• Cacek

BF juni 2017

NovaElton skrev 2016-11-03 08:34:16 följande:

Måste fråga er kloka kvinnor :)

När ni har myst med mannen, blöder ni efteråt?

Är det normalt? Det är alltså enbart efter vanligt sex så att säga.

Jag blöder lite efter orgasm. Första gången var det lite mer men de andra gångerna har det mest varit rosa eller flytningar med lite röda trådar i. Varar inte så länge.

Min BM sa att det var helt normalt och bara man inte har ont som typ mensvärk samtidigt så är allt normalt.
  • Cacek
    jessi84 skrev 2016-11-03 22:21:26 följande:

Vad är nipt? Bor också i Örebro men bara hört om att man får göra kub.

NIPT är ett blodprov. När man är gravid så har man även material från fostret som cirkulerar i blodomloppet. Vad man då kan göra är att man kan se om fostret har trisomi av kromosom 13, 18 eller 21 (men även könskromosomavvikelser).

Så det är i princip som ett fostervattensprov fast det är icke invasivt (de behöver inte gå in med en nål i magen för att ta provet).

Det enda som är är att det är rätt nytt så hittar man nån avvikelse så måste man bekräfta detta med ett fostervattensprov.
  • Cacek
    Päärlan skrev 2016-11-21 16:08:53 följande:

Vart på kub test idag. Fick sannolikhet 1 på 3100 för downs, tyckte det var bra tills en vän sa att hon fick 1 på 20.000. För övrigt är jag 26 år gammal. Nån mer som fått liknande?

Jag jobbar som biolog på ett kliniskt genetiskt lab (dit bla fostervatten skickas för analysering av de vanligaste trisomierna) jag jag därför sett mycket olika kub resultat som indikator och 1:3100 är inget resultat som hade oroat mig personligen. Här där jag jobbar är en risk på mer än 1:300 gränsen för att få göra nipt. Är risken större än 1:50 så tas ett fostervatten prov där man gör en enkel snabb analys, är den normal och man har en risk högre än 1:50 så går vi vidare med en djupare analys för att försöka hitta andra avvikelser som inte är trisomi 13, 18 eller 21.

Så som sagt kub är ju bara en sannolikhet men jag skulle säga att sannolikheten är låg, inget oroande ur mina ögon. Sen kan man ju inte hjälpa om man är orolig ändå, tror det är en del av graviditeten. :)
  • Cacek
    Cocostoffsan skrev 2016-11-24 21:52:38 följande:

Ni som ska/har gjort KUB, vilken vecka kommer ni göra / gjorde ni det ?

Jag ska göra KUB nästa fredag och kommer då vara i vecka 13 (12 + 2).

Jag ska göra kub på måndag då är jag i v12+5.
  • Cacek

Nu har jag varit på ultraljud för KUB. Fick inte med mig något resultat för det var något som krångla och det var sent så det fanns ingen som kunde hjälpa barnmorskan att fixa det.

Men jag är lite insatt och såg att nuppen var bara 1,5 - 1,8 mm vilket inte är för stort.

Jag var mest orolig att det inte skulle vara något foster eller en missed abortion, men det var det inte det var ett härligt litet liv som sprattlade för fullt som knappt ville lägga sig rätt så hon kunde ta nupp måttet. Så nu känns allt bra och det börjar liksom bli på riktigt nu. :)

• Cacek

Fick resultatet för KUB idag. Fick en risk på 1:80 för trisomi 21. Ska ta nipt imorgon. Nuppen såg bra ut och jag är ju bara 26 år så jag tror det är någon av blodvärdena som drog ner det.

Jag är inte allt för uppjagad av resultatet då det bara är en risk (1,25%) men det ska bli skönt att få ett resultat från nipt.

• Cacek

Jag tror och hoppas det kommer komma en dag då NIPT är så pass billigt att det kan erbjudas i lika stor utsträckning som kub, för dessa kub resultat oroar mer än de ska göra.

