• Cacek

BF juni 2017

Hejhej!

Jag plussade idag på -7 BIM, beräknad födelse är 6/6.

Tog ett graviditetstest idag för att jag har märkt lite symptom. Men den största indikationen är att jag har gjort ägglossningstest sedan den 11/9 och de har varit negativa hela tiden. De började bli mörkare för några dagar sedan men fortfarande inte tillräckligt mörka. Jag läste mig till att ÄL test inte kan särskilja på LH och hCG. Så imorse tog jag ett tidigt graviditetstest och till min inte jättestora förvåning var det positivt.

Detta är första graviditeten för mig och min sambo. Vi är både 26 år. Vi har inte försökt aktivt men det är 3 månader sen vi slutade med preventivmedel. ÄL testen tog jag för jag ville veta på ett ungefär när jag hade ÄL, men det var tydligen för sent för att ta reda på det för jag hade ÄL tidigare än när jag skulle börja med testen enligt bruksanvisning.

• Cacek
    M1987 skrev 2016-09-24 09:03:25 följande:

Hej, hoppar gärna in här! :) Grattis till alla plus:) Är på äl+11 och fick precis väldigt svagt plus som jag hoppas ska leda till en liten med bf 6 juni isf. Ni som plussat så tidigt, var testet starkt eller svagt? Ganska säker på äl då jag både körde ältest och temp. Mitt andra barn och bor i Göteborg.

Mitt var väldigt tydlig, men jag tror att jag hade ägglossning nästan 1 vecka innan man brukar ha det. Kan nog bero på det.
  • Cacek

Jag har en lite fråga, vet inte om det är någon som kan svara på den. Jag är enligt alla appar i v 3 +4 men jag tror inte riktigt det stämmer. Sure, enligt min senaste första mensdag så stämmer det men jag tror inte är korrekt. Jag hade enligt mina beräkningar ägglossning någon gång mellan cd 5-11, för som sagt tog jag ägglossningstest mellan 12 och 22 och plussade på cd 23. Det var då 1 vecka till mens och det var ett väldigt tydligt positivt resultat. Igår (5 dagar till mens) tog jag en digital clearblue som sa 2-3 (sen befruktning). Borde jag då inte vara i vecka 4 +något?

Det kanske inte är så viktigt just nu, bara jag som hänger upp mig på små saker.

• Cacek
    lingonrisig skrev 2016-09-27 22:21:57 följande:

Är det någon som har "mensvärk"? Jag har ganska kraftig mensvärk av och till, har haft det i över en vecka. Det här med att inte ha mens blev inte lika roligt om man istället ska ha konstant mensvärk..

Jag har också haft mensvärk av och till, ibland glömmer jag bort att jag faktiskt är gravid och tänker "jaha då kommer mensen nu snart" xD
  • Cacek

Är i V4+2 idag och förutom trötthet, molvärk och halsbränna har jag inte haft jätte mycket symptom. Men nu ikväll så blev jag yr när jag satt och virkade en sovkorg till våra katter. Lite illamående med. Hade hoppats på att slippa illamåendet, men med tanke på att jag är jätteåksjuk och blir illamående för minsta lilla så har jag varit beredd på det. Men inga kräkningar änsålänge men de kommer säkert med snart xD

• Cacek
    lingonrisig skrev 2016-10-01 20:18:48 följande:

När ska ni på inskrivning? Jag fick en tid i v 8+3 för inskrivning. Blev lite förvånad för trodde det skulle vara hälsosamtal först typ nu och sen inskrivning tidigast v 11. Men fått allt om bakfoten tydligen :p

Jag ska på inskrivning när jag är i v8+5. Tror hälsosamtalet är inbakat i inskrivningen. Men jag har ingen aning :)

Jag fick också tid för första UL när jag ringde om inskrivningen.
  • Cacek
    lingonrisig skrev 2016-10-01 20:40:59 följande:

Första ul, är det kub?

