Inlägg från: Summerchild |Visa alla inlägg
  • Summerchild

BF juni 2017

Nilla6 skrev 2017-06-01 15:10:08 följande:

Var på spec mödra igår då jag hade väldigt regelbunda förvärkar i förrgår i ca 5 timmar, tog alvedon och ett bad och då blev det glesare men gjorde mycket ondare. Bt var lite högre och läckte protein. Mjuk tapp som är öppen 2 cm. Tid för igångsättningssamtal nästa torsdag, får se om hon kommer innan. Har fortfarande sjukt ont i rygg och ljumskar samt mensvärk överallt.

Gjorde du hinnsvepning på dig själv då? Ska jag testa tror jag
  • Summerchild
    SamsonS skrev 2017-06-02 16:41:40 följande:

Ni som diskuterar igångsättning, detta kanske kan göra er liiite klokare iaf:

Cytotec är en väldigt effektiv metod för igångsättning, men ja, det finns många skräckhistorier. Har dock inte varit med om att något har fått fel pga just cytotec.

Cytotec används när tappen inte är tillräckligt mogen för något annat tillvägagångssätt, för att mjuka upp,flytta fram tappen och ge sammandragningar. En del går igång på enbart Cytotec medans andra behöver gå vidare med andra metoder.

Ballongkateter används för att man ska öppna sig så pass att man kan ta hål på hinnorna. Men ofta får man Cytotec ändå,efter att ballongen trillat ut för att det ska bli ännu mer gynnsamt att ta hål på hinnorna.

Ta hål på hinnorna gör man när man bedömer att det är en tillräckligt gynnsam status på tappen, och att barnet ligger tillräckligt långt ner för att kunna trycka på ordentligt så man öppnar sig.

Oxytocin är ett värkförstärkande dropp som man ger för att ge värkar. Oftast inte förrän man tagit hål på hinnorna, men i vissa fall innan. Men, är det inte tillräckligt gynnsam status på tappen är risken att man ger värkar som inte gör någon nytta.

Oftast kombinerar man de flesta eller alla tillvägagångssätt under en igångsättning, men det beror ju helt på hur mjuk tappen är och hur öppen man är.

Sen finns det givetvis skillnader beroende på vilket sjukhus man föder på, men såhär gör vi på den förlossningsavdelningen där jag jobbar ??

Intressant då jag fått igångsättning 3 ggr och trott att allt är så enkelt. Jag har bara låtit dom gjort det dukat å klart för mig. Go With The flow
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-05 11:54:02 följande:

Hej nej jag kommer in o känner tappen men inte tillräckligt för att komma in i den så att säga. Ska på samtal på torsdag o sen till bm på fredag och hon ska göra en hinnsvepning så hoppas det sätter igång i helgen;) ska sexa på idag så det hinner verka ordentligt och mjuka upp saker o ting ännu mer. Hehe

Haha lämna inga spår åt barnmorskan ;) .....glöm inte att vila oxå mellan varven. Lol
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-05 21:30:16 följande:

Hehe nopp det är därför vi hade sex nu för då hinner det dunsta bort innan besöket haah;) tyvärr hjälpte det inte denna gång. Förra veckan när vi hade sex så fick jag regelbundna värkar i 5 timmar efter som troligtvis gjorde att jag öppnade mej 1 cm till men nu har jag inte känt ett skit mer än det vanliga:/ jag vilar så mycke jag kan även fast jag har en 8 åring och en 19 månaders oxå att ta hand om. Vilket inte blir mycke om man säger så heeh.

Mmm min 7 åring har klarat sig själv som tur är. Han satt med sin platta i förrgår hela dagen försedde sig med piroger i mikron och vatten ur kran.. jag hade magkatarr helt ensam hemma. Spydde hela kvällen och dan därpå . Ja då är man glad att sonen klarar sig. Man känner sig så dum i den stunden. :(
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-06 06:41:26 följande:

Mm man känner sej väldigt taskig faktiskt. Jag har ju sambon hemma oxå pga sjukskrivning men jag vill ju ändå kunna få vara med mina barn men orken är som bortblåst och jag är mest en grinig kärring istället. Bebisen får gärna komma nu till helgen tack:)

Jag har tänkt på några saker. Min son har på senare tid kramat mig alldeles för hårt. Han kramar bebismage så jag får ont. Är han redan avundsjuk tro?

