bligravid123 skrev 2017-10-08 07:36:21 följande:
Hej! Hur går det för alla? Själv hade jag ÄL 28 sept ( Bim 14´de okt tror jag) Den första veckan kände jag ingenting i kroppen - var lite ledsen över det för man vill ju liksom känna åtmistånde något....men nu har jag en molande värk i magen.. jag har ju aldrig försökt bli gravid förut och detta är mitt första försök. Jag är 37 år och vet att det kan vara jättesvårt.
Jag har lite frågor till er mer erfarna.
1 Varför fick jag inga utslag på ÄLstickor...testade från en vecka efter mens till stickorna tog slut ( 14 dagar) men ingenting. Detta trots att jag kände ägglossningen ske! Kan man ha ägglossning ( värk sekret osv) utan att det släpps ägg? Att kroppen liksom inte fattat att den här månaden finns inget ägg att släppa men allt annat i livmodern rullar på? Att man släpper ett plaseboägg typ ( låter flummigt men hoppas ni förstår vad jag menar)
2 Varför har vi som är äldre svårare att bli gravida? Om man nu släpper ägg varje månad...handlar det om att ägget har svårare att fästa?
3 Varför har vi lättare att få missfall? Kan man förhindra det på något vis? Ska man undvika hårt arbete/lyfta /stressa/ kaffe....?
4 Varför har vi som aldrig fått barn tidigare ÄNNU svårare att få barn ( jag menar det är ju svårt nog när man inte är så ung längre...)
Jag har hur mycket frågor som helst - hoppas ingen tycker jag är knäpp men jag funderar så mycket
allt gott och lycka till med PLUSSEN <3
Jag svarar i den mån jag vet och den som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel :)
1, Har du mens i 5 dagar och testar en vecka efter mens är du ju inne på CD 12 som startdag och då kan det vara försent om du hade tidig äl. Menar du ist att du började testa CD 7 och fortsatte i 14 dagar så kan det vara att ditt LH- hormon inte är tillräckligt högt för att ge utslag på tester. Du kan givetvis ägglossa ändå men bör kanske hålla lite koll på den biten och kanske boka ett VUL till nästa äl för att kolla om du ägglossar.
2 och 3, Äggen blir äldre precis som vi. Därav lättare med mf och svårare att träffa guldägget. Förutom att de kan innehålla fler kromosomavvikelser kan äggets skal vara svårgenomträngligt för en spermie.
Vad jag läst så kan koffein göra färden ner till livmodern svårare pga koffeinet, nåt med pinopoderna ( eller vad det hette). Du kan inte undvika missfall genom att undvika tunga lyft. Däremot ska man väl se till att progesteron finns i bra värde i kroppen samt att en del verkar behöva blodförtunnande hjälp för att undvika blodproppar i livmodern som kan orsaka mf. Regelbunden motion i lagom dos sägs ju även vara bra för blidgenomströmningen.
4, vet inte och har aldrig hört eller läst något om det.