Ingen aning, antar att det är det där RUL? Men som sagt ingen aning allt hon sa till mig var att vi skulle boka in tid för UL redan när jag ringde första gången.
  • Cacek
    ibis skrev 2016-10-07 08:32:56 följande:

Jag ringde när jag plussade, runt vecka fem och gick så trist bemötande. Hon bara "jaha oj vad tidigt du ringer ring tillbaka i november." Fick tvinga till mig ett hälsosamtal.

Vilket tråkigt bemötande. Dit jag ringde så sa de "så bra att du ringer tidigt, då kan vi få in en bra tid." jag hade nog inte ens missat mensen än när jag ringde så inte ens 4 v.
  • Cacek
    Fru89 skrev 2016-10-09 22:41:04 följande:

Vi har börjat fundera på när och hur vi ska berätta för föräldrar, släkt, vänner, på jobbet osv.

Vi hade väl tänkt berätta för blivande mor- och farföräldrarna om ca 3 veckor, då går vi precis in i vecka 9. Jag är dock nervös över illamåendet hur det blir om jag måste berätta på jobbet. Vill ju helst att våra föräldrar ska få veta först såklart. Men det är svårt när man jobbar i butik o eventuellt måste rusa på toa när jag hjälper en kund, kan vara bra för min kollegor att veta anledningen :P

Hur tänker ni kring avslöjande och hur ni kommer berätta?

Vi bor en bra bit ifrån våra föräldrar så vi berättar såfort vi kan se dem öga mot öga.

Vi ska berätta för sambons föräldrar nu till helgen. De ska komma och hälsa på oss och det är ett bra tillfälle. Nästa helg ska vi ner och fira min mammas födelsedag så det r med ett bra tillfälle.

Vi ska ge dem koppar där det står farmor, farfar, mormor och morfar på.

Sambons föräldrar har precis och ska snart fylla år så det kommer presenteras som en försenad/tidig födelsedagspresent.

Min mamma fyller år nästa helg så hon kommer få båda kopparna gör mormor och morfar.

Ska bli så kul att se deras reaktioner, är första barnbarnet för alla.

Jag har redan talat om för min chef. Vi har lite schema läggning för vem som ska lära sig vad. Just nu är jag själv på en uppgift och ska lära upp en till. Men kände att chefen behövde veta då det måste in en till på min uppgift då det är ganska lång upplärning. Så hon gick veta förra veckan.

Kollegorna har jag inte sagt något till än. Om det skulle vara så att jag börjar bli illamående och inte kan sköta mitt jobb ordentligt så kommer jag berätta innan vecka 12 men om inte så tänkte jag vänta lite till.
  • Cacek

Usch måste bara prata av mig. Fick en sån scare i söndags.

Gick på toa på kvällen och torkade mig, när jag tittade ner på pappret så sågjag blod och blodklumpar. Ingen smärta överhuvudtaget, bara blod. Fortsatte torka mig och de kändes som blodet inte tog slut, men de gjorde det. Det var rosa i ton men allt jag såg var bara blod! Tillslut fanns det inget blod kvar. Min sambo skyndade hem från gymmet. Han försökte googla lite och tillslut bestämde jag mig för att ringa 1177. Där sa de inte mer än vad vi själva misstänkt, eventuellt ett missfall och de enda som fanns var att vänta ut och ta ett gravtest om en vecka. Vi hade precis berättat för sambons familj så det kändes så typiskt.

Men det kom inget mer blod och jag hade inga smärtor, stannade hemma från jobbet igår för att jag inte sovit så bra och för att kunna ta det lungt. Då ringde jag till kvinnohälsan här i linköping och förklarade hela historien. Och de sa "du kan ta det lungt, det är vanligt med dessa blödningar i början av graviditeten, det är inget att oroa sig för. Nu är det 2 dygn och fortfarande inget mer blod. Förhoppningsvis var det bara en scare. Har iaf börjat ta överblivna ägglossningstest varje dag för att se om det minskar i styrka.

Svar på tråden BF juni 2017