på en bra graviditetskudde?

Med kudde mellan knäna, på sidan. Kommer säkert att köpa en gravkudde, men har inga tips.
  • elyse
    ankii skrev 2017-03-07 21:20:25 följande:

Herregud!

Viktchock igår hos BM!!

+10kg totalt och jag började typ gråta haha. Går in i v27 imorgon. Jag hade ju gått upp 2kg i v16. Detta kommer inte sluta bra :,D

Mitt mål nu är att försöka stå still i vikt!!

Tänk på att allt inte är "fett" utan en del är bebisen och allt som ska finnas därtill. Och vatten.
  • elyse
    mammasusan skrev 2017-03-09 13:02:43 följande:

Kommit till vecka 25 (24+3) & det ser ut som att magen har sjunkit.....kolla skillnaden från v.22+2....

Ja, verkligen! De är inte tagna olika tider på dygnet?
  • elyse
    mammasusan skrev 2017-03-09 15:54:39 följande:

Nej skiljer bara nån h

Det känns bra med en ganska rejäl mage, tycker jag. Känns som att allt är som det ska, liksom. :)
  • elyse
    Elvi1987 skrev 2017-03-09 19:24:37 följande:

Är det någon som börjat fundera på föräldraledighet än? Tycker det är så svårt att veta hur många dagar man bör spara till efter ledigheten. Någon som har tips på hur man ska tänka?

Fundera över möjligheten att dryga ut lov och studiedagar på förskolan. Och om du ska jobba deltid och vill skydda din heltids-SGI med föräldradagar. Jag har jobbat 80-90% och inte skyddat.

Planen är ca nio månader var. Jag börjar med semester i juli och tar dagar med start i augusti. Fyra dagar i veckan.
  • elyse
    Filli89 skrev 2017-03-10 12:07:48 följande:

Förlåt att jag lägger mig i, men förstår inte hur du menar? Sgi skyddas ju om du jobbat 6 månader bakåt från BF? Vi alla har väl Bf runt juni då är ju alla sgi skyddade om man jobbat fram till januari?

Jag menar att när man börjar jobba igen, när den andra föräldern är hemma/barnet går på förskola, och man väljer att jobba deltid så måste man fylla upp med föräldrapenning om man vill att SGI:n, vid vab och egen sjukdom, ska ligga på heltidsnivå.

När barnet fyllt ett år måste föräldern som är hemma ta minst fem dagar i veckan för att skydda sin SGI. Men man kan ta lägstanivådagar till det.

Så det kan vara bra att spara lite på dagarna första året.
  • elyse

Var på MVC idag och fick lyssna på hjärtat. Runt 150 slag i minuten så det är nog en tjej, som vi trott. Hade lite höga blodsockernivåer (6,9) men jag hade just ätit frukost och druckit juice. Ska hoppa det nästa gång och hoppas på bättre nivåer då.

Svar på tråden BF juni 2017