whippitwhippet skrev 2018-03-16 08:49:45 följande:
Jag hoppar in här hos er.
Jag är en 79:a, jag och min man har två barn födda 06 och 09. För några år sedan kom längtan efter en trea. Hösten 2015 blev jag gravid, men i vecka 11 visade det sig vara ett MA. Det blev en utdragen process med flera omgångar cytotec och två skrapningar under 4 månader innan min mens kom igång som vanligt igen. Därefter ville det sig inte, hur bra vi än träffade av ägglossning så hände ingenting och efter över ett år gav vi upp. Jag orkade inte med den där besattheten när allt bara cirklar kring ägglossningstest och att räkna dagar.
Så i januari i år blev jag överraskande nog gravid. Jag (vi) var överlycklig men också väldigt orolig. Pga mitt jobb fick jag outa mig direkt, dagen efter pluset, vilket gjorde allt lite läskigare. Den här veckan gick vi in i vecka 12 men en blodig flytning i tisdags gjorde mig nervös och ett ultraljud bekräftade åter igen MA. Fostret dog troligtvis kring v 8-9.
Igår blev jag skrapad och nu sitter jag här och känner mig alldeles... vilsen. Jag VILL så gärna ha en liten trea, men hur vågar man försöka igen? Det kändes som att hela livet rasade ihop, jag vill aldrig visa mig på jobbet igen känns det som, men så klart går livet vidare.
Jag vet inte om riskerna för att samma sak ska hända igen är stora. Jag har fått så dåligt bemötande av läkarna i samband med förra missfallet (i princip: du har två barn redan, var glad för det) att jag tvekar att ta hjälp från vården. Har någon av er som redan har barn bättre erfarenhet vid svårigheter att bli gravid?
Beklagar verkligen dina ma. Så oerhört tråkigt!
Jag blir inte gravid. Vi har försökt i 1 år och 9 månader och har fyra barn sen innan. Jag kollade upp mitt sköldkörtelvärde i höst. Ifall det ligger högt kan det göra det svårare för ägget att fästa samt att risken för missfall ökar. Mitt värde var förhöjt fertilitetsmässigt och jag började med levaxin. Snabbt blev värdet önskvärt så nu hoppas jag det kan hjälpa. Kanske värt för dig att kolla upp tsh också? Så det ligger bra (under 2.0 för fertiliteten). Missfallsrisken ökar tyvärr också med vår ålder men förhoppningsvis stannar den lille nästa gång. Tycker absolut du ska ta upp med läkare vad de kan hjälpa med för att ett missfall inte ska hända igen. Kanske kontakta privat gynklinik om HC inte känns bra.