Inlägg från: Mammatilllovelia |Visa alla inlägg
  • Mammatilllovelia

BF juni 2017

Hej! Emilia heter jag. Hoppas att det är ok att jag hopppar in i denna tråd! Bättre sent än aldrig :) jag har BF 27 juni och har bara lyckats hitta Juli-grupper. Är det någon som är med i någon Junigrupp på Facebook och vill bjuda in mig? Lika där, hittar endast Juli-grupper.

Spännande med alla bebisar som snart kan komma/har kommit. Kul att följa alla i sista väntan på förlossning.

• Mammatilllovelia
    Emma118 skrev 2017-05-31 14:26:40 följande:

Hej - vad kul höra hur det går för er! Jag undrar om nån har erfarenhet av igångsättning? Ska bli igångsatt på måndag (om plats finns på förlossningen). Är jättenervös!

Var till barnmorskan idag, vecka 37+5, och blev skickad direkt till förlossningsläkare eftersom mitt SF mått ligger på 41cm (legat över tillväxtkurvan senaste tre besöken) samt jag har protein i urinen och lite högt blodtryck.

Förlossningsläkaren gjorde försök till hinnsvepning idag men sa att tappen är mjuk men sitter för 'långt bak'. Så nu blir det att jag ska kontakta förlossningen på måndag morgon och åka in för igångsättning med Cytotec (antar är Cytotec, hon sa läkemedel som man dricker i upp till 8 doser).

Någon som har erfarenhet av detta? Tips?

Spännande med igångsättning. Har de gjort mätningar på om bebisen är stor? Hoppas du slipper havandeskapsförgiftnibg!

Jag blev igångsatt med min första i vecka 39+4. De började dock med en ballong som gjorde att jag öppnade mig till 3-4 cm på några timmar. Sen fick jag Cytotec varannantimme, hann att få 2 st. Kände absolut ingenting. Den efter 5 timmar gick kroppen igång med värkar i full fart. Öppnade mig till 7 cm på 40 minuter. Bebis var ute efter 4 timmar från första värk men det tog 12 timmar från att jag fick ballongen tills att värkarna kom igång.

Mitt tips är att vila under tiden. Jag sprang i trappor och korridorer hela dagen för att jag var ivrig och adrenalinfylld. Sen vid 23 på kvällen gick jag och la mig och 20 minuter senare vaknade jag av värkarna. Sömn är minst lika effektivt som rörelse om man vill ha igång förlossning, om inte bättre. Dessutom är man utvilad när det väl kör igång. Lycka till!! ????
Svar på tråden BF juni 2017