• Elvi1987

BF juni 2017

Hej! Grattis till alla plus! :) Jag har precis gått in i vecka 7, bf 17 juni. Det är första barnet så det känns väldigt spännande och kul! :) Jag har fått tid för inskrivning 22 november, verkar senare än de flesta?

Jag känner nästan inga gravidsymtom alls och är väldigt sugen på att träna. Jag spelar fotboll och gillar att gå på högintensiva pass på Friskis. Vissa skriver att man ska träna på som vanligt, andra att man redan tidigt bör undvika högintensiva pass och för mycket hopp och dylikt. Hur gör ni andra med träningen?

• Elvi1987

Tack fru89 och Smorrisson för svar! Då siktar jag på att träna på så länge jag orkar och hoppas att det inte innebär några risker! Jag har en cup i vecka 11 så jag hoppas jag kan hålla på fram till dess och anpassa träningen mer efter jul :)

• Elvi1987

Hej! Jag känner igen mig i era funderingar kring när och hur man ska berätta, och för vem. Jag är i vecka 8 (7+3) och vill egentligen vänta till v 12 eller åtminstone till besök på mvc innan vi berättar. Det är dock tre veckor kvar även dit. Jag känner att denna vilja att hålla det hemligt gör att jag undviker många sociala sammanhang (eftersom de ofta brukar inkludera alkohol). Konsekvensen blir att jag känner mig asocial och uttråkad. Är det likadant för er andra eller känns det bättre för er som berättat för era vänner?

• Elvi1987
    klaraPee skrev 2016-11-10 12:47:40 följande:

Hej igen! :) var ju på hälsosamtalet tidigare idag. Frågade ju ang att komma upp i höga pulser/mjölksyrenivå vid träning och det är inget jag bör fortsätta med menade bm eftersom att blodvolymen ökar och det blir mer jobb för hjärtat. Däremot är det ingen fara för fostret. Så det är bäst att ligga på medelpuls vid träning för min egen skull enligt henne.

Hej! Sa hon på vilket sätt det kunde vara skadligt för dig? Jag kan ibland uppleva att jag blir mer andfådd men tycker i övrigt att det är skönt att träna. Jag vill inte tro att det är farligt att komma upp i hög puls så länge det känns bra i kroppen, men jag kanske har fel? Tack för din information!
  • Elvi1987

Hej!

Stora kramar till er som fått missfall! Jag är själv väldigt fundersam på hur min graviditet går. Jag har knappt haft några symtom under hela tiden och är nu i vecka 12. Jag har inte velat berätta för folk förrän jag fått det bekräftat att allt ser bra ut och att jag fortfarande är gravid. Jag tänkte att jag skulle få detta bekräftat vid kub-testet. Jag har dock fått tid för kub en dag jag absolut inte kan och det finns ingen annan tid att välja på (bor i Uppsala).

Är det någon som har något tips på hur jag ska göra eller finns det någon annanstans att vända sig? Jag måste inte göra kub-test, det skulle räcka med ett tidigt ultraljud, men de verkar inte göra det utan särskild anledning.

Jag vill inte hålla det hemligt så mycket längre utan skulle så gärna vilja få bekräftat att graviditeten inte avstannat och att allt ser bra ut.

Trevlig kväll till er alla!

• Elvi1987

Hej!

Tack Onemore och Elleen1314 för svar! Jag ringde till barnmorskan och hon sa att hon tyckte jag skulle ringa igen och kolla om det blivit återbud och annars vända mig till privat ställe. Hon rekommenderade gynhälsan eller centrumkliniken men tack för tipset om Ekeby också, då ökar chansen att någon kan ta emot mig. Vore så himla skönt att få se att det är nåt liv där inne!

Kul att se era andras ultraljudsbilder som kommit upp! :)

• Elvi1987

Hej! Jag är i vecka 15 (14+4), har ännu ingen mage (jag tycker själv att jag ser konstant mätt ut) men har gått upp ungefär 3 kg. Hur ser det ut för er andra?

Det var någon som frågade om järntabletter, jag äter inga, inte än i alla fall.

Jag är också nyfiken på hur länge folk vågar köra "vanlig träning" med hopp och utfall och sånt.

Det är jättekul att höra alla berättelser, fortsatt lycka till med era graviditeter allihop! :)

• Elvi1987
    mammasusan skrev 2016-12-21 12:45:50 följande:

Min livmoder är ovanför naveln är i vecka 15 (14+1) nu, livmodern var högt upp för antalet veckor första graviditeten också.

