Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Milou3 skrev 2017-12-07 16:42:40 följande:
    Väntan är hemsk! Och kan säga att just äl+7 "gav jag upp" nu sist pga avsaknad av alla möjliga symptom. Sen fick jag ett infall dagen efter och tog ett test med Apotekets vanliga test som gav ett svagt svagt rosa streck! :)

Min ägglossning kom just på CD 12 denna gång.

Håller tummarna för dig Too tiki!
    Tack, det inger mig hopp om att det ändå kan vara något på G :) Hjärta
    Milou3 skrev 2017-12-07 19:09:51 följande:

Måste bara dubbelkolla med er, smörjer med progesteronkräm denna cykel ändå, trots att jag egentligen inte behöver det ( tror jag, lutealfas på 15 dagar). Men nu blev jag ju gravid och måste ju fortsätta, även om jag tar en väldigt liten klick morgon och kväll. När kan jag börja trappa ner det tro?

Kanske inte är nödvändigt att fortsätta iom att du tar så lite kräm per dag, men för säkerhets skull hade jag väntat tills v 12 och trappat ner då. Så hade jag gjort i varje fall, för säkerhets skull.
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-07 20:20:05 följande:
    Ja nu vet jag ju inte om den skett cd 12 eller 14, med tanke på smärtor just nu, men som sagt temp höjdes ju först idag...

Började du med kortisonet?

Haha jag blir aldrig galen, testar aldrig, bara gjort de få gånger den gått över.

Skulle tro att du hade ÄL natten till din temphöjning. Såg att din temp var längre nu, men precis som Milou skriver kan den gå ner utan att det betyder ngt och sen gå upp igen. Så fortsätt tempa och kolla gärna sekretet. Efter ÄL blir det som lotion mot före ÄL och udner ÄL äggviteaktigt.
    En del har ju inte så mkt äggvitesekret som jag förstått och det betyder heller ingenting. Jag har haft ngn månad där jag knappt haft ngt äggvitesekret heller, men när ÄL var över då, gick det inte att ta miste på de lotionliknande flytningarna.

Hade varit gött att inte bli galen i väntan på testning Jag är ju ett kontrollfreak och vill veta, helst igår Jag har faktiskt, helt onödigt, testat mig idag....Negativt såklart men så är jag bara på ÄL + 8 så det var ju såklart väntat men kunde inte låta bli
    Nu ska jag försöka låta bli att testa mig imorgon och testa först på söndag. Visar det inget då tror jag inte det blev ngt denna månad.
    Men har för säkerhets skull beställt ett testa tidigt som förhoppningsvis kommer på måndag. Vill gärna sluta med krämen om det inte tagit sig men vågar inte utifall jag skulle vara låghormonare som jag läst att en del verkar vara. Har alltid tyckt att det borde visa sig om man är gravid vid i varje fall BIM, men nu har jag läst flera som fått positivt först låååångt efter BIM, så nu vågar jag inte chansa.... 

Låt tiden gå fort fram till söndag!!

• Too tiki

Milou. Kom på en sak ang. krämen nu. Det står såhär på instruktionen jag fick med när jag beställde kräm första gången.

"Jag är gravid och vill förhindra missfall, hur använder jag krämen bäst?

Börja med minst 60mg/dag så fort du vet att du är gravid. Gör inget uppehåll. Du kan öka den dagliga dosen med 10mg/vecka tills du är uppe i 80-100mg. Det går bra att sluta efter v12 då moderkakan börjar producera progesteron. Du kan även fortsätta fram till någon vecka före beräknat förlossningsdatum."

Med tanke på att du använt kräm från början och inte använder Litinus skulle jag nog öka krämen som det står, alt. gå över till Litinus för det blir ju en jäkla massa kräm att använda annars. Bara för säkerhets skulle hade jag gjort så för det vore ju jäkligt trist om du fick mf pga för lite progesteron. Utomlands ge de ju mer el. mindre alltid progesteron till äldre gravida för vi har oftast brist på det, så jag hade inte vågat testa utan att höja det heller.....En sak jag kom på nu efter att jag lagt ner FL för dagen men kände att jag måste skriva det så får du avgöra hur du vill göra :)

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-12-08 14:23:34 följande:
    Jag ökar på krämen! Tack för engagemang :)

Ska till gyn/ vul 21:a dec. Ska prata med henne då om ev Lutinus. Så får jag kräma på ordentligt tills dess!

