Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Nykär15 skrev 2016-12-12 12:36:28 följande:

Skönt! Håller tummarna för er!

Jag vågar inte hoppas på nåt..önskar jag kunde veta att ägget faktiskt släppte spm det skulle. Blir det inget denna cykel så ska jag be om att få ta prov efter ÄL för att se att den verkligen blir av som den ska. Hade känts lugnare veta att det funkar liksom...just nu hoppas man bara. 

Ber om ursäkt för långt inlägg nu men jag måste bara fråga dig och er andra här på FL om en del saker som jag inte har hittat någon info om på nätet..

Tempar du/ni också? Tycker det är svårt med tempningen för ibland har jag sovit väldigt dåligt och vissa dgr går jag upp tidigare och då blir tempen missvisande. Sen om jag tar ett glas vin då går min temp upp väldigt mkt dagen efter. Brukar discarde de dagarna men då riskerar man att det tar lite längre tid innan FF visar att man haft ÄL. Jag ska ju smörja med progesterall efter ÄL för att förlänga min korta lutealfas så för min del är det väldigt avgörande om jag kan se en temphöjning fort och det har jag inte gjort denna gången men om jag sätter en hög temp imorgon också då visar FF att jag hade ÄL den 13:e vilket stämmer bra överens med mina symptom och ÄL stickorna.

Igår fick jag som sagt en dipp i tempen och hade molvärk, funderar på om det ev. kunde vara en implantationsdipp även om det bara var cd 4 i såna fall? Har suttit och jämfört graviditets diagram på FF men tycker det verkar som om många har tempdipp runt den dagen, både de som är gravid och inte gravida. Ont hade jag i varje fall och idag har jag också lite molvärk men inte så mkt som igår. Skulle nog behöva ta time out från allt som har med nätet att göra för jag läser allt som går att hitta just nu och så börjar jag bli en riktigt testfreak :)

Måste också fråga er om ni vet vad som räknas som för kort tid mellan mensens första dag till ÄL? Förra månaden hade jag ÄL dag 10 enligt FF men den kan ev. ha varit dag 12 och denna ev. dag 13. Funderar på om 10 dgr är för kort tid för att ett ägg ska hinna mogna? Jag har bara hittat info om lutealfasen som inte ska vara under 10 dgr men inget om tiden före....

Skulle jag fått min ÄL dag 10 då hade jag en lutealfas på 11 dgr men om jag hade den dag 12 bara 9 dagars lutealfas. Denna månad skulle i såna fall bara bli 8 dgr om jag inte kan förlänga den med krämen ngt jag lyckades med förra månaden.

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2016-12-12 13:56:09 följande:

Ska försöka svara lite :)

Jag tempar inte så det kan jag inte svara på. 

Angående cykeln så brukar tiden mellan mens och ÄL vara lite skiftande medan lutealfasen, den mellan ÄL och mens i stort sett alltid vara densamma för varje enskild kvinna. Så oftast är det alltså ÄL som varierar. Att ha tidigare ÄL ska nog inte vara problem, de mognar ju och släpper när de är redo och det kan variera beroende på hormonnivåer osv. Jag brukar ex ha ÄL på dag 12-14, nu denna gången på dag 13. Men när min cykel var störd efter MA hade jag äl en gång på dag 22 och nästa cykel på dag 28. Men lutealfasen var oförändrad båda de gångerna, 14 dagar som min brukar vara. 

Jag tar med progesteron, fast vaginala som är väldigt starka, Lutinus. Så för mig har det vart superviktigt att få koll på ÄL. jag är rätt säker på att den var dag 13 och började med Lutinus igår på dag 16...så håll tummarna...livrädd jag börjat för tidigt. Men när jag tagit krämen har jag börjat dagen efter ÄL och det har ju gått bra, ändå blivit gravid två gånger på det sättet. 

Tack för ditt svar, helt ovärderligt när man bara går och oroar sig för allt möjligt som jag gör nu :) en fråga till (ber om ursäkt). Kollar du med ÄL stickor? Jag kollar ju både temp och ÄL stickor för jag var osäker på när jag skulle börja om jag bara gick på stickorna då mina visar positivt i två dgr. Ska jag börja med krämen 24 tim dagen efter den första stickan visar positivt el. 24 tim efter den sista? Tror jag lyckades skjuta upp ÄL en månad för att jag tog för tidigt men kan ju inte vara säker på det men vill absolut inte ställa till det igen.
    Måste försöka få tag på prog vaggisar också för jag tror inte krämen räcker för min del, i varje fall inte senare då jag förstått att det krävs mer om man lyckas bli gravid.