Så här ser min morgonmage ut idag

Kul att se bilder! :)
  • Elvi1987

Hej allihop!

Hoppas ni haft ett fint nyår och att detta år blir det bästa någonsin :)

Jag funderar på om ni börjat räkna på föräldraledighet? Hur många dagar kommer ni spara till efter den sammanhängande ledigheten?

Jag undrar också hur det funkar med semester? Jag jobbar kommunalt och vi får 25 dagar och måste ta ut 20 dagar. Är det någon som vet hur det brukar fungera, om man måste ta ut ett visst antal dagar även om man ska vara ledig halva året eller om man får spara hur mycket man vill?

• Elvi1987
    Cacek skrev 2017-01-03 12:33:03 följande:

Någon mer än jag som har problem att gå upp i vikt?

Jag är i vecka 17+5 och jag gick ner 1kg under de första månaderna men nu är jag tillbaka till min vikt innan jag blev gravid, 69 kg och jag verkar inte komma över den. Börjar bli oroliga att något fel, men magen växer, även fast jag inte har en stor mage så ser man att den växer.

Börjar fundera på om det är muskler som börjar försvinna för jag var van vid att träna 2-3 dagar i veckan på gymmet men sen jag blev gravid så har jag varit så trött att jag inte orkat. Men nu är tröttheten över så jag ska försöka ta mig dit igen och träna, då kanske vikten går upp igen.

Jag har gått upp ca 3 kg fastän det knappt syns något på magen. Det verkar vara väldigt olika och allt verkar normalt :) Det kan säkert finnas samband med att du tränat mindre, låter rimligt!
  • Elvi1987

Jag är i vecka 26. Mår väldigt bra men känner mig trött. Tror det är järnbrist för jag har även haft ont i huvudet och svimmat vid ett tillfälle.

Kul att höra hur alla har det!

Jag känner någon typ av rörelse i magen varje dag men har svårt att definera om det är sparkar eller bara rörelser... ????

Viktuppgången är nog på 6-7 kg tror jag.

Tiden går fort nu, känns väldigt spännande allting! ????

• Elvi1987

Är det någon som börjat fundera på föräldraledighet än? Tycker det är så svårt att veta hur många dagar man bör spara till efter ledigheten. Någon som har tips på hur man ska tänka?

• Elvi1987

Hej!

Hur förbereder ni er för förlossningen? Ser ni videor, läser böcker och/eller går kurser?

Jag undrar också om det fanns någon fb-grupp för oss med bf i juni? Hur hittar man den i så fall?

Kram på er!

• Elvi1987

Jag har nyss gått in i vecka 37. Är så otroligt trött vissa kvällar att jag somnar på soffan. Är det fler som har det så?

Idag upptäckte jag små små blodprickar när jag var på toa. Är det någon som vet vad det kan betyda?

Vidare har jag fått högt blodtryck, 130/90. Det känns lite olustigt tycker jag, men jag hoppas det inte är någon fara.

I övrigt mår jag finfint! :)

• Elvi1987

Hej!

Jag har sen igår eftermiddag till och från haft ganska mycket "mensvärk". Jag har även varit lite sådär i magen...

Jag är i vecka 37+4. Är det någon som känner igen detta? Kan det vara förvärkar?

Ha en fin dag!

• Elvi1987
    Fru89 skrev 2017-05-31 11:19:27 följande:

Då skiljer det bara en dag på oss och jag började känna exakt samma igår morse. Samma symptom som vid mina menssmärtor och jag vill automatiskt lägga mig o dra upp benen mot magen.

I går var bebisen extremt livlig i magen o rörde sig konstant(!) mellan 9-15, så mycket att jag blev illamående o alldeles kallsvettig. Idag är det betydligt lugnare där inne, men jag har tydligare menssmärta.

Hur känns din? Min håller i sig mest hela tiden, så det är ju liksom inte som några värkar som jag kan klocka.?!

Min var också ovanligt livlig igår när allt började. Den kan dock ha berott på att jag även åt godis igår ???? Jag blev även svettig och mätt igår, dock inget illamående.

Igår kände jag mer "vanlig menssmärta". Idag är det lugnare men hugger liksom till som värkar då och då, både när jag sitter och när jag går. Det varar i ganska korta studenter (kanske 10-30 sekunder) men då är det svårt att göra nåt annat än att stanna upp och vänta på att det ska gå över...

Hur har det utvecklats för dig?
Svar på tråden BF juni 2017