Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

38+ och försöker bli gravid.

ElsaE skrev 2017-08-07 21:49:32 följande:

Börjar redan nojja... så onödigt, jag vet!

Mina bröst började ju ömma 3 dagar efter Äl. Och sen några dagar tillbaka har det avtagit successivt. Kan säkert bli så men undrar om någon har erfarenhet? Jag vet ju att missfallsrisken är större i den här åldern...

Jag har inte heller haft ömma bröst vid graviditet.
    Mariana79 skrev 2017-08-08 09:14:23 följande:

Får jag låna er tråd lite... vill bara skriva av mig...

Jag äter Rosenrot+Donaferty denna månad. Haft extrema älkänningar. Fick positivt äl-test i lördags och med tanke på mina "mag"smärtor som jag hade igår så måste ägget släppt igår....

Jag har pcos och mina ägg tillbakabildas varje ägglossning istället för att släppa... men jag misstänker att denna gång måste det ha släppts.... vad händer då, jo min make kan inte leverera... vi provade både i söndags och igår men icke! Så typiskt, tycker så synd om honom oxå han mår pest av att inte kunna stackarn...

Vi hade iaf lyckat mys på lördagen (dagen då äl test blev positivt) och hoppas och ber att det ska räcka...

Vår son blev till på 1 mys tillfälle för 5 år sedan... så visst chansen finns väl, men det känns så hopplöst...

Vill inte låta pessimistisk men det är så typiskt att det ska va då här när jag förmodligen hade en bra äl..

Vi har försökt få till ett syskon i 4,5 år... ett mf 2014 och ett IVF försök 2016 som tog sig men i vecka 13 konstaterades att fostret dött och tillbaka bildats...

Väntar på att starta upp IVF nr 2 i september, men hoppas få slippa. Gyn vill att vi försöker själva under tiden eftersom sonen blev till naturligt... men han tog oss 7 år för att bli till.

Så vi har svårt att bli med barn men hoppet är det sista som överger en ju.

Förlåt för ett långt inlägg och att jag kapade er tråd, behövde ha en klagomur bara..

Jag är 38 år och min man 45...

Kram på er och jag önskar er alla stort lycka till!

Jag har också pcos och måste slå ett slag för LCHF! Har aldrig haft regelbunden mens tidigare. Fick mina två första barn efter flera behandlingar Pergo och Puregonsprutor, samt Pregnyl för äggsläpp. Efter det har jag haft tre spontana graviditeter (varav två tvillinggraviditeter) när jag ätit enligt LCHF. Mensen kom regelbundet och uppenbarligen ÄL också. Äter man LCHF håller man blodsockret på en stabil låg nivå och insulinpåslaget blir inte så högt, vilket är problemet vid pco. Googla lite på pco och lchf, och prova!
  • Monchichi
    Mawie skrev 2017-08-09 01:36:23 följande:

Kan knappt tro att det är sant

Stort grattis! Så roligt!
  • Monchichi
    babba74 skrev 2017-08-08 15:18:18 följande:
    Nu har jag och min sambo pratat om barngrejen igen, han har nu ändrat sig och tycker att vi bara ska köra på och blir det så blir det. Men inte prata så mycket om det, han vill inte veta nåt om när ägglossningen är utan bara ta det som det kommer. Jag är såklart väldigt glad att han har ändrat sig! 

Men jag kan inte låta bli att använda mig av ÄL test ändå, har nu fått positivt på clearblue digitala ÄL test. Jag hoppas det betyder att ÄL är på gång, har läst nånstans att ÄL inte behöver ske även fast det är positivt utslag. Jag hade en konstig mens sist, den varade bara två dagar mot normalt 6 dagar och var mycket mer sparsam. Har aldrig hänt förut, är bara orolig att det ska börja krångla nu med mens och ÄL. Därav tankarna om att de kanske ändå inte är nån ÄL.. Rynkar på näsan
    Vad roligt att han vill ändå. Vi pratade inte heller något om det utan jag försökte hålla lite koll hur många dagar som gått från senaste mens och så körde vi när jag ville. Att ägget verkligen släppt kan man väl bara kolla med blodprov i efterhand? Såvida man inte tar ÄL-spruta förstås, men det är väl bara under behandling.
    Mariana79 skrev 2017-08-08 12:38:17 följande:
    Tack för ditt svar monchichi!

