Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

Hemflyttad skrev 2017-10-06 10:48:34 följande:

Jag är förresten på ÄL+2 eller ÄL+1. Fick utslag på onsdag morgon och jätteont på kvällen samma dag. Känns verkligen som att den där rosenroten gör att det blir starkare.

Förra månaden kände jag väldigt tydligt att ägget släppte på rätt sida, och det stämde ju eftersom jag blev gravid. Den här månaden har jag känt mest på andra sidan, tyvärr. Men vi har kört på ändå, för säkerhets skull.

Vid mens ska jag börja med sprutor igen, ger det några försök till.

Spännande! Med sprutorna alltså. Tror det är bra att variera sig lite oavsett. Vilken typ av sprutor är det? För äl har du ju.

Och nyss kom det rosa på pappret. Lite rosa 2 dagar innan mens verkar vara mer regel än undantag nu.

Hoppas mensen kommer redan i kväll så man kan börja om och få knapra RR! Mår sååå bra av de :)
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-06 15:46:24 följande:

De jag känner som tagit Prednisolon har börjat med lägre för att sen gå upp, men det är kanske olika för olika personer, har inte heller stenkoll på det.

Finns det en chans du fått äl på den riktiga sidan ändå? Ibland känns inte äl så mycket. De som jobbar med sånt här säger det inte är ovanligt att äggstockar byter sida varannan månad. Fast då blir det ju fel denna månad i så fall för dig:( Men hoppas ändå! Bra ni försökt ändå.

När har de du känner börjat med Prednisolon? Efter äl, innan äl eller direkt vid plus. Jag har ju haft en del kemiska graviditeter samt när jag plussat mer ordentligt fått mf bara 3-4 dagar efter bim så jag misstänker att ( om allt nu kanske inte bara handlar om rackig äggkvalite) jag behöver börja så tidigt som möjligt med Pred isf.

Ska sluta älta detta nu, lovar :)
  • Milou3
    bligravid123 skrev 2017-10-08 07:36:21 följande:

Hej! Hur går det för alla? Själv hade jag ÄL 28 sept ( Bim 14´de okt tror jag) Den första veckan kände jag ingenting i kroppen - var lite ledsen över det för man vill ju liksom känna åtmistånde något....men nu har jag en molande värk i magen.. jag har ju aldrig försökt bli gravid förut och detta är mitt första försök. Jag är 37 år och vet att det kan vara jättesvårt.

Jag har lite frågor till er mer erfarna.

1 Varför fick jag inga utslag på ÄLstickor...testade från en vecka efter mens till stickorna tog slut ( 14 dagar) men ingenting. Detta trots att jag kände ägglossningen ske! Kan man ha ägglossning ( värk sekret osv) utan att det släpps ägg? Att kroppen liksom inte fattat att den här månaden finns inget ägg att släppa men allt annat i livmodern rullar på? Att man släpper ett plaseboägg typ ( låter flummigt men hoppas ni förstår vad jag menar)

2 Varför har vi som är äldre svårare att bli gravida? Om man nu släpper ägg varje månad...handlar det om att ägget har svårare att fästa? 

3 Varför har vi lättare att få missfall? Kan man förhindra det på något vis? Ska man undvika hårt arbete/lyfta /stressa/ kaffe....?

4 Varför har vi som aldrig fått barn tidigare ÄNNU svårare att få barn ( jag menar det är ju svårt nog när man inte är så ung längre...) 

Jag har hur mycket frågor som helst - hoppas ingen tycker jag är knäpp men jag funderar så mycket

allt gott och lycka till med PLUSSEN <3

Jag svarar i den mån jag vet och den som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel :)

1, Har du mens i 5 dagar och testar en vecka efter mens är du ju inne på CD 12 som startdag och då kan det vara försent om du hade tidig äl. Menar du ist att du började testa CD 7 och fortsatte i 14 dagar så kan det vara att ditt LH- hormon inte är tillräckligt högt för att ge utslag på tester. Du kan givetvis ägglossa ändå men bör kanske hålla lite koll på den biten och kanske boka ett VUL till nästa äl för att kolla om du ägglossar.

