Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

En liten uppdatering från mig som tyvärr inte går i så positiv anda :(

Ännu ingen mens trots att jag inte använt progesteron och idag är det dygn 27. Tog precis ett gravtest och det var såklart tokblankt, likaså ÄL testet. Kan som sagt haft haft ÄL cd 10 för jag hade hög temp från cd 11-15. Från cd 16 till cd 19 missade jag att tempa men från cd 19 fram tills nu har tempen varit låg. Äl sekret har jag haft av och till hela denna månad, så det verkar som om kroppen försöker ägglossa, men att det inte vill sig.
    Börjar misströsta väldigt mkt nu och hoppas bara att mensen dyker upp imorgon så jag kan börja om från början. Känns iofs inte som mensen är på G för de typiska ilningarna i livmodertappen som jag brukar ha innan mens existerar inte heller. Blir så trött på min kropp och vet inte vad jag ska ta mig till :(
    Har inte slutat dricka kaffe, eller gott över till koffeinfritt men ska se om jag kan fixa det och hoppas att det kan göra ngn nytta. Varför ska man undvika kaffe, någon som vet?
    Har också återgått till att röka efter missfallet. Inte så smart, jag vet, men det blev bara för mkt med missfall och flytt och allt vad det innebar så jag var inte sen att ramla dit igen. Behöver sluta med det också men vet inte hur jag ska gå tillväga då jag får hemska mardrömmar av nikotinplåster och tar jag tuggummi el. tabletter blir jag spyfärdig. Borde egentligen sluta utan hjälpmedel, men det går bara inte just nu då jag känner en stor hopplöshet och egentligen inte alls tror på att vi ska lyckas bli gravida igen. Jäkla skitkropp säger jag bara Skrikandes

• Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-10-09 15:00:11 följande:
    Tror du att du kanske inte ägglossar? Har du koll på din östrogen halt?

Känner så väl igen mig, vet inte vart jag ska ta mig till heller, hade världenS dipp i helgen då jag bara går in i mig själv och orkar inte ens svara på tilltal.

När du väl är gravid kan kaffe orsaka mf, för koffeinet går över till fostret. Innan du blir gravid kan det störa flimmerhåren vid äl, att ägget inte går framåt mot livmodern tillräckligt fort nog, för ägget behöver de håren som piskar det framåt. Nu dricker jag bara en kopp på morgonen, men vid äl och ca en vecka framåt dricker jag grönt te istället. Är ju koffein där också men i mindre mängder.

Röka är inte så bra, nej men det vet du ju redan. Men lätt falla tillbaka i stressande situationer kan jag tänka mig.

Är väldigt osäker på om jag haft ÄL denna månad då jag inte fått mer än hög fertilitet på monitorn och missat att tempa så många dgr. Förrförra månad visade monitorn bara hög fertilitet, men då visade tempen att jag hade haft ÄL. Förra månad kollade jag vare sig med monitorn el. temp så den månad vet jag inte alls hur det blev.

Funderar på om det kan vara så att mitt östrogen stigit sen jag började med min nya medicin för jag brukar aldrig få hög fertilitet om jag inte är stimulerad med pergo, el. RR.
    Denna månad tog jag ju pergo, men i juli tog jag inget och då visade testet hög fertilitet från cd 7 - cd 11 då jag slutade testa för fertilityfriend visade att jag hade haft ÄL. Denna månad har jag fått hög fertilitet från cd 10 - cd 19, sen kollade jag inte förrän cd 19 - cd 23 och då visade den hög igen. Tror att något kan ha hänt sen jag började med den nya sköldkörtelmedicinen för såhär har jag aldrig haft det förut. Om östrogen är för högt, hur påverkar det chansen att bli gravid, uteblir ÄL då?

Tack för svar om kaffe och hur det hänger ihop med fertilitet :) Vet du om det räcker med att bara minska ner kaffet runt ÄL, eller måste jag ta bort det mer el. mindre hela månaden för att det ska göra någon nytta? Jag baljar i mig kaffe så jag hade ändå tänkt dra ner på det, men jag skulle ha väldigt svårt för att bara dricka 1-2 koppar per dag, så hade det räckt med att bara minska  ner 1 v runt ÄL kunde jag nog stå ut :)

• Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-10-09 15:00:11 följande:
    Tror du att du kanske inte ägglossar? Har du koll på din östrogen halt?

