Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-08-04 17:04:33 följande:

Missfall för en vecka sedan och slutade blöda i förrgår (torsdag). Väntar på äl som brukar komma tidigt efter vanlig mens. Men ingen äl än, kollar varje dag.

Beklagar att du fick missfall Lillgrodan ! Jag vet hur hemskt det är, jag har haft 6 missfall alla innan v.12.

Hoppas det går bättre för dig nästa gång. Vi har gett upp om egna ägg och spermidr och bytt till ägg och spermadonation istället.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-08-04 23:59:29 följande:

Tack <3

Det var första missfallet och första graviditeten. Hoppas det går bättre nästa gång.

Jag är orolig för att det är försent för mig att få hjälp i Sverige eftersom jag snart fyller 40 år. Men ska till BM näst nästa vecka så får prata med henne då.

I Sverige är regeln att man måste endera måste ha försökt aktivt i minst 12 månader utan plus (6 månader om kvinnan är över 35år ) då kan man få göra en infertilitetsutredning.

Eller haft 3 missfall först, och sen kan man få göra en missfallsutredning. Det fick vi göra efter 3e missfallet, men tyvärr tog de för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta, så utredningen visade inget. Sen blev vi nekade mer hjälp i Sverige eftersom ivf inte hjälper om man får upprepade missfall, eftersom vårt problem inte är att bli gravida utan att behålla, och man måste först veta varför man får missfall annars kommer man fortsätta få missfall även med ivf.

Ja, det är mycket ont om tid om man är 40år.

Åldersgränsen i Sverige för ivf är 42 år på kvinnan.

Vi var yngre men det hjälpte inte eftersom vi fick upprepade missfall.

Vill man göra ivf när man är äldre måste man vända sig utomlands.

Jag hittade då Atentråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och vi reste dit och fick en mycket bättre utredning där än den vi fått i Sverige. Den visade att jag har en autoimmun blodkoaguleringssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall.

I Sverige erkänner läkarna inte att immunförsvaret kan orsaka infertilitetsproblem, men som tur är så är kunskaperna mycket större utomlands.

Om man vill veta mer så kan jag tipsa om www.fertilitetsguiden.com samt boken " is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Den finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Sen finns det också mycket info i Atentråden.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-08-05 13:25:49 följande:

Tack så jättemycket för värdefull information. Ska spara infon och ta med mig den <3

Varsågod, hoppas du får nytta av infon. Om du vill veta mer om hela vår historia så klicka på mitt blåmarkerande namn och läs min presentation.

Du kan också inboxa mig om du har mer frågor om missfall, fertilitetsproblem och immunförsvaret.

Lycka till nästa gång !
  • UndrandeSökare
    DragonWoman skrev 2018-08-21 22:28:10 följande:

Idag föddes en liten tös på 3164 gr och 48 cm. Var lite halvdramatiskt. Ska skriva ner när jag är lite mer mänsklig

Grattis till dottern. Blev det akut kejsarsnitt eftersom det blev dramatiskt?
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-08-23 07:50:11 följande:

Negativt test imorse på ÄL +11.

Räknar med att mensen kommer när som helst.

Det här gör mig så sjukt stressad. MF förra månaden, min första graviditet och nu ingenting. Vi har nu försökt i fem månader och jag vet att det kan ta längre tid än så. Men jag fyller 40 år i januari och jag vet inte ens om det är något fel på mig eller min sambo.

Sjukvården verkar inte ta min ålder på allvar fast jag vet att jag inte kan få någon fertilitetsutredning efter jag har fyllt 40 år. De tycker att MF vecka 5 tyder på att vi är kompatibla och att det bara är att köra på.

Vad gör man? Jag kan ingenting om sånt här.

Ring och boka tid hos en privat gyn och säg att ni försökt i mer än 6 månader utan plus och att ni vill göra en infertilitetsutredning.

Då borde ni iallafall få ta lite blodprover (sköldkörteln, prolaktin, koagulation etc) samt äggledarsköljning och spermatest med morfologi.

Om kvinnan är över 35 år så räcker det att man försökt i 6 månader. Så om du inte nämner ditt missfall så är det större chans att du får hjälp snabbare.

Gyn kan också hjälpa dig med remiss till ivf om du vill det, man får vara max 42 år som kvinna för ivf i Sverige.
  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-08-24 10:09:52 följande:

I tisdags var jag hos gynekologen för att försöka få Letrozol utskrivet. Hon ville inte skriva ut mer förrän min man testat sin spermiekvalitet. Eftersom jag är 43 så får vi ingen utredning i Sverige utan köpte därför ett hemmatest som heter fertilityscore. Han hamnade på - dvs mindre än 20 miljoner rörliga spermier per milliliter. Eftersom min man har två barn sedan innan har jag alltid trott att problemet ligger hos mig, men gynekologen sa att eftersom jag har äl varje månad och alla värden ser bra ut hos mig så är det antagligen hos mannen problemet ligger. Hon sa dessutom att om jag varit gravid och fått missfall hade hon trott att det berott på dålig äggkvaliteten pga ålder men eftersom jag inte blivit gravid alls så var det troligtvis ngt annat. I 50 % av fallen när par inte blir gravida ligger problemet i spermieproduktionen. Frågan är nu bara hur man går vidare nu? Finns det något man kan göra för att förbättra kvaliteten på spermierna? Jag vet att man ska undvika varma bad mm.