2 och 3, Äggen blir äldre precis som vi. Därav lättare med mf och svårare att träffa guldägget. Förutom att de kan innehålla fler kromosomavvikelser kan äggets skal vara svårgenomträngligt för en spermie.

Vad jag läst så kan koffein göra färden ner till livmodern svårare pga koffeinet, nåt med pinopoderna ( eller vad det hette). Du kan inte undvika missfall genom att undvika tunga lyft. Däremot ska man väl se till att progesteron finns i bra värde i kroppen samt att en del verkar behöva blodförtunnande hjälp för att undvika blodproppar i livmodern som kan orsaka mf. Regelbunden motion i lagom dos sägs ju även vara bra för blidgenomströmningen.

4, vet inte och har aldrig hört eller läst något om det.
  • Milou3
    Anonym (Sanna) skrev 2017-10-08 17:16:31 följande:

Nu tjejer har jag laddat upp med E-vitamin och munkpeppar. Imorgon ska jag träffa dr angående mitt tsh värde. Satsar ännu mer på kost och motion också. Mensen är på gång, nu kör vi! Oktober blir vår bästa månad.

Härligt Sanna! Jag hoppas också på oktober!

Bim i dag, ingen mens än men svag molvärk så tippar på att den kommer i morgon bitti.

Ska också börja med e-vitamin!
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-09 13:13:00 följande:

Har tant röd dykt upp? Hoppas inte !

Nä den har inte det faktiskt. Jävligt störande nu när min äl kommer ligga perfekt under en vuxenvecka! Jag vet ju dessvärre att jag inte är gravid. Känns i hela kroppen samt att jag dubbelkollade med ett CB i morse som var sjukt negativt. Inte känt ett dugg av att mensen ska komma i dag heller.

Va iaf hos min gulliga lilla gubbläkare i dag :) han skrev ut trombyl och skrev ner en väldigt massa olika immunprover jag skulle ta. Nämnde prednisolon och min teori ang mig själv om att dämpa immunförsvaret för att lättare bli gravid och han började prata om att personer med aids och cancer blir gravida mm ( då tänkte jag, mm och deras immunförsvar ligger väl inte på topp då...) fast jag sa inget. Det han sa mot slutet iaf. "Vi får se om du ens har överaktivt immunförsvar, har du det så kollar vi på behandling sen", vilket jag tyckte lät bra.

Hur mår du? Och hur mår ni andra?
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-09 13:23:06 följande:

Så ett egoinlägg;

CD 10 idag, käkar Rosenrot och äl närmar väl sig, inga stickor hemma men brukar märka det ändå. Dessvärre ska min sambo lämna spermaprov på fredag cd 14, så då måste det gå några dagar utan sex innan, så lär inte pricka in äl perfekt, men har planerat in mys onsdag morgon, dag 12. Borde ändå räcka om nu han däruppe är med oss.

Ska på cellprov på torsdag,blä, men tänker fråga om de samtidigt ser en ev äl på g, så jag får nåt roligt ut av det också:)

Sista gång innan vi drar igång med behandling, men känner mig rätt lugn, för nu är det slut på allt jagande på äl och får lägga allt på kliniken att lösa resten:)

Skulle inte förvåna mig om du blir gravid nu :)

Varför kan ni inte flytta på spermaprovet lite?
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-10-09 13:37:40 följande:

Vad härligt att du har en så hjälpsam läkare. Jag blir förvånad, trodde inte man skulle få någon hjälp alls med att bli gravid om man redan har barn, särskilt i vår ålder. Du kan väl lägga ut vad de tar för tester och resultatet när du får det.

Vilken dag är du på nu? Kan ÄL ha kommit senare än du trodde?

Jag är på ÄL+4 och har haft aningens spottings varje dag sedan ÄL+1. Hade samma efter förra missfallet. Jag har alltid dragits med problem med spottings i vissa cykler tyvärr, skulle ta lutinus om jag trodde att det fanns chans den här månaden. Tror det är bra för kroppen att köra naturligt utan extra hormoner ibland också, så jag väntar in mensen och satsar på nästa månad.

