• Newbie84

BF juni 2017

Mikaela96 skrev 2016-12-07 12:48:29 följande:

Hej alla! Skulle vilja ha hjälp av er. Det är så att jag är hemskt gravid-illamående varenda dag(är i vecka 14 nu) och har mått såhär i flera veckor. Äter lite men ofta men jag är inte sugen på nånting alls.. det är jättejobbigt.. Spyr gör jag också ofta. Har tappat i vikt 2 kg. Är det nån mer än jag som mår såhär extremt illa? Eller har erfarenhet ifrån det? Jag är så orolig att min bebis ska må dåligt i magen.. Tror ni den tar skada eller får den näring ändå? :(

Jag gör och gjorde min förra graviditet också, det finns medicin, drop etc. Barnet tar vad den behöver så det är du som blir lidande. Om du känner dig uttorkad och har mörk urin åk in till gynakuten för att få drop. Tyvärr är det lätt att hamna i en nedåtgående spiral om man inte får hjälp. Om du vill läsa mer så heter sjukdomen hyperemesis gravidarium. Boka ett möte med läkaren på mvc, jag medicinerar och är sjukskriven. Tänker på dig och lider med dig, det är fruktansvärt jobbigt psykiskt och fysiskt!
  • Newbie84
    Ubuntu skrev 2016-12-14 18:03:25 följande:

Hej alla!

Jag är ny här och har beräknad BF 21/6-17. Jag känner mig lite ensam med graviditeten då ingen i min närhet väntar barn. Många har äldre barn och är väldigt upptagna med sitt privatliv samma sak med mina "icke gravida" vänner. Ibland funderar jag på att gå med i någon barngrupp på FB för att hitta nya gravida vänner men känner mig lite osäker på det eftersom jag är ingen typ som "hänger på sociala medier". Är lite kluven med hur jag ska kunna hitta nya vänner. Händer det att man kan hitta nya vänner i en föräldragrupp som BVC ordnar? Vad tror ni? 

Jag är tacksam för lite inspiration. :)

Umgås med flera ur BVC:s föräldrargrupp såhär 3 år senare. Hade inte träffat dem annars troligen, så jag är jätteglad över det :)
  • Newbie84
    Madde87 skrev 2016-12-17 08:33:45 följande:

Hej alla! Vad roligt att se magbilder och ul bilder :)

Jag undrar om det bara är jag som redan gått upp 5-6 kg?! Är i vecka 14. Vill försöka hålla denna vikten ett tag nu för känner att jag lagt på mig lite onödigt mycket. Jag vet ju att det beror mycket på att jag har mått otroligt dåligt och varit sjukt trött och därmed inte rört mig så mycket på ett par månader. Men nu vill jag igång igen. Någon som har tips på nyttig lunch och middag? Med lite kalorier så man kan äta mycket :D

Quinoasallad eller linssallad med rödlök, tomat, avokado, blandsallad, paprika, gurka, keso och ev kyckling eller så. Kanske med någon vinegrette till.
  • Newbie84
    Aklejan skrev 2016-12-18 10:49:13 följande:

Är det någon mer än jag som är överviktig från början? Det kommer ju tyvärr dröja innan man kan se nån gravidmage...

Jag har några kg för mycket, ser också bara lite tjock ut, men nu börjar det bli en mer hård liten kula. Kommer nog om nån månad eller så tydligare skulle jag tro för mig
  • Newbie84
    Oktober23 skrev 2016-12-29 12:32:46 följande:

Jag är i vecka 16 och har fortfarande mycket illamående.. någon mer? Jag börjar fan bli helt tokig på illamåendet. Jag orkar verkligen inte mer.

Jag med är i v15, det är ett helvete så förstår dig :(
  • Newbie84
    Oktober23 skrev 2016-12-29 12:32:46 följande:

Jag är i vecka 16 och har fortfarande mycket illamående.. någon mer? Jag börjar fan bli helt tokig på illamåendet. Jag orkar verkligen inte mer.

Har du fått någon medicinering? Det hjälper ju för en hel del.
  • Newbie84
    Malliball skrev 2017-01-01 15:05:49 följande:

Tänk tjejer idag är första dagen på det år då vi får våra minisar! :D

Hoppas tiden går fort ska bli så roligt :)
  • Newbie84
    Strudel skrev 2017-01-04 18:39:16 följande:

Hej!

Jag väntar första barnet, är 32 och vi bor i Småland.

Är i slutet av vecka 16 nu o fick lyssna på barnets hjärtljud idag hos min BM. Var så orolig innan för att jag inte har några symptom, ingen mage alls ännu plus har varit jätte magsjuk innan nyår och hade flera tidiga missfall innan den här graviditeten (såååå  mycket att oroa sig över hehe) men tydligen var det fullt med liv därinne och hjärtat slog fint o man hörde även sparkar! Så jag börjar nu faktiskt tro på att vi kommer få ett barn på riktigt :)

Vad härligt att få höra ljuden, lugnar en alltid :)
  • Newbie84
    Strudel skrev 2017-01-04 19:17:53 följande:

Verkligen!!! Väldigt häftigt upplevelse. Har du också gjort det redan?

Nu känns de som jag med gott samvete kan börja kika lite efter mamma o bebiskläder ;)

På ett VUL i vecka 6-7 fick jag höra, sen såg jag bebben på kub och det var mysigt. Blir ju lite mer verkligt och greppbart när man förstår att det bor någon i magen :) längtar så tills jag ska börja köpa kläder och saker till bebben
  • Newbie84
    Onemore skrev 2017-01-12 08:43:34 följande:

Hej igen! Måste bara fråga ang det här med viktuppgång. Jag har inte mått illa eller kräkts något under graviditeten utan snarare ätit lite mer än vanligt pga hunger. Tränat ungefär som innan grav. Är lång 180 cm och smal/normalbyggd. Är i vecka 17 och har en liten kula (kan inte ha vanliga byxor längre). Under vecka 9-11 ca gick jag upp ca 3kg men nu ligger jag fortfarande på 2-3 kg+ bara (ser på bilder att magen växt lite sen dess ändå). Har verkligen ingen aning om vad som är normalt? Och förstår att det är väldigt varierande. Men någon som har någon kommentar kring detta? Ska på RUL om tre veckor så det är ett tag kvar. Bör jag kontakta BM?

Alla går upp olika, jag har alltid gått ner för jag mått illa och spytt. Vissa lägger på vikt mer mot slutet. Tänk på att fostret och själva graviditeten inte väger så mkt än så länge så du behöver nog inte vara orolig :) din kropp förbränner mer också under en graviditet.
Svar på tråden BF juni 2017