Jag har mens varje månad trots pcos, men inga bra ägglossningar eftersom de tillbaka bildats (därav IVF i höst) jag har har fått Metformin av min gyn som jag äter för att sänka insulinnivåerna så att äggen ska släppa. Pga metforminet så kan jag inte äta efter LCHF, då metforminet gör att jag får diarré så ju fetare mat ju fler toabesök, det kan va rent för jävligt vissa dagar. Men jag äter istället efter GI metoden, så jag undviker kolhydrater men även fett.. har lyckats gå ber ca 10 kilo på GI och metforminet.. men det har varit och är en kamp med den medicinen. Det gäller att passa sig för vad man äter och när...
    Synd! Det finns inte tillräckligt med forskning på hur lchf påverkar kroppen, i synnerhet på lång sikt, så ingen läkare "kan" rekommendera det. Istället för att fokusera på orsaken på problem så sätter man in medicin, som egentligen är för diabetiker. Om man eliminerade orsaken till problemet skulle ju inte medicinen behövas, men då skulle ju inte läkemedelsbranchen gå bra heller. Jag har läst på väldigt mycket om detta, och det finns flera exempel på personer med diabetes typ 2 som inte behöver medicin just för att de ändrat kosten, så jag tror verkligen på det. Kanske skulle du slippa hela ivf-svängen om du la om kosten och samtidigt tog bort Metformin. Men det krävs förstås mod att gå emot en läkerrekommendation. GI vet du mer än mig, och jag gratulerar att du lyckats gå ner 10 kg, det var inte illa! Sånt kan ju också hjälpa vid pco om det föreligger övervikt, men så kanske det inte var för dig iom att du har regelbunden mens. Men jag är lite nyfiken vad kroppen drivs av om du varken äter kolhydrater eller fett? Hur blir du mätt? Trodde man behövde antingen det ena eller det andra utöver protein? Jobbigt med kass mage av Metformin, det har jag aldrig upplevt med lchf heller. Jag önskar dig Lycka Till iaf! Förlåt om det blev ett kritiskt inlägg, det var inte min mening, utan ville mer dela med mig av egna erfarenheter. Jag håller tummarna för dig att du blir gravid oavsett hur.
  • Monchichi
    Zora skrev 2017-08-09 19:40:26 följande:

Tack hörni.. nä, det finns inte så mycket att säga. Jag känner mig tom. Känns skönt att flera varit med om samma sak, känner mig lite mindre ensam. Läkaren sa att det är ovanligt med två MA i rad så jag hoppas att det blir vår tur på riktigt nästa gång. Om jag nu blir gravid igen. Nu vill jag bara få ut det. Inte kul att gå och känna sig gravid och veta att det inte lever där inne.

Nej Zora, vad tråkigt! Så orättvist!
    bluebird6 skrev 2017-08-09 16:36:34 följande:

De ringde från infertilitetskliniken förra veckan-
    De som jag har haft tid till (och fått boka av) varje gång jag blivit gravid. 

De hade lagt oss först i kön för en habituell abortutredning, utan att jag bett om det så remisserna kom hem igår. 

Mannen ska lämna blodprov för kromosomanalys till att börja med. 
    Jag: kromosonanalys, Lupusantikoagulans (?), ana screen, kardiolipin
    venöstrombosutr,

Så då är alla prover tagna för vid nästa mens ska jag höra av mig och så ska jag efter mens få komma på en sådan kontrastspolning (undersökning av livmodern)? 

Jag blev så chockad när hon ringde och hon sa så mkt på en gång så jag missade nog hälften. Vi har inte ens bestämt att vi orkar försöka en gång till på riktigt med all medicin och psykisk påverkan ifall det blir ett 6:e mf/MA. Så jag bad aldrig om en utredning sista skrapningen utan var bara känslobedövad typ.. 

Det låter skönt att det händer något för er. Hoppas ni känner att ni orkar med nu! Stort Lycka Till!
  • Monchichi
    Hemflyttad skrev 2017-08-14 10:46:09 följande:

Hur är det med alla er andra? Någon som snart har BIM?

Jag är på ÄL+6. Fick ju en liten röd blödning på ÄL+1, sedan var det lugnt men blödde lite igen i lördags på ÄL+4. Vet att jag hade liknande när jag hade väldigt tidig ÄL i december, tror att ÄL blir för svag och allt går åt skogen. Fick även mens typ 10 dagar efter ÄL den gången. Tar ingen progesteron eller så den här cykeln utan räknar bort den och gör ett nytt försök nästa månad.

Förra gången blev jag gravid månaden efter, så jag hoppas på samma minus missfall...

Svårt att veta med de små blödningarna. Hoppas de är obetydliga, och att det var ägg från rätt sida nu så det blir plus!