Jag är som sagt insatt i detta ämnet lite då jag jobbar med dessa fostervattensprov och chorionvillibiopsier (moderkaksprov). Jag utför i mitt jobb Qf-pcr (den analys som tar 2-3 dagar) och Mikroarray (den analys som tar lite längre tid) på dessa typer av prov. Och jag kan ärligt säga att även om jag är insatt så blev jag lite orolig över mitt eget resultat på 1/80 fast att hade jag fått in en remiss på jobbet så hade jag inte tyckt det var en jättehög siffra. Och jag tänker då att det är ju inte så konstig att kvinnor som inte är lika bekanta med det blir jätteoroliga.

Jag har däremot valt att försöka koppla bort kuben och tänka att nipt är det jag gjort från början. Men väntan känns lång.

Jag kan även försöka lugna andra med att säga att det är ytterst få gånger som kub resultat visar rätt. Det är mer vanligt på mitt jobb att vi svarar ut normala svar än avvikande.

• Cacek
    Estelle27 skrev 2016-12-06 14:44:03 följande:

Hej allihopa! Idag var vi äntligen på kub/test. Tyvärr var hon som utförde testet extremt tystlåten och förklarade nästan ingenting. Var som frågetecken efter.. vi fick i alla fall resultaten 1: 4964 på trisomi 21 och <1: 20 000 på trisomi 18 och 13. Nackspalten mätte 1,0 mm.

Anses detta som ett bra resultat? Man oroar sig att de var mycket sämre på trisomi 21 än de andra 2..

Ser bra ut enligt mig! :) värdet på nackspalten är normal :)
  • Cacek

Fick idag tillbaka resultatet på NIPT och allt var normalt och vi fick reda på att det är en liten pojke vi väntar. Hela min familj blev överraskade då de trodde det skulle bli en flicka. Alla utom min lillebror som hela tiden har sagt med bestämdhet att det är en pojke. :)

• Cacek
    babyijuni skrev 2016-12-19 13:09:42 följande:

Haft väärldens drygaste morgon och förmiddag.

Vaknade gick på toa, pappret heelt rosa! 

PANIK!

ringde speciallist mödravården. De första hon fråga var om vi hade samlag igårkväll, ja de hade vi sa jag. Då kan du vara lugn, heelt normalt då vi är så sköra i en graviditet. Okej, sa jag och blev lite lugnare.

Sen var jag på toaletten här på jobb, ut kommer de en liiiten lite rosa klump o fortf rosa när jag torkar mig. Hände exakt samma gången efter. Blev livrädd för klumparna. Ringde gyn akuten. De sa sålänge jag inte har ont eller feber och att de blir mer som en blödning var inte de oroliga. Någon mer än jag som råkat ut för detta? Fine med de rosa, men just de där små små "klumparna". 

Allt var ju såå bra i fredes på KUB och där ligger en frisk bebis, så de ska väl mkt till för att de ska hända ngt nu liksom. Jag har verkligen pustat ut sen i fredes och kännt mig riktigt glad för första gången under hela graviditeten.

Kan tillägga att jag var på toa nu precis, ingen "klump" eller rosa. Hoppas nu det håller i sig <3 

Under v6-10 så kom det blod efter varje samlag/orgasm (första gången var det blodklumpar). Var på kub och fick en sprattlande liten krabat i v13 så det blev inget missfall iaf.

Det har lugnat ner sig nu och kommer inte längre blod efter samlag. Vi hade inte så mycket samlag under de där veckorna för det var ju läskigt ifall något skulle hända men en dag så slutade det.

Så prova igen om ett tag, ni ska ju inte behöva leva i celibat resten av graviditeten, det är ju inge kul xD
  • Cacek

Någon mer än jag som har problem att gå upp i vikt?