• Too tiki
    InaLo skrev 2016-12-12 14:15:57 följande:

Tiden mellan mens och äl bör vara minst 12 dagar samma gäller lutealfasen. En kort cyckel tyder ofta på sämre äggkvalitet.

Angående tempmning så är rätt tid, bra sömn ej alkohol eller hårdträning kvällen innan viktig. Men det brukar räcka med en temp var annan och var tredje dag, disscarda om något inte stämmer. Vaginal eller anal temp är mäst pålitlig och har ofta stadigare kurvor.

Tack för ditt svar :) Finns det något man kan göra för att förbättra äggkvalitén? Jag tog bidrottninggelé denna månad och rosenrot men vet inte om det gör någon nytta. Har även läst lite om DHEA som verkar positivt men är osäker på om jag vågar börja mixtra nu när jag ska börja med pergotime. Hur är det förresten med pergotime, förbättrar den äggkvalitén eller hjälper den bara kroppen med att ägglossa? Ber ursäkt över alla frågor men jag har läst och läst och blir alldeles surrig av alla bra tillskott man kan äta för diverse problem nu...Misstänker att mina ägg är skruttiga iom min ålder så det hade ju varit kanon om det gick att förbättra, frågan är bara med vad. Är också osäker på rosenrot och bidrottninggelé för de verkar mest vara för dem med långa menstruationer och det är ju inte det jag lider av precis då mina brukar vara runt 21-22 dgr. Denna gång fick jag ev. ÄL dag 13 istället för dag 10 el. 12 som förra månaden så ÄL verkar iofs blivit förskjuten vilket ju var positivt om dag 10 är för tidigt.

Någon här som tagit bidrottninggelé, rosenrot el. DHEA med pergotime eller liknande?

Jag tar tempen varje dag vid samma tid men har sovit väldigt dåligt vid ett tillfälle denna månad och då droppade tempen och dagen före ett glas vin och då steg tempen väldigt mkt dagen efter. Får nog avhålla mig från vid od. runt ÄL för det blir väldigt missvisande och hoppas att jag inte får någon dålig natt sömn för det verkar också påverka min temp väldigt mkt. Nu har jag äntligen fått min termometer med två decimaler och hoppas att det kanske kan hjälpa mig ytterligare för min kurva är väldigt hoppig.

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2016-12-12 14:35:07 följande:

Jag hade tagit krämen efter sista positiva testet. 

Jag tar bara stickor, du ser min upp och nedgång i ett inlägg högre upp. Så enligt testen var positivt ÄL-test på CD13 fm och sen blev det svagare igen. 

Har du nån gyn som kan skriva ut starkare till dig? Blir jag gravid så ska jag fortsätta till minst v 14 och sedan nedtrappning, men jag fortsätter nog helst längre...får se vad läkaren säger när/om det blir aktuellt. 

Då gör jag som du :) Denna månad väntade jag med att smörja tills dagen efter den sista stickan visat positivt men föregående månad tror jag att jag kan ha börjat smörja två dgr för tidigt.

Får nog inget utskrivet men hittade en sajt på nätet där de säljer utrogesten 200 mg vaggisar och så säljer de också kapslar men de var på 100 mg. Hur mkt innehåller dina vaggisar? Har läst om sajten förut och de verkar tillförlitliga så jag vågar chansa att beställa därifrån för ingen verkar vilja hjälpa mig pga min ålder...
  • Too tiki
    InaLo skrev 2016-12-12 20:43:45 följande:
    När du väl tar ett utskriven läkemedel så ska du inte mixtra själv med hälsokost. Du kan ta det fram tills du börjar ta medicinen. Men annars att leva nyttigt med grönsaker, fullkorn frukter och balanserad kost. Inte förmycket kaffe och vin. Är väl det du kan göra när du välbörjar med medecin.

Tusen tack för ditt svar :) Då skippar jag alla tillskott när jag börjar med pergo. Kaffe är det som blir svårast att dra ner på, från början drack jag ca: 15 koppar kaffe om dagen nu är jag nere på 3-4 men ska försöka dra ner ytterligare nu när det närmar sig att jag börjar med pergo.

• Too tiki
    Monchichi skrev 2016-12-12 20:21:37 följande:
    Oj vad ni är pålästa och jobbar med olika preparat. Det där med kräm och grejer har jag ingen aning om, inte heller rosenrot och bidrottninggelé och dhea? Låter ju som man kan göra så mycket.

Läste på lite om TSH och något mer värde. Jag har ingen aning var jag står, och blev nästan avskräckt, rädd att få ett dåligt svar så jag vet inte om jag skulle vilja veta. Alltså jag känner mig helt grön här. Har ni gått till gyn av den anledningen, att ta reda på dessa värden, eller med anledning av att ni vill ha barn och det inte blivit och att man funderar om något är fel?