Jag har varit på läkarbesök och UL idag. Blev sjukskriven på heltid från och med nu. Har också fått ett datum för snitt, 25/9, om nu bebisarna håller sig kvar så länge. Nytt UL om två veckor, de var ca 20% resp. 10% mindre än förväntat, om det varit ett barn, finns inga siffror för tvillingar, så jag ska inte oroa mig, det är trångt med plats.
    Milou3 skrev 2017-08-14 11:20:48 följande:
    Har precis haft ännu ett samtal med sambon som nu verkar redo att köra på igen om jag lovar att inte nämna när äl är. Även sex om barnen sover i rummet bredvid, vilket känns som en stor lättnad. Så det blir nog ägglossningstest ändå. I smyg. Inväntar mens om 1-2 dagar sen nedräkning till äl! Denna cykel hade vi sex 7 dagar innan glad gubbe så är garanterat inte gravid nu iaf. Tog också en paus med progesteronkrämen denna gång och jeesus vad brösten ömmar och värker nu inför mens. Tror progesteronkrämen gör att brösten ömmar mindre. Läkartid bokad till CD 9 så hoppas allt ser bra ut och att hon ser ett fint ägg på g att lossa dagarna efter!
    Vad kul att ni kör på igen! Spännande med gynbesöket, hoppas bara det inte är en cysta. Klokt att hålla äl-övervakningen för dig själv. Du får tagga din sambo att se det som lite extra utmaning och spänning i sexet när baren sover i rummet bredvid
    EnLitenTrea skrev 2017-08-14 13:51:29 följande:
    Jag skulle haft Äl i helgen men har inte haft minsta lilla symptom. Känns som kroppen fortfarande inte är i balans efter MA, men vi har myst på i helgen så får väl se : ) tyvärr åker jag bort i 4 dagar nu, så hoppas den inte dyker upp i veckan . BIM borde vara 27 Augusti.

Hemflyttad vad spännande, då håller vi tummarna för ett plus, när ska du testa?

Härligt att höra Milou3, vi har samma upplägg hemma efter vårt MA, maken vill inte veta när det är Äl : )
    Då finns chansen denna cykel iaf! Håller tummar!
    Annika79 skrev 2017-08-15 10:00:14 följande:

Hej på er!

Jag hoppar gärna in här i tråden! Jag och sambon har nyligen börjat bebisverkstad med barn nummer två. Vår första föddes i juni 2016, så honär strax över året nu då. Hon var oplanerad så detta är första gången i mitt liv jag försöker bli gravid. Ska bli spännande att se hur det tar sig.
    Jag ammar fortfarande rätt mycket och mensen har inte blivit regelbunden än, så det blir svårare att pricka in ÄL. Men tänker att det kanske går ändå...
    BIM var 14/8 (tror jag), men har inte testat eller fått mens än.

Välkommen!

• Monchichi
    Annika79 skrev 2017-08-16 08:14:34 följande:

Tyvärr kom mensen igårkväll. Så bara att köra på igen! Detta var 2:a försöket, så nu hoppas jag på försök 3 istället!

Nej vad tråkigt! Nya tag!
    Annika79 skrev 2017-08-16 08:18:15 följande:
    Hoppas det går lätt för mig också! Jag började jobba heltid förra veckan, så nu blir det betydligt mindre amning. Vi ska även försöka sluta nattamma. Hoppas på en mer regelbunden cykel efter det.
    En del blir ju gravida under amning, men jag tror också kroppen är mer igång när man inte ammar längre. Kanske lättare att bli gravid precis efter aminingsstopp då kroppen "kommer ihåg". En gång har jag blivit gravid månaden efter jag slutade amma helt. Lycka Till!
    U76 skrev 2017-08-16 16:31:52 följande:

Hur går det för er allihopa? Jag har Bim imorgon om jag har räknat rätt, har bestämt mig för att vänta att ta ett test tills efter Bim, orkar inte bli besviken känns lättare med bara mens. Men som vanlig så hoppas jag såklart.

Håller tummarna!
    smurfen 11 skrev 2017-08-16 19:51:52 följande:
    Det måste kännas bra med ett datum då de kommer? Kan inte ens tänka mig in i din situation, då jag inte ens varit gravid, men det måste kännas fantastiskt.

Vet du inte ville ha kejsarsnitt, är du mer tillfreds med det nu?
    Ja faktiskt känns det lite bättre nu efter sista läkarbesöket när han berättade hur ett planerat snitt går till. Jag vet ju också att jag inte har något alternativ så jag ska gå in för att det ska bli bra ändå. Något jag upplevt negativt tidigare är att hamna på uppvak i x antal timmar medan mina nyföding(ar) och mannen är någon annanstans, ligga helt ensam, nyförölst. Nu om inga komplikationer tillstöter och det finns plats på förlossningen så skulle vi få ett rum där så fort jag är hopsydd och då kan vi ju vara tillsammans så känns ju bra, då föreställer jag mig att omständigheterna blir mer som runt en vanlig förlossning. Men det vill ju till att de små ligger kvar så länge också så de inte behöver neonatalvård omgående, som sist med mina tvillingar, alternativt sist när jag blev sövd. Har ju gjort två snitt men inget var planerat.
    Zora skrev 2017-08-16 19:57:54 följande:
    Spännande med BIM!! Håller tummarna.