Jag är i vecka 17+5 och jag gick ner 1kg under de första månaderna men nu är jag tillbaka till min vikt innan jag blev gravid, 69 kg och jag verkar inte komma över den. Börjar bli oroliga att något fel, men magen växer, även fast jag inte har en stor mage så ser man att den växer.

Börjar fundera på om det är muskler som börjar försvinna för jag var van vid att träna 2-3 dagar i veckan på gymmet men sen jag blev gravid så har jag varit så trött att jag inte orkat. Men nu är tröttheten över så jag ska försöka ta mig dit igen och träna, då kanske vikten går upp igen.

• Cacek

Jag har RUL om 1 vecka då kommer jag vara i v19+4.

Jag började känna honom redan när jag var i v14 då var jag lite osäker på om det var honom jag kände för alla beskriver det som fladdermöss eller fjärilar men jag upplevde det mer som popcorn som poppar eller en nervryckning.

Sedan typ 1 vecka tillbaka så känner jag sparkar flera gånger varje dag. Det går inte längre att missuppfatta det som ens egen puls eller gaser.

Hade det inte varit för att jag känt av honom så hade jag nog varit mer orolig vid det här laget att jag bara gått upp typ 1/2 kg.

• Cacek

Jag står inför ett litet dilemma. Det är så att min sambos bästa vän har flyttat till samma stad som oss. Han får inte tillgång till sin lägenhet förens 1a april. Så länge så ska han bo på regementet (han jobbar inom de militära) men där har han i princip bara en säng. Min sambo har börjat fundera på om vi ska erbjuda honom att bo hos oss. Vi har en trea så han skulle få ett eget rum, visserligen de rummet som vi ska ha barnkammaren i. Mitt problem är om jag inte vet om jag är bekväm med det. Hade det varit så att jag inte var gravid så hade jag sagt NO problem men jag vet inte hur jag känner nu.

Jag vill vara bekväm när jag är hemma och har man en inneboende som inte är ens partner så vet inte jag om jag kommer vara det. Men jag känner mig så otroligt taskig som bara tänker på hur bekväm/obekväm jag skulle vara.

Hur hade ni känt att ha en inneboende hos er när ni var gravida i vecka 20-31?

• Cacek
    elyse skrev 2017-01-10 10:59:24 följande:

Nej. Nu kommer jag att låta negativ, men du har ingen aning om hur du kommer att må/vara i för skick om bara en månad. Själv har jag problem med restless legs (inte ovanligt för gravida) och är ibland vaken hela natten. Vet ni att kompisen har eget när du är i v 30?

Nej jag kom rätt snabbt fram till själv efter jag hade postat det här att jag inte kommer vilja det. Speciellt med tanke på att man inte vet hur man kommer må resten av graviditeten. Bara för det har varit lugnt denna första halvan så betyder inte det att det kommer vara så den andra halvan. Eller bara en sån sak att kunna prata fritt och öppet med sin partner om graviditeten och allt det kan innebära (hemorrojder och allt annat sånt mindre trevligt) det skulle ju inte gå.

Det är det där med att känna sig taskig att inte hjälpa till när man har möjlighet. Men ibland måste man vara självisk och säga nej. Han har ju trots allt satt sig själv i den situationen. Han visste om långt innan att han skulle flytta hit men ändå så satte han sig inte upp i kö för lägenheter trots att vi sa till honom redan för 2 år sen att det är svårt att få lägenhet.

Aja tack för jag fick ventilera av mig xD
  • Cacek
    mammasusan skrev 2017-01-10 11:21:07 följande:

Enda inneboende jag/vi isf skulle kunnat ha vore min syster, bror eller svärmor. Inte någon kompis man ej umgås med i vanliga fall.

Låter som att han räknar med att bo hos er och helt enkelt struntat i att seriöst söka bostad.....