En till är att jag har munherpes pussar inte mina barn på munnen och andra har såna invändningar som att det är klart man ska göra det. Jag kommer inte acceptera nån som pussar mina barn på munnen. Förrutom nån i samma ålder. Min syster smittade sitt barn genom munpuss och han har fått herpes. Men varför vilja ge dom det? Eller vad tycker folk egentligen?

Är rädd för alla som ska pussa min nyfödda :S
  • Summerchild
    anyhere skrev 2017-06-06 13:33:20 följande:

Hej allesammans!

Är på bf+4 idag och har under de tre senaste dagarna haft slemmiga flytningar som jag tror är slemproppen. Det kommer hela tiden, är genomskinligt med inslag av rosa och färskt blod lite då och då. Det rinner även till så pass ibland att benen blir blöta och har vid ett tillfälle fått en pöl på backen (ej fostervatten).

Har sedan 24h haft en otrolig smärta i magen och ryggen. Tror det jag har är förvärkar men är osäker. Det börjar i ryggen och sprider sig fram i undre delen av magen - håller i sig i 60-90 sekunder och sedan släpper den värsta smärtan. Men tills nästa "värk" kommer hänger smärtan kvar, ungefär som förjävlig mensvärk, och bara moler och moler. Det gör skitont och är som värst när jag ligger ner och vilar. På eftermiddagen igår kom dessa "värkar" med 10 min mellanrum i över 6h för att sen klinga av och återupptas ett par timmar senare.

Under morgonen har "värkarna" avtagit men den molande mensvärken är kvar och gör precis lika ont som innan. Är detta förvärkar som alltså inte gör ett skvatt för förlossningen? Någon med samma erfarenheter?

Har du ringt förlossningen? Så att dom kan undersöka dig. Infektionsrisk om vattnet sipprar.
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-06 19:00:22 följande:

När stora sonen var 7 blev han storebror och då gick han tillbaka lite i tiden typ, ville ha sin gosekatt han hade som bebis o så, tyvärr har den stannat kvar så han sover inte utan den heller men det är ju en stor omställning att få syskon fast man är glad. Man har fått all uppmärksamhet och nu är det som bortblåst lixom. Jag pussar båda mina ungar på munnen, men låter inte andra göra det såklart. Hänt att mormor gör det men hon har inte herpes och andra kommer inte få pussa dom på munnen. Det är bara säga till att ingen pussar bebisen och så är det bara. Är en självklarhet tycker jag. Drt sprids så mycke skit nu så skulle inte utsätta nån för det. Speciellt inte ens egna barn.

Sötnosarna.... min son frågar ständigt om privatliv ... om bebisen ska sova i hans rum och om bebisens gråt så han inte kan sova på natten :) .... orolig att saker kommer bli förändrade. Hans semester blir förstörd osv. :( hans pappa hade sagt att det blir ingen semester för att jag skulle föda barn. Vi är separerade. Så jag vet inte vad mer som sägs till sonen. Men blir arg när den pappan lägger sig i och skrämmer honom. ;(
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-07 06:50:58 följande:

Jo det är ju en omställning för dom och det vet dom om. Men man får göra det bästa man kan, se till att dom får egen tid med en, att man visar att man räcker till fler än en. I början är.det svårt med en klängig bebis men det blir bättre. Förstår det, skulle bli jätte arg om jag visste att pappan sa så.

Sen till min egen partner känns som att vi har kommunikation problem. Det med sex var ju underbart men nu när det närmar sig förlossningen så känns det som att han gärna vill hitta på andra saker med sin bror. Supa och bara vara borta från familjen. Då sa han att det beror på att jag är sur hela tiden och kan nu hålla med att det är så. Min son har gråtit när jag av misstag använder fel tonläge. Jag hoppas att det går över. Vart är mitt sex? Jag blir bara mer frustrerad för det är det finaste å bästa som finns för att man hormonellt ska må bra. Så nu är vi i nån ond cirkel. Tänk om jag blir ensam på förlossningen för att han är ute å super :( för mig ett känslomässigt kaos. Mamma sa det dummaste hon kunde. -varför gjorde du inte abort då? -ja varför gjorde inte du abort med mig då, mamma? Fy vissa är ju stöttande....inte!
  • Summerchild
    Nilla6 skrev 2017-06-08 06:37:51 följande:

Det är mycket hormoner i kroppen när man är gravid, vi tänker och drömmer saker som för oss är självklara ,tex otrohet hos partnern, när vi inte får sex lr kärlek så undrar vi varför. Men det är en omställning för dom oxå, tro mej. När jag väntade första sonen så var sambon ute hela tiden o festa. Vi bråkade massor om det tyvärr. Men det var hans sätt att bearbeta en omställning i livet. Var inte planerat alls då vi hade vart ihop 1 vecka;) sen att vi gravida är surkärringar så är det bara. Det får dom stå ut med helt enkelt, dom bär inte på ett annat liv, får kroppen förstörd lr mår skit konstant men drt finns inget bättre. Dom klagar så.mycke men när bebis väl är här så brukar det bli annorlunda. Tyvärr har inte vi haft sex nu på slutet för att man vill utan mer ett "jobb" för att få saker o sätta igång. Hehe men så långe man visar kärlek och myser så räcker det länge:) ja föräldrar kan vara riktiga idioter ibland men det är bara ta med en nypa salt. Vi klarar oss bra ändå. Snart har vi bebisarna här iaf:)

Håller med. Får vara surkärring och ta med nypa salt. Vi har iaf pratat igenom i bilen 1 timme och den gick väldigt bra. Fick då till det ikväll och jag är mycket gladare nu än innan. Och han sover som en bebis. Min bebis dock hickar konstant... tror han gillar mina jordgubbar jag jämt stoppar i mig. vad härligt med sommaren och små bebisar. Underbart det ska bli. :)
  • Summerchild
    Summers skrev 2017-06-10 00:24:14 följande:

Hej på er, nu var det längesedan jag skrev.

Tänkte ge mig på en uppdatering ifall det finns någon i samma situation..eller kanske varit någon gång.

Torsdagkväll, natten till fredagen så gick plötsligt vattnet när vi skulle gå och lägga oss. (V.38+1)

Bäbis huvud är fortfarande rörligt, så vi ringde in till förlossningen som sa att vi skulle komma in direkt. Man vill inte ha mig gåendes mer än nödvändigt då det finns risk för navelsträngframfall när huvudet inte är fixerat vid vattenavgång. Hon sa även att vi troligen blir inlagd..så ta med den packade väskan.(Som vi inte hade packat;D)

Så..nu ligger jag inlagd och får inte kliva upp för annat än toabesök osv..och då ska jag larma direkt efter så de kan kolla hjärtljudet.

Vi bara väntar o väntar på att värkarna ska dra igång men inget händer..

Det är nu 24h vi legat på rummet..de sista dom sa var att om inget händer så kommer dom sätta igång mig imorgon lördag, då det gått 2dygn.

Jag hoppas sååå att det kommer igång av sig själv, har aldrig varit med om igångsättning men heller inte hört så mycket positivt om det:/

Kan tillägga att jag är omföderska, tredje barnet.

Då är de ju också vanligt att barnet är rörlig in i det sista.

Är åtminstone evigt tacksam över att ha världens finaste sambo vid min sida..han försöker verkligen stötta o peppa mig. Nu ska jag försöka sova/vila lite, och hoppas på att värkarna drar igång.

Sorry för novellen hurrni, ville nog skriva av mig lite också:)

Rätt viktig info ändå om navelsträngen...aldrig hört förr....lycka till på förlossningen :)
  • Summerchild
    EmAman skrev 2017-06-12 22:45:26 följande:

Födde den 10:e juni. V.36+4.

En pojke på 55cm och 4,6 kg :)

Hej grattis ...var inte det lite tidigt... fast ändå så stor? Igångsättning?
  • Summerchild
    EmAman skrev 2017-06-16 18:48:18 följande:

Tack så mycket! Jo, blev igångsatt pga att han va så stor, har haft graviditetsdiabetes. Men blev chockad att han är så lång. Trodde det bara va vikten som va skillnad. Men tur va väl det. Annars hade det gjort ondare tror jag.