Jag rekommenderar att ni gör ivfSerums Mensblodtest. Det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Om man har bacilker därinne så kan de försvåra implantation och både mannen och kvinnan får då recept på en rejäl kur antibiotija för att bli fri problemet. Man kan ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visat något.

På vussa män blir soermierna bättre efter en sådan

kur.

Vidare ska mannen inte ha tajta kalsonger, ej basta etc

Man kan också ev förbättra spermuerna med hög dos folsyra 5mg och hög dos Zink 66mg samtidigt i 3 månaders tid.

Annars är alternativet ivf utomlands och man kan också testa spermadonation och äggdonation.

Vi gör nu dubbeldonstion hos AvaClinic i Riga pgr av min ålder (42+) och mannens problem med spermierna.
  • UndrandeSökare

Flisan41- Googla på ivfSerum infection screening så hittar du mer info om Mensblodtestet.

Man gör både Locus Medicustestet och 11 in one, det kostar 300euro sammanlagt.

• UndrandeSökare
    MissM79 skrev 2018-08-24 11:36:38 följande:

Hej!

Är själv 39 och mannen 51. Haft 1 MA och 3 MF innan v 12. Har haft dessa under 3 år men har haft pauser emellanåt då det tagit så hårt på kropp & knopp ???? Gjort MF utredning där inget är fel på oss utan rekommenderas att försöka som vanligt bara. Är nu gravid igen, dock väldigt tidigt, v 5. Blir lätt gravid, typ 1:a 2:a försöket när vi väl försökt. Är mest bara orolig och går och väntar på att få en blödning ???? ska på tidigt VUL nästa v samt testa Trombyl som jag läst mkt om. Ev Även Prednisolon. Någon som äter detta för missfall och hur stor dos äter ni i så fall? Har läst en del om Progesteronkräm också. Beställde denna igår. Känner det är värt att testa allt man kan göra själv....någon som har erfarenhet av denna kräm? Alltså fy för denna oron ????

Om du inte får tag på Trombyl 75mg på recept så köp receptfria Albyl Minor 250mg på apoteket eller Apotea.se samt köp en Tablettdelare.

Sen delar man varje Albyl Minor i 3 delar och tar en tredjedelstablett per dag.

Albyl Minor innehåller samma sak som Trombyl, men man måste dela tabletterna så man kommer ner i rätt dos. Det fungerar milt blodförtunnande och kan ev förhindra små blodproppar när embryot försöker fästa. Börja ta det innan du försöker bli gravid för bästa effekt. Om man blir gravid, fortsätt ta Trombyl till v.36.

Prednisolon 5mg är också receptbelagt och man måste trappa upp dosen och trappa ner dosen. Inte sluta tvärt. Vanlig dos är 10-15mg och uppåt.

Progesterall Progesteronkräm börjar man smörja med efter ägglossning och fortsätter till v.14. Annars om du får tag på Lutinus eller Crineone på recept så är det starkare.

Du kan också börja ta Folsyra, D-vitamin och Omega3 dagligen från nu och alla dagar under året.

Vi har haft 6 missfall och efter 3e missfallet fick vi göra missfallsutredning genom Landstinget men inga fel hittades för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.

Efter missfall nr 4 hittade jag Atentråden och vi reste till Life clinic i Aten och fick en bättre utredning där. Där tas prover och skickas till ett specistlabb i USA för analys. Utredningen visade att jag har en blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp.

Men missfall ändå med den behandlingen.

Vi reste då till AvaClinic i Riga där mannen fick göra Sperm dna fragmentationstest, och det visade sig att trots att vi lätt blir gravida naturligt men alltid missfall innan v.12, så var spermierna för dåliga så det skulle aldrig bli levande barn av dem. Lösningen är då spermadonation.

Så det kan finnas flera olika anledningar till att det blir missfall och man måste hitta alla problem för att kunna lyckas.

Men Sverige är enormt långt efter andra länder när det gäller fertilitetsproblem. Så sök hjälp utomlands, där finns mycket mer kunskap än i Sverige !
  • UndrandeSökare
    MissM79 skrev 2018-08-24 15:58:06 följande:

Tack :)

Finns olika Prednisolol. Vilken är det man bör få utskriven i så fall?

Prednisolon 5 mg, 100tabletter/burk, 4 uttag ska du be att få utskrivet. Tillverkaren är inte så viktigt.

Trombyl 75mg, 100 tabl /burk, 4 uttag

Lutinus 100mg , 21st/förp

Försök få Fragmin 5000ie sprutor utskrivet ickså. Det är blodförtunnande sprutor du ger dig själv i magfettet, 1 per dag, de samarbetar med Trombylen och ger bättre effekt tillsammans.
  • UndrandeSökare
    MissM79 skrev 2018-08-24 15:58:06 följande:

Tack :)

Finns olika Prednisolol. Vilken är det man bör få utskriven i så fall?

Prednisolon 5 mg, 100tabletter/burk, 4 uttag ska du be att få utskrivet. Tillverkaren är inte så viktigt.

Trombyl 75mg, 100 tabl /burk, 4 uttag

Lutinus 100mg , 21st/förp

Försök få Fragmin 5000ie sprutor utskrivet ickså. Det är blodförtunnande sprutor du ger dig själv i magfettet, 1 per dag, de samarbetar med Trombylen och ger bättre effekt tillsammans.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.