Nej de gjorde han inte. Vi sa till honom från första början att här får du inte bo väldigt bestämt. Han trodde bara att det skulle vara enkelt att få lägenhet. Han har nämligen pluggat här innan och när han och min sambo flyttade hit för att plugga så gick de bara till en hyresvärd och sa att de letade lägenhet och då fick de en direkt. Men det var 7 år sen så bostadsläget har förändrats en hel del sen dess.
  • Cacek
    Onemore skrev 2017-01-12 08:43:34 följande:

Hej igen! Måste bara fråga ang det här med viktuppgång. Jag har inte mått illa eller kräkts något under graviditeten utan snarare ätit lite mer än vanligt pga hunger. Tränat ungefär som innan grav. Är lång 180 cm och smal/normalbyggd. Är i vecka 17 och har en liten kula (kan inte ha vanliga byxor längre). Under vecka 9-11 ca gick jag upp ca 3kg men nu ligger jag fortfarande på 2-3 kg+ bara (ser på bilder att magen växt lite sen dess ändå). Har verkligen ingen aning om vad som är normalt? Och förstår att det är väldigt varierande. Men någon som har någon kommentar kring detta? Ska på RUL om tre veckor så det är ett tag kvar. Bör jag kontakta BM?

Jag är i vecka 20 och ligger på +1 kg. Var också lite orolig men efter ha läst lite och diskuterat här så är jag inte orolig längre. Allas graviditet är olika och man lägger på sig olika mycket :)
  • Cacek
    Filli89 skrev 2017-01-12 09:11:17 följande:

Hej tjejer, undrar om någon av er haft Uvi under graviditeten, lr om de känns annorlunda generellt att kissa ju längre gången man blir? Varje gång jag ska på toa känns d som en tryck någon slags värk men kan inte sätta fingret på de, och eftersom symptomen skiljer sig vid graviditet har jag ingen aning om de är uvi lr bara en del av graviditeten (förstföderska). Känner ni något särkilt när Ni går på toa?

Jag fick värk ett tag när jag gick på toa. Men jag tyckte mig koppla det till att jag hade hållt mig för länge. Oftast värkte det på morgonen men nu har jag börjat vakna oftare på natten plus att jag ser till att tömma blåsan helt precis innan jag går och lägger mig, oavsett om jag behöver gå på toa eller inte.och det har hjälpt för mig iaf.

Jag har aldrig haft Uvi så jag har inte kopplat att det kunde vara de.
  • Cacek

Idag lyckades min sambo känna några sparkar. Parveln låg och sparkade en massa och jag kunde känna det på min hand så jag kallade på sambon och sa att han fick skynda sig innan han slutade. Han hann känna 2 st rejäla sparkar och hans förvånade uttryck var så otroligt sött. Han hajade till och tittade på mig och sa "det var ju en jättestark spark!". Väldigt mysig känsla att ligga där med sambons hand på magen och att vi båda kunde känna vår son sparka. :)

• Cacek
    Madde87 skrev 2017-01-27 18:47:12 följande:

Äntligen har jag varit på ultraljud och allt såg bra ut! Ser ut att bli en tös här med! Finns det någon i denna tråden som väntar en pojke undrar jag :)

Jag väntar en liten pojke, men ja det känns som jag är den enda hehe xD
  • Cacek

Som jag har fattat det så bör man ju kunna ta ut sina semesterdagar när man vill.

Jag och min sambo funderade på om jag skulle avbryta min föräldraledighet några veckor i sommar, ta ut semester istället så kunde han använda flpengarna. Men de ska vi inte göra pga:

För om man har kollektivavtal så har man rätt till föräldralön. Då betalar arbetsgivaren 10% av ens lön i 5 månader. Vilket då skulle betyda att de 5 första månaderna av föräldraledigheten så har man 90% av sin lön istället för 80. Men dessa 5 månaderna måste vara sammanhängande. Så avbryter man föräldraledigheten säg 1 månad efter man börjar ta ut dagarna så tappar man 40% i inkomst.

Kan vara bra att veta :)

Svar på tråden BF juni 2017