Sen det där med cykellängd. Mina tre senaste har varit som så:
    Senaste: 44 dagar lång.
    Näst senaste: 24 dagar.
    Näst näst senast: rosa dag 27 - 32, därefter mens.

Nu är jag på cykeldag 17 och i lördags hade jag som lite blodstrimmor på pappret, men det var bara då och försvann sen. Har aldrig haft så förut? Åh vad det här är svårt, kan man inte bara få vara normal, ha äl varje månad och som en klocka. Nej det ska inte vara lätt inte. Jag har ju ingen aning om jag har äl så vi kör varannandagsprincip för att inte missa ev. äl.

Jag vet att jag haft fel på min sköldkörtel och därav har mitt TSH pendlat mellan för högt och för lågt. Jag har också haft svår D-vitaminbrist och det är också negativt för fertilitet men det fick jag reda på själv i veckan när jag satt och läste om olika orsaker till fertilitetsproblem.
    Jag hade 11 i D-vit och helst ska man ligga runt 100 eller däröver så det var riktigt illa. Idag fick jag mina senaste provsvar på D-vit och de ligger på 96 nu så det har gått framåt :)
    TSH är väldigt viktigt att det inte är för högt för fertiliteten såsom långt mellan menstruationer, ingen ÄL mm. Är det för högt och man blir gravid riskerar man att få missfall, eller att barnet skadas så det är viktigt att alla testar sig för som försöker bli gravida. Värdet jag läst som ska öka fertiliteten är att TSH ska ligga på 1 om man haft problem med fertilitet, annars inte över 2. Jag har som sagt haft både högt och lågt, nu har jag 0,07, sist hade jag 0,03 så mitt är fortfarande för lågt så nu ska jag justera Levaxinet igen....Rekommenderar dig att kolla TSH för det är lätt att justera om du ligger för högt med hjälp av Levaxin, jag har spillt massor av år i onödan på att jag haft för högt värde tidigare..

Jag har aktivt försökt att bli gravid i drygt 1 1/2 år nu men har inte haft preventiv medel i 10 år innan dess utan att bli gravid. Har barn sen tidigare och dem kom till på en gång men då hade jag troligen inte fel på min sköldkörtel. Innan jag opererade bort min sköldkörtel hade jag ca: 26-28 dgr mellan mens, numera 21-22 dgr och också kort lutealfas. Enligt ÄL stickor och symptom verkar jag ha ÄL men blir ändå inte gravid. Förra månaden var första gången jag började tempa och då satte fertilityfriend ut att jag hade ÄL, denna månad är jag mer tveksam men håller sig tempen uppe får jag markerat ÄL igen. Om det sen stämmer att jag verkligen har det vet jag inte för ingen läkare vill kontrollera min ÄL iom min ålder (är 44 år).

Din blödning på cykeldag 17 kanske var en inplantationsblödning beroende på när du hade ÄL :) Håller tummarna för dig att det är din månad nu så får du gärna smitta av dig till mig sen ;)

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2016-12-12 15:20:03 följande:

MIna är 100 mg och jag ska ta tre om dagen, morgon, middag och kväll. 

Jag går privat..även jag pga min ålder, är ju 40 när som. Men det är ju inget skadligt att tillföra iaf så klart du kan beställa.

Då beställer jag nog kapslarna för 200 mg per vaggis låter lite väl mkt om jag jämför med det du tar. Ska kolla med läkaren i Danmark och se om han kan skriva ut. Känns säkrare även om jag hört att denna sajten ska vara tillförlitlig. Tack igen för svar Nykär :)
  • Too tiki
    hannis skrev 2016-12-17 06:14:42 följande:

Idag kunde jag inte hålla mig längre, BIM i morgon. Jag testade idag i alla fall... men ser jag fel? Nog är det ett mycket svagt plus???

Jag kan se och vågar mig på ett stort GRATTIS, så himla kul
  • Too tiki
    HoppasPåEnTill skrev 2016-12-17 09:18:15 följande:

Hoppar in här i tråden. Har fyllt 40. Är ensamstående och försöker få barn nr 3.

Välkommen :)
  • Too tiki
    anna7607 skrev 2016-12-17 12:16:05 följande:

Bim idag. Brukar få min mens på morgonkvisten direkt. Inget än så länge. Negativt test såklart. Har pussat bim+5 Dom andra två grav. Så nu hoppas jag att mensen inte kommer. Försök nr 19 man blir ju galen

Håller tummarna för att tanten håller sig borta! Dryg väntan, man kan knappt tänka på annat.....
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.