Vill bara att det ska gå bra för dig och kom helt plötsligt på att jag läst detta och kunde inte släppa det förrän jag kommit ihåg vart jag läst det någonstans :)

Hoppas du får utskrivet Litinus den 21:a för det blir ju extremt mkt kräm som du behöver ta per dag annars....Förvånad

Jag min klant kom på att jag glömt smörja på krämen idag och nu känner jag ilningar i tappen, precis som före mens, inte bra....:( Är ju på cd 22 idag och utan kräm hade jag fått mens nu så jag tror nog det blir en resa till Danmark för vår del i jan....jäkla skit :(

• Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-10 11:03:02 följande:

TooTiki;

Har du testat idag?

Hur går det med giftpinnarna förresten?

Testade inte igår men väl på lördag (kunde inte låta bli) och också idag men kan inte se tillstymmelse till streck :( Är på ÄL+11 idag så de är nog kört men fortsätter använda krämen i ett par dgr till och så hoppas jag att jag får predictor early i brevlådan idag för då testar jag nog med den imorgon.
    Tror som sagt inte det blir ngt plus imorgon heller men då har jag i varje fall testat med ett tidigt test och kan känna mig mer säker på att sluta med krämen.
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-10 11:03:02 följande:

TooTiki;

Har du testat idag?

Hur går det med giftpinnarna förresten?

Testade inte igår men väl på lördag (kunde inte låta bli) och också idag men kan inte se tillstymmelse till streck :( Är på ÄL+11 idag så de är nog kört men fortsätter använda krämen i ett par dgr till och så hoppas jag att jag får predictor early i brevlådan idag för då testar jag nog med den imorgon.
    Tror som sagt inte det blir ngt plus imorgon heller men då har jag i varje fall testat med ett tidigt test och kan känna mig mer säker på att sluta med krämen.
  • Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-12-10 19:25:00 följande:

Tror det skulle vara bättre om vi fick till det någon fler gång (det svåra är att få med mig mannen) och att vi prickar in äl. Tidigare har jag blivit gravid en dag innan samt på äl dagen. Vi har oftast haft sex 1-2 dagar innan men då har ju tsh värdet varit för högt och så kan det nog ha varit hela det här året vi försökt. Jag har dragit ner på kaffe, äter olika vitaminer så nästa steg jag kan försöka ändra på är att gå ner i vikt. En 5% viktminskning kan öka fertiliteten. Annars hoppas jag att nu när tsh värdet liggger bra så ska det ge med sig. Kanske jag försöker boosta med rosenrot igen efter jul.

Tror nog att ditt höga TSH har ställt till det för dig för det påverkar enormt mkt. Om du är välinställd nu så tror jag inte det dröjer allt för lång tid innan du får ett plus :)
    Anonym (stress) skrev 2017-12-11 07:00:39 följande:

ÄL i dag tror jag (enligt app och jag känner av det också) och vi har mysit lördag och söndag och ska på´t i dag också :) finns det nån chans då?? Hur många dagar EFTER ÄL finns det chans? Jag har hört allt från 1-4 dagar?!

Blir så besviken för vi har prickat in ÄL varenda månad men nu är vi inne på månad 5 och ändå inget :( Hoppas nu då jag har BIM runt jul/nyår! Vore en fantastiskt present!! :D

Kör på ikväll också :) Jag har bara hört att ägget lever 24 tim efter ÄL men vet inte om det stämmer. 
    Anonym (K) skrev 2017-12-11 09:55:38 följande:
    Ok tack! Har inte kunnat svara förrän nu. Man lär sig så mycket... ska nog testa till nästa äl.