Jag är diabetiker sen 17 år och dom satte igång mig v 39+6 2 av dom och 1 i v 38+3 pga havandeskapsförgiftning och dom barnen vägde mellan 4365-4785gr så jag får oxå enorma barn. Men jag är först rädd att min 4e kommer ligga fel vänd och när ska dom sätta igång mig.är ju frågan?.. vill oxå komma igång lite tidigare än v 39 lr v 40. Men vet inte hur dem tänker denna gång. Mätningarna har iaf alltid blivit ett helt kilo för lite. varje gång en överraskning. För dom :(
  • Summerchild
    elyse skrev 2017-06-22 11:46:08 följande:

Den 18:e kom vår andra dotter, Lydia. Ca fyra timmar från första värken och två timmar inne på förlossningen. Hann med lite lustgas, men hade riktigt ont. Tur att det hela gick snabbt i alla fall. Sprack inget heller. Kändes magiskt att kunna gå, duscha och sitta upp direkt efter förlossningen! (Förra gången tog det flera veckor innan jag kunde sitta i en vanlig stol).

50 cm och 3888 g. Kändes bra att hon kom nio dagar tidigt. :)

Vi låg kvar över natten på BB. Hon föddes 21:19. Efter lunch dagen efter åkte vi hem. Snart ska vi på återkontroll på Akademiska sjukhuset.

Grattis ! Och glad midsommar! Var det samma med 1a barnet att hon kom tidigare än bf? :)
  • Summerchild
    Madde87 skrev 2017-06-26 10:26:21 följande:

Nu har min skatt kommit!

Vad blev det? Grattis! :) tung? Bf? Gärna liten story om du vill :) snart är det dags för oss i juli gruppen att föda. Några har redan kommit :)
  • Summerchild
    Madde87 skrev 2017-06-27 15:04:31 följande:

En flicka på 3700g. Kom 5 dagar efter bf som var den 20. Värkar i 12 timmar och fullt öppen men så låg hon fel så det blev snitt.

Oj låg hon fel. Det har varit min rädsla sedan mitten av graviditeten. En eländig gosse har jag i magen som rullar runt. Närmar mig förlossning och vi ska göra vändningsförsök om han inte ligger rätt nästa gång. Men viktigast försöker jag intala mig att bara han är frisk så får det gå hur det vill.
  • Summerchild

Men under en viss vikt borde man få bestämma om man vill ha vaginal förlossning om barnet ligger i säte???

• Summerchild
    Madde87 skrev 2017-06-28 20:58:25 följande:

Pannbjudning tror jag det hette så det blev akut snitt. Det läskigaste jag varit med om men allt har ju gått bra ändå! Och bebis mår bra så ska inte klaga :) men vilken dramatik det blev och jag blir helt bölig när jag läser om det eller pratar om det. Är så glad för förlossningsvården i Sverige och att vi mår bra! :)

Ja ni kämpade bra ....var nöjd för det som gick bra. Jag kan klaga på min dag men borde oxå se det som i helhet att även om jag körde sönder lite av fälgen idag och
    Madde87 skrev 2017-06-28 20:58:25 följande:

Pannbjudning tror jag det hette så det blev akut snitt. Det läskigaste jag varit med om men allt har ju gått bra ändå! Och bebis mår bra så ska inte klaga :) men vilken dramatik det blev och jag blir helt bölig när jag läser om det eller pratar om det. Är så glad för förlossningsvården i Sverige och att vi mår bra! :)

Jag klagar (på löjliga saker) för mina fälgar som gick lite sönder idag. Borde tycka att iaf klarade sig däcket och värre skada blev det inte.... gravid hjärnan som inte kan hantera vissa saker :) man blir känslig å gråter. Känner sig värdelös.

Skönt att ni mår bra nu iaf. Och får mysa med varandra. :) nu får jag väl gå trösta min stora son som gråter för att han bara är trött.
  • Summerchild
    Oktober23 skrev 2017-07-07 14:58:43 följande:

Hej hej! Jaa min bebis har kommit, han kom 1 juli och vi är överlyckliga. Förlossningen tog 13 h. Vår pojke är den mest underbaraste!

Grattis ;) hoppas den ändå gick bra för er :)
Svar på tråden BF juni 2017