Känner så väl igen mig, vet inte vart jag ska ta mig till heller, hade världenS dipp i helgen då jag bara går in i mig själv och orkar inte ens svara på tilltal.

När du väl är gravid kan kaffe orsaka mf, för koffeinet går över till fostret. Innan du blir gravid kan det störa flimmerhåren vid äl, att ägget inte går framåt mot livmodern tillräckligt fort nog, för ägget behöver de håren som piskar det framåt. Nu dricker jag bara en kopp på morgonen, men vid äl och ca en vecka framåt dricker jag grönt te istället. Är ju koffein där också men i mindre mängder.

Röka är inte så bra, nej men det vet du ju redan. Men lätt falla tillbaka i stressande situationer kan jag tänka mig.

Är väldigt osäker på om jag haft ÄL denna månad då jag inte fått mer än hög fertilitet på monitorn och missat att tempa så många dgr. Förrförra månad visade monitorn bara hög fertilitet, men då visade tempen att jag hade haft ÄL. Förra månad kollade jag vare sig med monitorn el. temp så den månad vet jag inte alls hur det blev.

Funderar på om det kan vara så att mitt östrogen stigit sen jag började med min nya medicin för jag brukar aldrig få hög fertilitet om jag inte är stimulerad med pergo, el. RR.
    Denna månad tog jag ju pergo, men i juli tog jag inget och då visade testet hög fertilitet från cd 7 - cd 11 då jag slutade testa för fertilityfriend visade att jag hade haft ÄL. Denna månad har jag fått hög fertilitet från cd 10 - cd 19, sen kollade jag inte förrän cd 19 - cd 23 och då visade den hög igen. Tror att något kan ha hänt sen jag började med den nya sköldkörtelmedicinen för såhär har jag aldrig haft det förut. Om östrogen är för högt, hur påverkar det chansen att bli gravid, uteblir ÄL då?

Tack för svar om kaffe och hur det hänger ihop med fertilitet :) Vet du om det räcker med att bara minska ner kaffet runt ÄL, eller måste jag ta bort det mer el. mindre hela månaden för att det ska göra någon nytta? Jag baljar i mig kaffe så jag hade ändå tänkt dra ner på det, men jag skulle ha väldigt svårt för att bara dricka 1-2 koppar per dag, så hade det räckt med att bara minska  ner 1 v runt ÄL kunde jag nog stå ut :)

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-10-09 17:22:12 följande:
    Gå över till koffeinfritt! Smakar nästan exakt likadant!
    Köpte ett koffeinfritt men det smakade urk. Minns inte vilket märke men hittade inte det du tipsade om. Vad hette det du använde, tänkte kolla om jag kunde hitta det på nätet?
    Anonym (Sanna) skrev 2017-10-09 20:29:24 följande:

Too tikki: jag har druckit massor med kaffe men drog ner för två månader sen. Jag dricker en kopp på morgon, ibland två och har övergått till grönt te på jobbet. På helgerna kokar jag ibland en kopp efter lunch. Trodde också att det skulle bli svårt men det har gått bra. Prova med att dra ner från och med äl veckan och håll ut till bim.

Jag ska prova vid nästa ÄL, om jag nu bara får min mens vill säga. Känner mig så jäkla nervös för att mensen inte ens kommer komma men lär väl få reda på hur det blir inom de närmaste dagarna....Om inget annat har jag bokat tid för koll med att se om jag inte ägglossar längre, men det förutsätter såklart att man mens kommer igång först. Känner lite ilningar i livmodertappen nu så jag hoppas, hoppas att det är ett gott tecken i varje fall. 