Själv går det sådär. Ska in på nytt VUL imorgon för att bekräfta att det är ett MA och eftersom jag ännu inte börjat blöda blir det väl tabletter eller skrapning efter det. Vet inte vilket av det dom brukar ha som första alternativ. Antar tabletter. Lite rädd för hur det kommer gå.

Känner mig väldigt nere.
    Lycka Till idag! Kan inte ens föreställa mig vad du går igenom. Styrka till dig!
  • Monchichi

Zora: Så svår situation och jobbigt lidande för er. Önskar jag kunde komma med något bra tips men du tillsammans med övriga här har väl analyserat det mesta redan. Hoppas det snart känns bättre för dig!

Milou3 skrev 2017-08-17 18:56:04 följande:

Min mens kom i går kväll så i dag är andra dagen med goa kramper och blod ;) började med RR i går kväll med.

Min äl har kommit CD 12-13 nu senaste 2 månaderna så då kör jag med RR från start. Och vet ni, om min äl nu kommer CD 12-13 så skulle jag kunna få ett plus på min födelsedag :) och blir det inget plus är det ju ändå en födelsedag värd att firas!

I morgon åker vi till sambons föräldrars landställe och ska fiska kräftor och leta svamp :) ska bli såå mysigt! Sen en hård jobbvecka och spännande läkarbesök på onsdag. Och sen äl! Tjohoo jag är såå taggad.

Vad roligt att läsa att du verkar så glad och är taggad! Vilken helomvändning mot för ett par veckor sedan när du skrev att du lämnar tråden. Heja er nu Milou!
  • Monchichi

Zora: Lider med dig för allt du får utstå nu. Hoppas det snart känns bättre. Håller med om att det borde finnas en anledning till att råda på ett visst sätt. Vad fick du egentligen för svar när du frågade varför vänta en månad?

Milou3: Lycka Till hos gyn idag! Spännande att se hur äggblåsa är på gång.

• Monchichi
    Mawie skrev 2017-08-24 13:21:31 följande:
    Tillbaka här igen:( blev ingen bebis den här gången heller.

Var på ul och hon hittade ingenting, så hon trodde det var en kemisk graviditet.

Men det kom ur när jag kom innanför dörren hemma:(
    Nej vad tråkigt! Beklagar!
    EnLitenTrea skrev 2017-08-24 22:20:23 följande:

Efter en lång dag på jobb och sen besök hos frisören skyndade jag hem och hittade testen i brevlådan.

Först såg jag ingenting men sen kom det ett liiitet streck.

Vet inte vad jag ska tro eller känna.

Är så rädd för ett nytt missfall, men vet att vi som varit med om detta måste våga ge bebistillverkningen nya försök :)

Jag har inte ens berättat för min man, tror inte att vi kommer våga prata om det innan vi vet om allt är ok.

Men är såklart väldigt glad :)

Grattis!
    Milou3 skrev 2017-08-24 07:59:49 följande:

Köpte ägglossningstest ändå fast denna gång billiga enkla rosa stickor från apotea. Mest för att se hur rätt gyn har :) med CB så brukar jag få äl 2 dagar efter glad gubbe, men vet någon hur snabbt såna billiga test är? Och ska jag vänta in att teststrecket blir starkare än kontrollstrecket innan jag ser det som positivt?

Blir det utan mannens vetskap nu så han slipper känna press? Ja det är ju svårt. för att inte säga omöjligt, att släppa kontrollen när man så gärna vill få till en bebis. Hur går det för er? Är det lite mer avslappnat för honom nu?
    Nykär15 skrev 2017-08-25 08:37:57 följande:
    Jag ringde först v 11 till bm...kände det inte var nån idé innan jag gjort ett par VUL och visste den levde, så efter vi tagit proverna för NIPT ringde jag.
    Jag ringde också väldigt sent, nånstans däromkring v. 11-12. Tänkte avvakta till efter fvp men de ville man skulle tagit lite prover före.
    Hur mår du nu, några "krämpor"?

• Monchichi

Idag har jag nått 50 dagar kvar till BF, men bara en månad kvar till snitt. Börjar oroa mig för att de kommer tidigt. Idag regnade det när vi skulle lunka till skolan med äldsta barnen och jag börjar få svårt med kläder, jackan gick med nöd och näppe att stänga. För mig går tiden fort, men jag vet så väl att det inte känns så för alla.

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.