Läget nu är att jag har haft rosa flytningar och små små blödningar i helgen. Testet blev negativt i fredags och imorse. Enligt NC skulle mensen komma den 10:e menoch enligt menskollen så är det imorgon. Har aldrig tidigare haft rosa flytningar så många dagar innan mens... Har mensvärk och haft ett tag nu så trodde innan jag gjorde testet att det kunde vara nåt men nej :(

Varför luras kroppen så?.... Har dessutom varit lite yr och illamående... antagligen bara inbillning... usch!

Nån som har varit med om samma sak? Vad hände sen? Kom mensen?

Låter som du kan ha progesteronbrist så jag skulle rekommendera dig att testa krämen för har du brist på progesteron, då får ägget svårt att fästa. Hoppas att det bara var för tidigt att testa för din del Hjärta

imsevims skrev 2017-12-11 11:03:05 följande:

Får man vara med här? Jag är 43 och min man 45+. Vi är redan en stor familj och trodde väl att vi var klara med barn men hjärtat verkar inte riktigt överens med hjärnan. Ska ha ÄL nu i veckan och BIM borde bli mellan jul och nyår. Har försökt sen i somras, först lite halvdana försök, blir det så blir det, men allt eftersom månaderna tickat iväg nu så har det blivit mer och mer fokus på bebisverkstad. Testade progesterall förra månaden då jag har en ganska kort lutealfas. Blev inget plus men lutealfasen ökade nån dag eller två så tror att jag kör på med krämen efter äl denna gång oxå. Har även börjat tempa nu för att se så jag verkligen har någon äl. Äl-test har visat positivt tidigare men det är visst ingen garanti för äl har jag förstått, så vill dubbelkolla med hjälp av temp denna månad.

Är medveten om att chanserna för oss att bli gravida ännu en gång är små men än är jag inte beredd att ge upp hoppet.

Välkommen :)

• Too tiki
    DragonWoman skrev 2017-12-11 11:16:15 följande:

Man blir så trött på sig själv skulle absolut inte ta något före äl+7 dvs imorgon men testen skrek mitt namn så kunde ju inte låta bli.. Duh!

Blev ett svagt streck.. Pessimisten i mig viftar bort det och den lilla optimisten har ett vagt hopp... Får se imorgon om det ökat eller ej...

Åhhh, så spännande, hoppas strecket ökar!! :)
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-11 11:41:34 följande:
    Så trist:) På det igen, usch det är tröttsamt...

Men började du med kortisonet?
    Jo jag började med kortison men inte direkt och vet inte om det kan ha påverkat. Blir det inget denna månad får vi ta nästa steg så det blir IVF i jan. Kommer börja med kortison direkt efter ÄL så och fram tills dess ska jag fortsätta käka inositol och q 10, förutom alla andra vitaminer jag tar. Hade velat ta DHEA igen men slängde mina då jag fick biverkningar men funderar på att köpa nya....Vet dock inte om det hjälper för man ska ju äta dem 3 mån före för att det ska kunna påverka äggkvalitén.....
    Är glad att jag lyckats sluta röka innan IVF:en i varje fall och dragit ner på kaffet, så jag har de bästa förutsättningar när vi väl kommer igång :)
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-11 15:46:23 följande:
    Vilken dos tog du då?

Ja det blir en himla massa vitaminer och så, jag håller mig bara till folsyra och d vitamin nu.

Men vad bra du lyckats sluta röka och dra ner på kaffet, kanon ju !

Blir spännande med ivf sen, då lägger man allt i deras händer.

Jag tar 5 mg per dag, vågar inte mer men jag märker inget av den dosen så jag kanske borde öka inför IVF:en? På tal om det. Ska man bara ta kortisen från ÄL, eller hålla på hela tiden?

Fick inget testa tidigt igår men testade precis med testlagrets stickor men fick neg :( Nu var urinen väldigt utspädd, men jag tror ändå inte det är ngt för idag är jag på äl +12 så det borde ändå visat ngt även om det inte var morgonurin och utspätt. Hoppas stickorna kommer idag så jag kanske testa imorgon och sluta med krämen om det inget visar ngt då.

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.