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-10-09 20:51:06 följande:
    Jag dricker snabbkaffe koffeinfritt! Just nu ett med ett blått lock köpt på Hemköp. Är mer kräsen med rödvin än med kaffe:)

Då väntar både du, jag och Sanna på mens närmaste dagarna :) spännande! Då kanske nästa äl och förhoppningsvis feta plus kommer samtidigt med!!!! Åh jag villllll!!

Nu har jag beställt koffeinfritt snabbkaffe (olika sorter) så här ska testas :)

Ja, jag borde ju redan fått min mens så jag hoppas den kommer igång nu snart så jag kan börja om. Jag ska i varje fall börja med koffeinfritt och såklart dra ner på nikotinet så mkt jag bara kan utan hjälpmedel. Funkar inte det blir det till att ta plåster igen fast prova lite svagare för sova måste jag ju göra någon gång :)

Hade ju varit toppen om vi alla kunde få plus denna månad, tänk så häftigt det hade varit!! Skrattande

• Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-10-10 12:03:13 följande:
    Men är inte det bra med högt östrogen? Det är ju det som gör att ägg mognar. Du menar kanske du får hög fertilitet av rr och pergo, jag hängde inte med riktigt...

Det med kaffe, en hel balja är kanske inte å föredra ur fert synpunkt, men en kopp per dag är ok, möjligen två. Men såg nu du beställt koffeinfritt. Det är ju sällan bara en sak som gör att man inte blir gravid, så skulle det hänga på kaffet så skulle ingen bli gravid. Men äl och framåt en vecka bör man tydligen inte dricka mer än en kopp eller kanske avstå helt.

Min sambo är som du, dricker kaffe som om han aldrig sett vatten förr. Det tror jag inte heller är bra, för spermierna alltså. Men svårt få han å dricka mindre.

Har också läst att högt östrogen ska vara bra men blev osäker på om det kan bli för högt och störa på ngt vis....Det jag skrev om pergo och RR är att jag enbart fått hög fertilitet på monitorn när jag använt dessa, utan någon form av stimulering har jag gått från låg fertilitet till maximal direkt men alltid haft ÄL. När det står hög fertilitet, då är östrogenet högt, därav tänkte jag att det verkar som jag har väldigt långvarigt högt östrogen denna månad och som jag kan se ingen ÄL. Tänkte att det kanske kunde vara det som ställer till det men har försökt hitta ngt om det på nätet men hittar inget som säger att det skulle vara negativt med östrogen, snarare tvärtom. Hur som helst blir jag inte klok på denna månad och försöker hitta ett svar på varför ÄL troligtvis uteblivit, får fortsätta leta ute på nätet och se om jag hittar ngt :)

Jag drack mkt mindre kaffe när jag blev gravid mot vad jag gör nu. Nu kan jag säkerligen komma upp till 15 koppar en stressig dag, vilket blivit väldigt ofta de senaste månaderna. Skulle det vara så att det påverkar äggets väg till livmodern, då ligger jag nog väldigt pyrt till så det måste jag dra ner på. Hoppas det koffeinfria kaffet kommer snart, för utan kaffe kan jag bara inte vara :)
    Min man är för övrigt nästan som jag, så han ska jag också försöka få över på koffeinfritt för, det kan säkert påverka simmarna.

Väntar fortfarande på att mensen kan dyka upp så jag kan börja om men icke!! Detta är den enda månaden som jag hoppas på att mensen ska komma, helt sjukt egentligen så galen man blir :)

• Too tiki
    bligravid123 skrev 2017-10-10 12:34:19 följande:

Jo jag funderar på om jag är skengravid... molar i magen öm i brösten. ..hungrig hela tiden. Bim14de nu men mussrpbker starkt att jag inte är gravid ändå tror kroppen det. Har inte vågar testa heller.

Vad har ni andra för erfarenheter av att känna symptom men sen inte vara gravid?

Jag har mått illa av och till denna månad och har också haft väldigt spända bröst, men jag tror inte ens att jag haft ngn ÄL. Brukar inte ha så mkt symptom som nu så kroppen är allt bra underlig..... :)
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-10-10 13:21:14 följande:
    Finns ju något som heter östrogendominant, men har inte ful koll på vad det innebär. Ok då är jag med vad du menar om pergo och rr:)

Men äl är ju vanligt att den inte kommer varje månad, även hos yngre kvinnor, så bli inte alltför orolig.