Jag är på äl+16 - brukar ha 14-15 dagars lutealfas nu för tiden. Jag kan ha haft äl senare men inte mer än 1-2 dagar senare om man kollar tempen och äl-testen.

Det var den läkaren som hjälpte mig när jag gick in i väggen för snart 2 år sedan! Supergullig. Jag lovar att lägga ut alla resultat på proverna. Kommer behöva hjälp av er att tyda de.

Hur menar du spottings? Blod eller rosa flytningar?

Kommer du testa runt äl+9-10?
  • Milou3
    Too tiki skrev 2017-10-09 15:36:55 följande:

Är väldigt osäker på om jag haft ÄL denna månad då jag inte fått mer än hög fertilitet på monitorn och missat att tempa så många dgr. Förrförra månad visade monitorn bara hög fertilitet, men då visade tempen att jag hade haft ÄL. Förra månad kollade jag vare sig med monitorn el. temp så den månad vet jag inte alls hur det blev.

Funderar på om det kan vara så att mitt östrogen stigit sen jag började med min nya medicin för jag brukar aldrig få hög fertilitet om jag inte är stimulerad med pergo, el. RR.

Denna månad tog jag ju pergo, men i juli tog jag inget och då visade testet hög fertilitet från cd 7 - cd 11 då jag slutade testa för fertilityfriend visade att jag hade haft ÄL. Denna månad har jag fått hög fertilitet från cd 10 - cd 19, sen kollade jag inte förrän cd 19 - cd 23 och då visade den hög igen. Tror att något kan ha hänt sen jag började med den nya sköldkörtelmedicinen för såhär har jag aldrig haft det förut. Om östrogen är för högt, hur påverkar det chansen att bli gravid, uteblir ÄL då?

Tack för svar om kaffe och hur det hänger ihop med fertilitet :) Vet du om det räcker med att bara minska ner kaffet runt ÄL, eller måste jag ta bort det mer el. mindre hela månaden för att det ska göra någon nytta? Jag baljar i mig kaffe så jag hade ändå tänkt dra ner på det, men jag skulle ha väldigt svårt för att bara dricka 1-2 koppar per dag, så hade det räckt med att bara minska  ner 1 v runt ÄL kunde jag nog stå ut :)

Gå över till koffeinfritt! Smakar nästan exakt likadant!
  • Milou3
    Anonym (Sanna) skrev 2017-10-09 20:35:59 följande:

Min läkare på HC var mycket hjälpsam. Jag har blivit insatt på 50 mg levaxin och ska ta nya prover om en månad samt B12 och folsyra. Nu känns det som att jag första steget har tagits. En början.

Väntar ännu på mensen. Imorgon är bim.

Åh vad bra! Hade du brist på B12? Eller ville hon sätta in det ändå?
  • Milou3
    Too tiki skrev 2017-10-09 20:38:51 följande:

Köpte ett koffeinfritt men det smakade urk. Minns inte vilket märke men hittade inte det du tipsade om. Vad hette det du använde, tänkte kolla om jag kunde hitta det på nätet?Jag ska prova vid nästa ÄL, om jag nu bara får min mens vill säga. Känner mig så jäkla nervös för att mensen inte ens kommer komma men lär väl få reda på hur det blir inom de närmaste dagarna....Om inget annat har jag bokat tid för koll med att se om jag inte ägglossar längre, men det förutsätter såklart att man mens kommer igång först. Känner lite ilningar i livmodertappen nu så jag hoppas, hoppas att det är ett gott tecken i varje fall. 

Jag dricker snabbkaffe koffeinfritt! Just nu ett med ett blått lock köpt på Hemköp. Är mer kräsen med rödvin än med kaffe:)

Då väntar både du, jag och Sanna på mens närmaste dagarna :) spännande! Då kanske nästa äl och förhoppningsvis feta plus kommer samtidigt med!!!! Åh jag villllll!!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.