Haha koffeinfritt skulle min sambo märka direkt om han fick, han säger han blir deppig utan koffein, så bra om du lyckas med din man. Men skulle kanske testa nån morgon:)

Ja visst är det konstigt att man vill att den ska komma ibland!

Har också läst om östrogendominans men som jag förstått det betyder det bara att progesteronet är lågt i förhållande till östrogen och egentligen inget om att östrogen är för högt. Tror däremot att jag ev. har hittat boven till varför jag haft så högt östrogen denna månad. Eller i varje fall en teori och det är att jag tagit acetylcystein då jag fick sjukt mkt slem i lungorna för ett par veckor i samband med en förkylning. Läste nu att acetylcystein kan höja effekten av pergo och funderar då på om östrogen löpt amok iom att jag tagit detta sen jag blev förkyld. Ska sluta med det nu för jag läste att man bör undvika det om man är gravid då det saknas studier på hur det kan påverka.

Du får testa att ge sambon koffeinfritt och se om han märker någon skillnad :) Märker han bara lite skillnad kan han kanske gå över till att mixa så han får i sig mindre koffein per dag i varje fall.
    Jag tror det kommer vara ganska lätt för mig att byta om skillnaden i smaken inte är för stor. Känner ingen skillnad på mitt humör vare sig jag dricker kaffe eller inte. Jo lite kanske. Dricker jag för lite brukar jag få huvudvärk och dricker jag för mkt får jag också huvudvärk och känner mig speedad i kroppen. Drack en jäkla massa kaffe igår och huvudvärken och speedningen var ett faktum. Enda positiva med det var att jag kom att tänka på att jag måste dra ner på kaffet för det har jag nog förträngt ett tag :)

• Too tiki
    DragonWoman skrev 2017-10-10 13:15:12 följande:

Ok jag fick ju besked om att jag redan haft ägglossning. Tog ett ägglossningstest idag iaf.

Rejält positivt. Tog sen ett graviditetstest. Lär väl inte synas på fl ändå men chansar.

Samma test jag fixade lite med.

Cd 13 idag. Antingen ett spökstreck eller är den andra misstanken ens möjlig? Hade kissat nån halvtimme innan graviditetstestet dessutom.

Oj det var starkt positivt :-O Kan ana en väääldigt svag skugga på gravtestet och hoppas att det kan vara början till något, håller tummarna :)
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-10-10 15:10:40 följande:
    Kaffe ska man hålla dig till 1-2 koppar per dag om man planerar eller är gravid, rökningen är ju en extrem bov med som gör det både svårare att bli gravid och behålla en graviditet, ökar risk för prematur-födsel eller tillväxthämning, simmarna blir riktigt sega. Man ska ju undvika nikotinet, så tror inte det är bra med plåster och tuggummi heller eftersom du då ändå får i dig det.

Jag har kört koffeinfritt under hela tiden vi försökt och nu som gravid, kan ta en halv kopp vanligt nån enstaka gång, dricker heller inte Cola som innehåller mycket koffein med. Tycker ICAs koffeinfria är helt ok.

Men ska bli sjukt gott med vanligt kaffe och ett glas rött vin till jul :) saknar det enormt!

Jo nikotinplåster eller annat hjälpmedel med nikotin är ju ingen höjdare när man vill bli gravid. Tänkte ändå börja med det för att bryta vanan av att jag måste ha något i handen. Hoppas sen kunna sluta snabbt med plåster även om det blev en del bakslag sist så vi får se hur det går med det....Gubben slutade ju röka när jag slutade och han har inte börjat igen, bara jag som var dum :(

Ska kika på ICA när jag åker hemåt idag, kan aldrig skada att testa en sort till ;) Cola har jag aldrig varit förtjust i så det slipper jag fundera på i varje fall :)

Kan tänka mig att du saknar kaffet och ett glas rött, får hoppas att tiden fram till jul går fort :) 

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.